Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek o interpretację z zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym po
wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że cała w/w sprzedaż będzie objęta podatkiem od towarów i usług i będzie opodatkowana stawką w wysokości 3% Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gostyninie postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że podatnik jest od lat czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie magazynowania zbóż oraz usług transportowych i składa deklaracje VAT-7. Pod koniec 2005 r. podatnik rozpoczął dodatkowo prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej - hodowlę królików.Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego, dokumentów w sprawie oraz własnego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gostyninie uznaje stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe,
ponieważ:
Zgodnie z brzmieniem art. 113 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej. Sprzedając pochodzące z działalności rolniczej swoje produkty rolnik ryczałtowy nie traci przez fakt prowadzenia innej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu statusu rolnika ryczałtowego, korzystającego ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2003r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ilekroć w przepisach jest mowa o działalności rolniczej rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcje warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnię drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic i entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.
Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej produkcji rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy o VAT). Pod pojęciem produktów rolnych należy rozumieć towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim (art. 2 pkt 20 ustawy o VAT).
Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Rolnicy ryczałtowi w zakresie prowadzonej działalności rolniczej, jeżeli dostarczają produkty rolne są zwolnieni zgodnie z art. 117 ustawy o VAT z obowiązku: 1. wystawiania faktur, o których mowa w art. 106 2. prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług 3. składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1 4. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.
Wyjątkiem od zasady jest sytuacja, w której rolnik ryczałtowy zamierza zrezygnować z przysługującego mu zwolnienia z VAT w zakresie prowadzonej działalności rolniczej. Dokonywana przez rolnika ryczałtowego sprzedaż produktów rolnych jest opodatkowana, jeżeli zrezygnuje on dobrowolnie ze zwolnienia lub gdy jest obowiązany na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jeżeli żaden z tych przypadków nie zachodzi dokonywana sprzedaż produktów rolnych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, mimo iż w części działalności wykraczającej poza sprzedaż produktów rolnych podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Podsumowując należy wskazać, iż przychody z prowadzonej przez Stronę działalności rolniczej są zwolnione od podatku od towarów i usług. Przez fakt prowadzenia innej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu Strona nie traci statusu rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gostyninie informuje, że zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 43 ust. 3, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:1. dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł. oraz 2. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz 3. prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.Ponadto zgodnie z ust. 4 ww. artykułu, rolnik ryczałtowy, który zamierza zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3, jest obowiązany prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia.
Wobec powyższego, w myśl wyżej cytowanych regulacji prawnych, w przypadku sprzedaży królików, spełnia Pan wymogi określone w ustawie dla rolników ryczałtowych i w związku z tym jest Pan podatnikiem zwolnionym z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3. Po spełnieniu jednak określonych warunków może Pan zrezygnować z tego zwolnienia i wówczas sprzedaż królików zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) została wymieniona zarówno w załączniku nr 3 poz.9 do ustawy (wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%), jak i w załączniku nr 6 poz. 9 (wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką w wysokości 3%) jako oznaczona symbolem PKWiU ex 01.25.10.
Z przepisów przejściowych art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów. Jest to zatem stawka obniżona do 3% jedynie w okresie przejściowym, natomiast docelowo zastosowanie będzie miała stawka 7%, wynikająca z załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.Zatem stanowisko wyrażone w zapytaniu, że sprzedaż ww. towarów po zarejestrowaniu się jako czynny podatnik od towarów i usług w zakresie działów specjalnych - chów i sprzedaż królików w 2006 r. będzie podlegać opodatkowaniu stawką 3% jest prawidłowe.
Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 ww. ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego.