Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 § 1 w związku z art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 jednolity tekst), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim postanawia uznać stanowisko Wójta Gminy zawarte w złożonym w dniu 15.04.2005 r. wniosku za prawidłowe z obowiązującym stanem prawnym.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 12.04.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu Skarbowego w dniu 15.04.2005 r.) Wójt Gminy zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do opodatkowania podatkiem od towarów i usług dobrowolnych wpłat na budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Przedstawiając stan faktyczny - Gmina jako inwestor realizuje inwestycje komunalne polegające między innymi na budowie sieci wodociągowej, kanalizacyjnej wraz z przyłączami - Wójt Gminy uważa, że dobrowolne wpłaty ludności na budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Udzielając interpretacji w zakresie wyrażonym we wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim stwierdza, że uregulowania odnoszące się do podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług zostały zawarte w DZIALE VI ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn.zm.). Z treści art. 29 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art.30-32, art.119 oraz art.120 ust.4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z powyższej regulacji wynika, że w sytuacji gdy podatnik otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję, inną dopłatę) stanowiące dopłatę do ceny towaru, usługi: (może to być np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny) taka dopłata stanowiąca uzupełniający element ceny winna być wliczana do podstawy opodatkowania dostawy czy świadczenia usług, jeżeli będzie ściśle, bezpośrednio związana z ceną danej dostawy czy ceną danej usługi. W przeciwnym razie, gdy dotacja, subwencja, dopłata otrzymana przez podatnika jest związana z pokryciem ogólnych kosztów jego działalności i nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę konkretnych towarów czy usług taka dopłata nie będzie elementem cenotwórczym. A zatem nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu cytowanego wyżej przepisu.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, oraz nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim.
W przypadku składania zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł. od zażalenia oraz 50 gr. od każdego załącznika. Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.