Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), § 6 rozporządz... - Interpretacja - US-PP/443/10/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.06.2006, sygn. US-PP/443/10/06, Urząd Skarbowy w Sanoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek z dnia 2.05.2006 r., złożony do tut. organu podatkowego w dniu 4.05.2006 r. o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku, po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, iż ma prawo do zastosowania stawki 0% VAT do części usług wykonywanych na rzecz Gminy sfinansowanych w 100% ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r., których należności zostały pokryte ze środków bezzwrotnej pomocy a częściowo ze środków własnych zamawiającego lecz zostaną zrefundowane również po zakończeniu projektu, postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

W dniu 4.05.2006 r. spółka z o.o. zwróciła się z zapytaniem w sprawie udzielenia odpowiedzi o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego zastosowania stawki podatku VAT 0% do części usług wykonywanych na rzecz Gminy sfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. Przedstawiając stan faktyczny wnioskodawca podaje, iż:

Gmina realizuje projekt pod nazwą "Wsparcie rozwoju gospodarczego na pograniczu polsko-ukraińskim poprzez remont drogi dojazdowej do siedziby Urzędu Celnego i Agencji Celnej w S."- stanowiących bezzwrotną pomoc finansową Unii Europejskiej. W ramach realizacji projektu beneficjent otrzymuje zaliczkę w wysokości 80% przyznanej dotacji, pozostałą kwotę w wysokości 20% dotacji beneficjent otrzyma na zasadzie refundacji, po zakończeniu i rozliczeniu projektu. Przyznana dotacja stanowi współfinansowanie Unii Europejskiej w wysokości 75% kosztów kwalifikowanych wartości całego projektu. Kosztami niekwalifikowanymi jest między innymi podatek od towarów i usług VAT, który dodatkowo oprócz 25% kosztów kwalifikowanych stanowiących wkład własny ponosi beneficjent. Gmina, która jest podatnikiem podatku od towarów i usług złożyła do Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej w Warszawie wniosek o rejestrację umów o świadczenie usług nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Sp. z o.o. jako wykonawca remontu drogi dojazdowej do siedziby Urzędu Celnego i Agencji Celnej w S. będzie fakturowała ww. prace.

W związku z powyższym wnioskodawca wnosi o odpowiedź "Czy w przedstawionej sytuacji może zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% również na usługi, które zostaną zapłacone ze środków własnych beneficjenta, a następnie zrefundowane w postaci płatności końcowej dotacji w wysokości 20%, którą beneficjent otrzyma po zakończeniu realizacji projektu?

W ocenie Spółki w powyższej sprawie obowiązuje § 6 ust. 3 pkt.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.), który klasyfikuje płatność końcową w wysokości 20% dotacji jako środki pomocy bezzwrotnej. W związku z tym Spółka uważa, iż prawidłowym będzie fakturowanie całej wartości robót finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej - 100% wartości dotacji a nie 80% z zastosowaniem stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 2.05.2006 r. i otrzymanym w dniu 4.05.2006r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia uznać iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Stosownie do § 6 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz art. 146 ust. 1 pkt.1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. W przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4 i w części z innych środków finansowych, przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z kolei w myśl § 6 ust. 5 cyt. rozporządzenia do usług o których mowa w ust. 2, stosuje się obniżoną stawkę 0% pod warunkiem, że w wystawionej fakturze określona została odrębnie część wartości usług finansowanych:

    1) ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
    2) z innych środków.

Natomiast zgodnie z ust. 6 w przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej i w części z innych środków finansowych, zarejestrowana umowa powinna zawierać określenie procentowego udziału środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z § 6 ust. 7 w przypadkach określonych w ust. 1 i 2:

    1) nie stosuje się zwrotu podatku określonego w rozdziale 12,
    2) zwrot podatku związany z zastosowaniem stawki podatku 0% następuje niezależnie od spełnienia warunków umożliwiających zaliczenie poniesionych wydatków do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zatem jeżeli podatnik uzyskuje środki finansowe ze źródeł opisanych w § 6 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia Ministra finansów z dnia 27.04.2004 r. a zawarta umowa z wykonawcą została zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej - zarejestrowany podatnik, który świadczy te usługi na rzecz usługobiorcy czyni to ze stawką podatku VAT 0%.

Jak wynika z powyższego, świadczenie usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a w części z innych środków zlecającego wykonanie usługi, stawkę podatku VAT w wysokości 0% stosuje się do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej pod warunkiem, że Spółka świadcząca usługę wystawi fakturę, w której określi odrębnie część wartości usługi, która jest finansowana ze środków pomocy zagranicznej oraz z innych środków (§ 6 ust. 5 cyt. rozporz.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zastosuje stawkę podatku VAT 0% dotyczącą końcowego rozliczenia i obejmie również swoim rozliczeniem kwotę 20% wartości środków własnych beneficjenta, która następnie zostanie zrefundowana po zakończeniu realizacji projektu wobec czego wnioskodawca prawidłowo postąpił stosując stawkę 0% do należności, które częściowo zostały pokryte ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej a częściowo ze środków własnych zamawiającego, które również zostaną zrefundowane z funduszy PHARE.

Urząd Skarbowy w Sanoku