Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60 ) w związku z wnioskiem z dnia ... złożonym przez Spółdzielnię Mieszkaniowo - Administracyjną w ... w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pleszewie
uznaje za prawidłowe stanowisko Spółdzielni zawarte we wniosku z dnia ... dotyczące braku obowiązku opodatkowania przez nabywcę podatkiem od towarów i usług otrzymanej bezzwrotnej pomocy finansowej na wykonanie modernizacji kotłowni oraz możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikających z faktur za wykonaną usługę modernizacji.
UZASADNIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pleszewie, realizując normę art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia.1997 roku - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ) w związku z Państwa wnioskiem z dnia ... dotyczącym zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, udziela odpowiedzi na pytanie postawione w w/w. piśmie o treści: " ... czy powinna zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych i podatek należny od otrzymanej bezzwrotnej pomocy oraz czy może odliczyć podatek naliczony od faktury otrzymanej od kontrahenta, dotyczącej wykonania modernizacji kotłowni?
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku w 2002 roku Spółdzielnia Mieszkaniowo - Administracyjna w ... podpisała z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa w Poznaniu umowę dot. bezzwrotnej pomocy finansowej na modernizację przejmowanych kotłowni. ( kotłownie obsługują mieszkańców osiedli ).
Po spełnieniu określonych wymogów i procedur Spółdzielnia ma dostać przyznaną pomoc bezzwrotną w kwocie brutto. Faktura za wykonane prace modernizacyjne ( kotłowni ) ma być wystawiona na Spółdzielnię ( faktura zakupu z podatkiem VAT naliczonym ). Zapłata nastąpi po sprawdzeniu i spełnieniu określonych przepisów prawnie przewidzianych na konto kontrahentowi w kwocie brutto z konta AWRSP w Poznaniu (Agencja jest też podatnikiem podatku VAT)
Stanowisko podatnika: " SMA w ... przyjmuje stanowisko, iż w wyniku zapłaty kontrahentowi z konta Agencji za fakturę Spółdzielnia ma prawo do rozliczenia podatku VAT naliczonego oraz nie powinna płacić podatku VAT należnego od otrzymanej pomocy finansowej bezzwrotnej, powołując się na ustawę o podatku od towarów i usług art.86, art.88 ust.1 pkt 2, art.29 ust.1 ...".
Z mocy art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami ) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30-32 , art. 119 oraz art.120 ust.4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Zatem w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usług otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie, dotację, subwencję ) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi ( dotacja przedmiotowa ).
Natomiast w sytuacji, gdy taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług ( art.29 ust. 1 ) nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności, nie uzależniona od ilości i wartości świad- czonych usług. Dotacja ma charakter podmiotowy i nie występuje bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacją, a konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Zgodnie z art.86 ust.1 przedmiotowej ustawy " w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art.119 ust.4, art.120 ust.17 i 19 oraz art.124.
Natomiast z mocy art.88 ust.1 pkt 2 ustawy o wyżej cytowanej ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowy, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpo- średnim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
Jednocześnie zgodnie z art.88 ust.3 pkt 1 tej ustawy przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodo- wym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Powyższe postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia - ewentualna zmiana stanu prawnego skutkuje utratą aktualności interpretacji..
Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.