Działając na podstawie art. 14a, art. 14b § 1-4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.... - Interpretacja - P1/443/54/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.06.2005, sygn. P1/443/54/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a, art. 14b § 1-4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Strony z dnia 17.03.2005 roku uzupełnionego pismami z dnia 04.04.2005r. oraz z dnia 08.06.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawiam uznać przedstawione we wskazanym wniosku stanowisko Strony za prawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju a dostawa została opodatkowana w systemie marży, w części zaś dotyczącej stwierdzenia, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie używanego samochodu jest wolne od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika,iż w dniu 14 grudnia 2004r. Spółka nabyła samochód używany osobowo-dostawczy (nie będący nowym środkiem transportu w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 10 ustawy o VAT) od podatnika podatku od wartości dodanej w Niemczech. Podatnik zwraca się z zapytaniem czy w/w nabycie jest w świetle art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT wolne od podatku VAT i winno być zgłoszone w Urzędzie Skarbowym deklaracją VAT-24. Zdaniem Spółki nabyty środek transportu jest opodatkowany podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz jeżeli:1/. nabywcą towarów jest:a/. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika b/. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a -z zastrzeżeniem art. 102/. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a

Wyłączenie wewnątrzwspółnotowego nabycia towarów o którym mowa w cytowanych wyżej przepisach ma miejsce, gdy dostawa towarów (zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy), o których mowa w art. 120 ust. 1, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 ,a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach. Z przedłożonego przez Podatnika rachunku nr 050 z 14.12.2004r. nie wynika jednoznacznie czy mamy do czynienia z nabyciem w systemie marży czy też jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru (w rachunku zostały zawarte sprzeczne ze sobą informacje: kwota opodatkowania różnicy par. 25 A 5500 oraz wyżej wymieniony Kupujący potwierdza, że przedmiot dostawy zostaje przewieziony przez granicę wewnątrzwspólnotową i podlega opodatkowaniu w kraju przeznaczenia). Wystawca rachunku został zarejestrowany jako podatnik wartości dodanej posługujący się nr NIP DE XXXXXXXXX. Dopiero z pisma niemieckiego kontrahenta z dnia 31.05.2005r. dołączonego przez Spółkę w pismie z dnia 08.06.2005r. jednoznacznie wynika, iż przedmiotowy środek transportu został nabyty w systemie marży nie stanowi więc wewnątrzwspólnotowego nabycia.W związku z powyższym stanowisko Spółki przedstawione w zapytaniu (w części dotyczącej rozliczenia tej transakcji poprzez złożenie deklaracji VAT-24) należy uznać za prawidłowe. Natomiast w zakresie stwierdzenia dotyczącego, iż nabycie będące przedmiotem zapytania jest w świetle art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 wolne od podatku VAT należy uznać iż jest ono nieprawidłowe. Zgodnie bowiem z tym przepisem zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych (...) pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. W przepisie tym jest mowa o dostawie towaru natomiast w opisanym stanie faktycznym Podatnik nie dokonuje dostawy towaru. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy-Ordynacja podatkowa ,interpretacja ,o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji ,organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia ,o których mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy (o ile zostaną spełnione przesłanki do jej uchylenia). W myśl art. 14c ustawy - Ordynacja podatkowa, zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5, zdanie drugie, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się; nie stosuje się innych sankcji wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.

Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie