Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ), po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika wyrażony w złożonym wniosku, za prawidłowy.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca jest producentem cukru posiadającym 11 cukrowni, w tym 5 cukrowni prowadzących produkcję cukru a 6 świadczących usługi pomocnicze. Na kampanię 2005 r. Spółka zawarła z plantatorami około 10.000 umów kontraktacji buraków cukrowych, na podstawie których planowany jest skup około 2.000.000 ton buraków i wydanie około 1.000.000 ton wysłodków. Ponadto, Wnioskująca informuje, iż na podstawie zawartych umów kontraktacyjnych, każdy z plantatorów ma prawo do nieodpłatnego otrzymania od każdej dostarczonej tony buraków cukrowych 0,5 tony wysłodków, nazwanych "należnymi". Wydawane nieodpłatnie plantatorom wysłodki należne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdarzają się kampanie cukrownicze, podczas których w ramach prowadzonego procesu przerobu buraków cukrowych osiągany jest uzysk nieznacznie wyższy aniżeli 0,5 tony wysłodków z jednej tony przerobionych buraków. W związku z tym, że plantatorowi wydawane jest nieodpłatnie 0,5 tony wysłodków, reszta pozostaje u producenta cukru jako nadwyżka wysłodków, która jest następnie sprzedawana. Plantator ma prawo pobrać wysłodki należne w każdym etapie kampanii cukrowniczej, zarówno przed dostawą buraków, jak i po ich dostarczeniu. Wysłodki należne wydawane są na podstawie dokumentu wydania na zewnątrz WZ. Problem powstaje w momencie, gdy plantator najpierw pobiera wysłodki, a dopiero po pewnym czasie dostarcza buraki cukrowe. Producent cukru dopiero po zakończeniu dostawy buraków cukrowych uzyskuje wiedzę, ile należy się plantatorowi wysłodków należnych, gdyż dopiero wtedy zna całkowitą masę dostarczonego surowca.
W związku z powyższym, Wnioskująca uważa, iż wszystkie wysłodki, które pobiera plantator przed dostarczeniem surowca czyli buraka cukrowego, powinna wydawać na podstawie dokumentu WZ jako należne. Następnie, gdy plantator dostarczy buraki i złoży oświadczenie, że zakończył już dostawę, wówczas należy ustalić w oparciu o dostarczone buraki ile plantatorowi należy się nieodpłatnych wysłodków. Jeżeli na dokumenty WZ plantator miał wydane nieodpłatnie więcej wysłodków niż mu się należało, to wówczas ponadnormatywna ich ilość winna być zarejestrowana na kasie fiskalnej i wystawiona plantatorowi faktura. Ustalenie ilości należnych i nadebranych wysłodków oraz wystawienie faktury powinno odbyć się w terminie 7 dni od zakończenia dostawy buraków.
Wnioskująca zwraca się z prośbą o potwierdzenie Jej stanowiska.
Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:
W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31.05.2005 r., zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obrotem zaś, podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest stosownie do przepisów art. 29 ust. 1 w/w ustawy podatkowej, kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Ponadto, zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. nr 97, poz. 971 ), fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż ze względu na fakt, że nieodpłatne przekazanie wysłodków plantatorom ( obowiązek ten wynika z określonych przepisów prawa ), nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, obrotem podlegającym opodatkowaniu tym podatkiem, jest dla Wnioskującej kwota jaką są zobowiązani zapłacić plantatorzy za ponadnormatywną ilość wydanych im wysłodków. Jednakże w trakcie trwania kampanii cukrowniczej, Spółka nie jest w stanie określić kwoty należnej z tytułu sprzedaży ponadnormatywnej ilości wysłodków ani też ustalić momentu, od którego powinna rozpocząć ewidencjonowanie tegoż obrotu przy pomocy kasy fiskalnej. Wnioskująca dopiero po zakończeniu dostawy buraków cukrowych uzyskuje wiedzę, ile danemu plantatorowi należy się nieodpłatnych wysłodków, gdyż dopiero wtedy zna całkowitą masę dostarczonego surowca. Zatem, skoro ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej podlega obrót czyli kwota należna z tytułu sprzedaży na rzecz określonych podmiotów, a Wnioskująca w trakcie trwania kampanii cukrowniczej nie wie czy do sprzedaży w ogóle dojdzie, tutejszy organ podatkowy uważa, iż Spółka prawidłowo postąpi wydając nieodpłatnie wysłodki na podstawie dokumentu WZ. Wnioskująca powinna wystawić fakturę i zaewidencjonować na kasie fiskalnej obrót z tytułu sprzedaży wysłodków plantatorom dopiero wówczas, gdy będzie w stanie stwierdzić czy do powyższej sprzedaży faktycznie doszło oraz jakie są kwoty należne z tego tytułu. Ustalenie ilości nadebranych wysłodków oraz wystawienie faktury powinno odbyć się w terminie 7 dni od dnia zakończenia dostawy buraków cukrowych.
Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku.
Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu informuje, iż w związku z nowelizacją ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), dokonaną ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756 ), zmieniło się brzmienie regulacji zawartej w art. 29 ust. 1 oraz w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy podatkowej, w brzmieniu obowiązującym od 1.06.2005 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 -32, art. 199 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę ( kwotę należną ) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Stosownie zaś do przepisu art. 111 ust. 1 przywoływanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1.06.2005 r., podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ponadto, przepis dotyczący momentu wystawienia faktury z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług zawarty w § 16 ust. 1 przywoływanego powyżej rozporządzenia, zawarty został w niezmienionym brzmieniu w § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 ). Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w aktualnym stanie prawnym rozstrzygnięcie merytoryczne przedmiotowej sprawy nie uległo zmianie.
W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, postanawia jak w sentencji.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.