Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona dokonuje m.in. nieodpłatnego przekazania znaczków pocztowych na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, w tym również organizacji pożytku publicznego. Za proces produkcji znaczków od chwili ich zaprojektowania do wydrukowania odpowiada wyspecjalizowana jednostka przedsiębiorstwa. Koszt wytworzenia znaczka o nominale 1zł, wynosi 0,03zł. Zdaniem Spółki nieodpłatne przekazanie znaczków pocztowych należy traktować jako nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające opodatkowaniu VAT. Natomiast w przypadku opodatkowania, podstawą opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o VAT będzie koszt wytworzenia znaczka.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Ponadto - w myśl z art. 8 ust. 2 - opodatkowaniu podlega nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy w tym usługi świadczone przez pocztę państwową (poz. 2), jak również dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu.
W myśl art. 29 ust. 1 w/w ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.
Znaczki pocztowe w swojej funkcji taryfowej, zgodnie z art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 12 czerwca 2003r. Prawo pocztowe (Dz.U. Nr 130 poz. 1188 ze zm.) są znakami służącymi do potwierdzania opłacenia usług pocztowych świadczonych przez Pocztę Polską.
W świetle powołanych przepisów w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu nieodpłatne przekazanie znaczków pocztowych na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, w tym również organizacji pożytku publicznego, w charakterze opłaty usług pocztowych, jest ściśle związane z prowadzonym przez Stronę przedsiębiorstwem. Nie można zatem powyższych czynności utożsamiać z czynnościami niezwiązanymi z prowadzonym przedsiębiorstwem, o których mowa w art. 8 ust. 2. W konsekwencji należy uznać, iż w/w czynności objęte są zakresem przedmiotowym ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże na podstawie art. 43 korzystają ze zwolnienia od tego podatku. Obrót z tytułu wykonania tych czynności ustala się na zasadach ogólnych. W przypadku opisanym w stanie faktycznym, obrotem będzie wartość nominalna znaczków pocztowych.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.