Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a - 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Koszalinie na pisemne zapytanie podatnika, udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie i stwierdza co następuje:
Strona wnosząca zapytanie przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, iż w oparciu o stanowisko Naczelnej Rady Adwokackiej oraz postępowanie sądów i prokuratur, które zlecały czynności z urzędu (czynności z nakazu władzy), powszechną praktyką adwokatów (w tym i moją) było traktowanie takich usług, jako zwolnionych z podatku VAT.
Na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności świadczenia pomocy prawnej z urzędu przestały jednak korzystać z tego zwolnienia. Nie wynikało to jasno z przepisów, a także praktyka urzędów skarbowych nie była w tym względzie jednolita. Kwestię tę zdaje się dopiero przesądzać interpretacja dokonana przez Ministra Finansów, która dotarła do środowiska adwokackiego w połowie marca tego roku. Dlatego w obecnej sytuacji powstaje problem w jaki sposób dokonać korekty deklaracji podatku VAT za okres od 1 maja 2004 r. do dnia dzisiejszego oraz jak usunąć inne skutki zaistniałej sytuacji w szczególności co do fakturowania, skorygowania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
W ocenie podatnika, w powyższej sprawie stosuje się przepisy powołanej wyżej ustawy z dnia 11 marca 2004 r., a z zastosowania tych przepisów wynikają następujące konsekwencje.
Należny podatek VAT można obliczyć według dwojakiej metody, gdyż stanowi on albo 18,03 % sumy wynagrodzenia brutto, albo sumę wynagrodzenia brutto mnożymy przez 22, a potem dzielimy przez 122, uzyskany wynik to podatek należny. Deklaracja korygująca uwzględnia oczywiście również inne pozycje opodatkowane, które w danym miesiącu wystąpiły.
Do opisanego stanu faktycznego ma zastosowanie następująca norma prawa podatkowego: § 15 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania, oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 971) w powiązaniu z art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z § 15 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnik jest obowiązany do stosowania cen urzędowych zawierających podatek, w fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży:
- jako cenę jednostkową wskazuje się cenę wraz z kwotą podatku (cenę brutto), a zamiast wartości sprzedaży netto wykazuje się wartość sprzedaży brutto;
- kwota podatku jest obliczona według następującego wzoru:
KP= (WB x SP) : 100 + SP,
gdzie:
KP - oznacza kwotę podatku z podziałem na poszczególne stawki podatku, przy czym wielkość wynikającą z wzoru zaokrągla się według zasad określonych w § 12 ust. 6,
WB - oznacza sumę wartości sprzedaży brutto z podziałem na poszczególne stawki podatku,
SP - oznacza stawkę podatku.
Sumę wartości sprzedaży netto stanowi różnica między wartością sprzedaży brutto a kwotą podatku, z podziałem na poszczególne stawki podatku.
Co prawda koszty nieodpłatnej pomocy prawnej udzielonej przez adwokata ustanowionego z urzędu nie stanowi w świetle ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050) stricte ceny urzędowej, tym niemniej koszty te ustalone są zgodnie z § 19 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu (Dz. U. 163, poz. 1348) w wysokości:
- nie wyżej niż 150 % stawek dziennych o których mowa w rozdziale 3 - 5 oraz
- niezbędne, udokumentowane wydatki adwokata, a więc w sposób ściśle określony i jak wynika z powyższego w wartości brutto.
Zdaniem tut. Urzędu zastosowanie będzie prawa podatkowego uwzględniono stan faktyczny przedstawiony przez podatnika we wniosku oraz przepisy prawne obowiązujące w dacie zaistnienia opisanego we wniosku zdarzenia.