W dniu 12.08.2005 r. Spółka jawna złożyła wniosek dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego ... - Interpretacja - OG/005/133/PP2/443/46/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.09.2005, sygn. OG/005/133/PP2/443/46/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 12.08.2005 r. Spółka jawna złożyła wniosek dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego u zleceniobiorcy od zaliczek tytułem zapłaty za materiały budowlane, które nie stanowią przedmiotu umowy. Z uwagi na to, iż wniosek był niekompletny Naczelnik tut. Urzędu pismem z dnia 22.08.2005 r. znak: PP2/448/316/05 wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku . Pismo w sprawie uzupełnienia wniosku wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 05.09.2005r. (data stempla pocztowego 02.09.2005 r.) oraz w dniu 23.09.2005 r.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku przez Stronę jest następujący:

Spółka jawna prowadzi działalności gospodarczą dotyczącą wykonania robót budowlanych, jako zleceniodawca zawiera umowy z podwykonawcami (zleceniobiorcami) na wykonanie określonych części robót budowlanych. Przedmiotem umów jest wykonanie wyłącznie robocizny oraz robocizny wraz z materiałami ściśle wymienionymi w umowie.

W powyższych umowach spółka zastrzega sobie, że zleceniobiorca upoważniony jest do dokonywania zakupów innych nie określonych w umowie materiałów na koszt zleceniodawcy niezbędnych do wykonywania prac budowlanych. Przy czym zleceniobiorca dokonuje zakupu w/w materiałów i odbiera fakturę w imieniu zleceniodawcy. Na poczet zakupów materiałów Spółka jawna przekazuje zleceniobiorcy zaliczkę za pośrednictwem przelewu bankowego bądź gotówką. Jednostka zwróciła się z zapytaniem, czy u zleceniobiorcy powstaje obowiązek podatkowy w związku z przekazaniem przez Jednostkę zaliczki na zakup materiałów, które nie stanowią przedmiotu umowy oraz czy w przypadku wystawienia przez zleceniobiorcę faktury VAT od w/w zaliczki przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku, Spółka jawna przedstawiła, iż zaliczki są przekazywane w wysokościach, które mogą odbiegać od łącznej wartości faktur przedłożonych przez kontrahentów, rozliczających tą zaliczkę.

Spółka przedstawiła własne stanowisko w tej sprawie, stwierdzając iż przekazana i rozliczona zaliczka, która nie stanowi przedmiotu umowy nie będzie rodziła powstania obowiązku podatkowego, natomiast zleceniobiorcy od w/w faktur zaliczkowych nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza, że przedstawione stanowisko przez Podatnika jest nieprawidłowe.

Obowiązek podatkowy jest zdefiniowany w art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. test jednolity z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm. ), w myśl którego obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach. Obowiązek podatkowy jest kategorią obiektywną, a nie subiektywną. W związku z powyższym powstanie obowiązku podatkowego jest niezależne od woli podatnika, ale od warunków, jakie ustawodawca ustala dla powstania obowiązku podatkowego.

W myśl art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę ,zaliczkę, zadatek, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Jak wynika z powyższego przepisu każda zaliczka, nawet niewielka w stosunku do całej transakcji podlega opodatkowaniu. Podstawą opodatkowania jest oczywiście ta otrzymana zapłata pomniejszona o kwotę podatku.

W przypadku Spółki jawnej mamy do czynienia z zaliczką z uwagi na to ,iż jest to przedpłata na poczet zakupionych materiałów przez Wykonawcę.

Strony łączy umowa cywilno - prawna. § 2 umowy stanowi: ,,..Przedmiot umowy zostanie wykonany z materiałów zakupionych przez Wykonawcę. Zakupione materiały dostarczał będzie na plac budowy Wykonawca..". Firma Spółka jawna z podwykonawcami rozlicza się w formie wynagrodzenia ryczałtowego - § 4 cyt. umowy stanowi:,..strony ustalają wynagrodzenie ryczałtowe-zapłata za przedmiot umowy odbywać się będzie fakturami częściowymi." Wobec tego każda wpłata zaliczki na poczet zakupu materiałów stanowić będzie część ustalonego wynagrodzenia ryczałtowego zgodnie z zawartą umową.

Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy.

W związku z tym zleceniobiorca po otrzymaniu zaliczki od zleceniodawcy powinien wystawić fakturę VAT zaliczkową

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do dokonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1b cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

W myśl art. 86 ust 10 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny; jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy - zgodnie z art. 86 ust.11 cyt. ustawyo VAT.

W przypadku otrzymania faktur VAT zaliczkowych od zleceniobiorcy, zleceniodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z w/w faktur.

Reasumując, Naczelnik tut. Urzędu stoi na stanowisku, że w przypadku otrzymania od zleceniodawcy jakiejkolwiek zaliczki, rodzi to powstanie obowiązku podatkowego u zleceniobiorcy. Zleceniodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od faktur VAT zaliczkowych.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach