P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/RPP1/443-250/06/KB

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.05.2006, sygn. 1472/RPP1/443-250/06/KB, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 07.02.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 08.02.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik świadczy usługi spedycyjne. Spółka otrzymała zlecenie wykonania usługi spedycji przesyłki z Włoch do Polski, czy czym docelowo przesyłka transportowana jest na Białoruś. Na odcinku Polska - Białoruś transport będzie organizowany przez inna firmę. Spółka z tytułu wykonania ww. usługi spedycji będzie w posiadaniu następujących dokumentów: dokument przewozowy CMR na odcinku Włochy - Polska, dokument przewozowy CMR na odcinku Polska - Białoruś, fakturę wystawiona przez siebie z tytułu wykonania usługi spedycji na odcinku Włochy - Polska. Spółka nie będzie w posiadaniu faktury wystawionej przez firmę świadczącą usługę transportu na odcinku Polska - Białoruś. Zdaniem Spółki faktura taka jest dokumentem obejmującym dane stanowiące tajemnicę handlową i wątpliwym jest, aby firma świadcząca usługę na odcinku Polska - Białoruś udostępniła taki dokument.

Spółka za wykonaną usługę spedycji na odcinku Włochy - Polska zamierza wystawić fakturę 0% stawką podatku VAT na podst. art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z ust. 3 pkt 1d oraz ust. 5 ustawy o VAT.

Z treści wniosku wynika zatem, że Podatnik zobowiązał się do wykonania usługi spedycji przesyłki z Włoch do Polski. Z kolei z Polski na Białoruś transport przesyłki będzie organizowany przez inną firmę. W związku z tym należy uznać, że usługa spedycji zlecona Wnioskodawcy jest bezpośrednio związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu, ponieważ dotyczy transportu przesyłki z Włoch do Polski.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Stosownie do art. 28 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług pośrednictwa i spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów - miejscem świadczenia tych usług jest jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. Za wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów uznaje się transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich (art. 28 ust. 1 ustawy o VAT). W przedstawionym stanie faktycznym przedmiotowa usługa opodatkowana będzie zatem w miejscu rozpoczęcia transportu towarów, czyli na terytorium Włoch.

Mając na uwadze art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, przedmiotowej usługi spedycji świadczonej przez Podatnika nie można uznać za usługę spedycji międzynarodowej związanej z usługami transportu międzynarodowego, ponieważ w ramach świadczonej przez Spółkę usługi towar nie jest ani nadawany z terytorium państwa trzeciego, ani jest przemieszczany na terytorium państwa trzeciego, a jak oświadcza we wniosku Spółka, usługa spedycji przez nią wykonywana dotyczy przemieszczenia towarów z Włoch do Polski.

Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów.
Zgodnie z art.14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie