Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej miejsca świadczenia usług doradztwa w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi wykonywanych na zlecenie kontrahenta unijnego - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.
Z w/w wniosku wynika, iż Spółka, jako zleceniobiorca, zawarła ze swoim wspólnikiem (spółką z siedzibą w Holandii) umowę o świadczenie następujących usług:
- wsparcie i doradztwo w doborze odpowiedniego personelu dla zleceniodawcy poprzez poszukiwanie na polskim rynku pracy kandydatów spełniających niezbędne kryteria stawiane przez zleceniodawcę;
- wsparcie i doradztwo w przeprowadzaniu rozmów kwalifikacyjnych i testów sprawdzających;
- przygotowanie raportów zawierających charakterystykę cech osobowych kandydatów oraz przedstawianie rekomendacji dotyczących poszczególnych kandydatów;
- usługi pomocnicze do usług doradztwa w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi;
- inne usługi uzgodnione przez strony w zakresie uregulowanym umową.
Przedmiotowa umowa (kserokopia) została załączona do wniosku. Tutejszy organ podatkowy nie analizował jej treści, a przy udzielaniu odpowiedzi oparł się na przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym.Podatnik oświadczył, że na podstawie w/w umowy wyszukuje na polskim rynku kandydatów do pracy w Holandii, dokonuje oceny kwalifikacji kandydatów i przekazuje zleceniodawcy wszelkie raporty i informacje dodatkowe o kandydatach.
W swoim wniosku Podatnik prosi o potwierdzenie, czy miejscem wykonywania przedmiotowych usług na rzecz firmy holenderskiej jest Holandia.
Spółka wskazuje, iż wszystkie w/w usługi zostały zakwalifikowane przez Ośrodek Interpretacji Standardów Kwalifikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi do grupowania PKWiU 74.14.14-00.00 "Usługi doradztwa w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi". Z załączonej do wniosku opinii klasyfikacyjnej wynika jednak, iż do grupowania PKWiU 74.14.14-00.00 Urząd Statystyczny zaliczył usługi polegające na wsparciu i doradztwie w doborze odpowiedniego personelu spełniającego kryteria stawiane przez zleceniodawcę, wsparcie i doradztwo w przeprowadzaniu rozmów kwalifikacyjnych, przygotowanie raportów zawierających charakterystykę cech osobowych kandydatów oraz przedstawianie rekomendacji dotyczących poszczególnych kandydatów. Urząd Statystyczny nie wypowiedział się natomiast wprost o klasyfikacji "innych usług uzgodnionych przez strony w zakresie uregulowanym umową" oraz "usług pomocniczych do usług doradztwa w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi".
Podatnik uważa, iż wykonywane usługi wchodzą w skład wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług - usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1), a więc miejscem ich świadczenia jest Holandia.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności (...) - art. 27 ust. 1 cyt. ustawy.
Na podstawie art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. W myśl art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług przepis ust. 3 stosuje się m.in. do usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1).
W związku z brzmieniem powyższych przepisów należy stwierdzić, iż miejscem świadczenia (a więc i opodatkowania) opisanych we wniosku usług sklasyfikowanych jako usługi doradztwa w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi (PKWiU 74.14.14-00.00) jest kraj siedziby nabywcy tych usług - to jest Holandia (na podstawie art. 27 ust. 3 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług). Dotyczy to usług polegających na: wsparciu i doradztwie w doborze odpowiedniego personelu spełniającego kryteria stawiane przez zleceniodawcę, wsparciu i doradztwie w przeprowadzaniu rozmów kwalifikacyjnych i testów sprawdzających, przygotowaniu raportów zawierających charakterystykę cech osobowych kandydatów oraz przedstawianiu rekomendacji dotyczących poszczególnych kandydatów. Usługi te nie podlegają więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski (art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).
Odnośnie wspomnianych we wniosku "innych usług uzgodnionych przez strony w zakresie uregulowanym umową" oraz "usług pomocniczych do usług doradztwa w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi" należy natomiast stwierdzić, iż ich miejsce świadczenia będzie zależało od rodzaju tych usług, a w szczególności od faktu, czy można je prawidłowo zakwalifikować do jednej z kategorii usług wskazanych w art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
Klasyfikacja usług należy do obowiązków usługodawcy, tj. podatnika. W przypadku wątpliwości lub niejasności należy się zwrócić do Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.
Podsumowując, stanowisko wyrażone przez Podatnika we wniosku należy uznać za prawidłowe.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Łódzki Urząd Skarbowy