W związku z żądaniem udzielenia pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług zawartym ... - Interpretacja - III-1-443/VAT/66/2005AB

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 21.01.2005, sygn. III-1-443/VAT/66/2005AB, Urząd Skarbowy Łódź-Polesie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku z żądaniem udzielenia pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług zawartym w Pana piśmie z dnia 07.07.2004 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź Polesie działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr. 137, poz. 926 ze zm.) uprzejmie wyjaśniam co następuje:

Z przedmiotowego pisma wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabył Pan używane maszyny budowlane oraz samochód ciężarowy w drodze licytacji od firmy P...P... GMBH, które stanowią środki trwałe dla Pana firmy.

Dostawca unijny do łącznej sumy wartości wszystkich zakupionych towarów doliczył 15% narzutu (marży). Do opodatkowania podatkiem VAT wskazano wartość towarów wraz z tą marżą i podatek w wysokości 0.

Dodaje Pan również, że firma Pana dokonała w miesiącu 05/2004 r. rozliczenia faktury na zasadach wewnątrzwspólnotowego nabycia, wystawiła fakturę wewnętrzną opodatkowując towar wg. obowiązującej stawki 22%. Następnie dokonała odliczenia tego podatku w deklaracji VAT-7.

Również dodaje, że wewnątrzwspólnotowe nabycie używanych towarów w tym środków transportu nie zachodzi jeżeli podatnik je nabywa, a w państwie członkowskim dostawę opodatkowano na podstawie szczególnych przepisów w zakresie marży stosowanych do towarów używanych. Wówczas to od przywozu takich towarów nabytych w szczególnych warunkach nie płaci się podatku VAT.

Wobec powyższego pyta Pan czy:

  • fakturę dokumentującą taki stan prawny należy rozliczyć stosując się do przepisów dotyczących wewnątrzwspólnotowego nabycia czy do przepisów dotyczących szczególnych procedur w zakresie dostawy i nabycia towarów używanych
  • czy dokumenty posiadane przez firmę są wystarczające aby udokumentować którąkolwiek z tych czynności i jaki jest mechanizm rozliczania podatku przy szczególnych procedurach
  • czy przy używanym środku transportu jest konieczna fizyczna zapłata podatku VAT i złożenie deklaracji VAT-23
  • czy można rozliczyć tak jak pozostałe towary naliczając i odliczając VAT, czy też nie jest konieczna opłata podatku VAT i wystarczy złożenie deklaracji VAT-24, aby zarejestrować samochód ciężarowy w Wydziale Komunikacji.

    Aby dokonać prawidłowej interpretacji należy w pierwszej kolejności wskazać, co rozumie się przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535) przez wewnątrzwspólnotowę nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

    Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w świetle ustawy o VAT generalnie ma miejsce pod warunkiem że:
    dostawcą towarów jest podatnik czy to podatku od towarów i usług prowadzący działalność gospodarczą (art. 15), czy też podatku od wartości dodanej u którego nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnik.
    osoba prawna niebędąca podatnikiem, o której mowa powyżej

    Dla określenia podmiotu, który ma obowiązek rozliczyć podatek VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia bardzo istotnym jest uregulowanie stanowiące, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu. Z ww. przepisów jasno wynika, iż to nabywca towarów jest zobowiązany do jego rozliczenia wg. stawek obowiązujących w kraju, w którym ma miejsce zakończenie wysyłki lub transportu towarów z kraju wspólnoty i to właśnie polski podatnik wg. zasad obowiązujących w kraju jest zobowiązany obliczyć i odprowadzić VAT należny od towarów sprowadzonych z krajów Unii.

    W art. 10 cytowanej ustawy wskazano przypadki, kiedy wewnątrzspólnotowe nabycie towarów nie występuje.Zgodnie z ust. 1 pkt 4 tego przepisu wewnątrzwspólnotowe nabycie nie występuje w przypadku, gdy dostawa towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków (art. 120 ust. 1 ), w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w Polsce jest opodatkowane podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4, tzn. gdy ma miejsce u zagranicznego dostawcy opodatkowanie marży przy dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie tych towarów na tych zasadach.

    Natomiast zgodnie z art. 120 ust. 4 cytowanej ustawy w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dział sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. W myśl ust. 10 tegoż artykułu przepis ten ma zastosowanie do dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od: osoby fizyczne, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15 podatników o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4

    Wobec powyższej regulacji prawnej, w przypadku gdy dostawa towarów używanych realizowana była w sposób jak stanowi przepis podstawę opodatkowania stanowić będzie marża, to zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy podlegać ona będzie opodatkowaniu wg. 22% stawki podatku od towarów i usług.

    Zgodnie z VI Dyrektywą Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania w art. 26 a zawarto szczególne postanowienia dotyczące towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków.

    W świetle powyższego artykułu przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne, aniżeli dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie lub antyki, jak również inne, aniżeli metale szlachetne lub kamienie szlachetne według definicji określonych przez państwa członkowskie.

    W odniesieniu do dostaw towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, dokonywanych przez podatników pośredników, państwa członkowskie będą stosować szczególne zasady w zakresie opodatkowania marży zysku takich podatników .Z przedstawionych przez Pana dokumentów jednak nie wynika, aby powyższe nabycie dotyczyło szczególnych procedur w zakresie nabycia towarów używanych. Z załączonego tłumaczenia rachunku z dnia 26.05.2004 r. wynika, że nie naliczono 16% podatku od wartości dodanej od przedmiotowej transakcji. Oznacza to, że kontrahent potraktował zawartą transakcję jako wewnątrzwspólnotową dostawę stosując stawkę 0% podatku.

    W przypadku kupna towarów z państwa członkowskiego przy założeniu, że obydwaj podatnicy są zarejestrowanymi podatnikami do rozliczeń transakcji wewnątrzwspólnotowych, transakcja jest traktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie i opodatkowana stawką 0% u dostawcy, a u nabywcy powstaje obowiązek samoobliczenia podatku zgodnie ze stawką podatku VAT w kraju nabycia.

    Zgodnie z art. 103 ust. 4 w.w ustwy przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8 jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji. A jest użytkowany na terytorium kraju.

    Stosownie ao art. 105 ust. 1 ustawy, naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydania zaświadczeń potwierdzających uiszczenie przez podatnika podatku w przypadkach wskazanych w art. 103 ust. 3 i 4 tzn. w terminie 14 dni od powstania obowiązku podatkowego. Podstawą do wydania zaświadczenia są przedłożone naczelnikowi urzędu skarbowego informacje o nabywanych środkach transportu, kopia faktury potwierdzająca jego nabycie oraz dowód zapłaty (art. 103 ust. 6).

    Naczelnicy ci, również dla celów związanych z rejestracją środków transportu, są obowiązani do wydania zaświadczeń potwierdzających brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium innego niż terytorium kraju(Polski) państwa członkowskiego pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju tzn. gdy nie są to nowe środki transportu w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy.

    Odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny i prawny obowiązujący w dacie udzielenia odpowiedzi.

    Urząd Skarbowy Łódź-Polesie