Temat interpretacji
Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, iż podatnik świadczy na rzecz operatorów telekomunikacyjnych z siedzibą w Stanach Zjednoczonych usługi polegające na zakańczaniu w sieciach operatorów działających na terytorium Polski połączeń telefonicznych inicjowanych przez operatorów amerykańskich. W celu świadczenia usługi polegającej na zakańczaniu w sieci polskich operatorów telekomunikacyjnych połączeń inicjowanych przez operatorów mających siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych, podatnik dokonuje zakupu usługi zakańczania połączeń od operatorów telekomunikacyjnych działających na terytorium Polski. Świadczenie opisanych wyżej usług stanowi jedyną działalność podatnika.
Zdaniem podatnika, przysługuje mu zwrot podatku naliczonego zawartego w cenie usług świadczonych przez polskich operatorów, a także zwrot podatku naliczonego w innych usługach i towarach zużywanych na potrzeby świadczonych przez podatnika usług. Usługi polskich operatorów (oraz pozostałe towary i usługi zużywane w związku z prowadzona działalnością) są bowiem związane ze świadczonymi przez podatnika poza granicami RP usługami telekomunikacyjnymi, a ponadto gdyby usługi te były świadczone na terytorium Polski, Spółce przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego. W opinii podatnika, wystarczającymi dokumentami potwierdzającymi związek odliczonego podatku zawartego w cenie usług świadczonych przez polskich operatorów, są umowy zawarte z operatorami amerykańskimi oraz wystawione przez podatnika faktury na rzecz tych podmiotów.
Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:
Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami
Zgodnie natomiast z art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług wymienionych w ust. 4 tego artykułu, jeżeli usługi te są świadczone na rzecz podmiotów posiadających siedzibę na terytorium państwa trzeciego, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. W art. 27 ust. 4 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług wymienione zostały usługi telekomunikacyjne.
Naczelnik urzędu skarbowego nie jest podmiotem uprawnionym do statystycznej klasyfikacji usług. Z przedstawionej przez podatnika interpretacji wydanej przez Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych (pismo nr OK-5672-1372/2005 z dnia 09.03.2005r.) wynika, iż świadczone przez niego usługi zakańczania w sieciach operatorów działających na terytorium Polski połączeń inicjowanych przez operatorów amerykańskich są klasyfikowane jako usługi telekomunikacyjne, pod symbolem PKWiU 64.20 .
W świetle przedstawionych wyżej wyjaśnień należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez podatnika nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Konsekwentnie zatem, zasady zwrotu podatku naliczonego uwzględniać muszą postanowienia art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli więc podatek naliczony związany jest ze świadczonymi przez podatnika poza granicami Polski usługami oraz podatnik posiada dokumenty z których wynika związek odliczonego podatku ze świadczonymi usługami, podatnikowi przysługuje zwrot podatku naliczonego na zasadach przewidzianych w ustawie. Zwrot podatku naliczonego dotyczyć będzie nie tylko podatku zawartego w cenie usług zakupywanych od polskich operatorów, lecz także w cenie towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika dla celów prowadzonej działalności.
Odnosząc się do kwestii dokumentów potwierdzających związek odliczonego podatku ze świadczonymi usługami, należy stwierdzić, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje w tym zakresie specjalnych uregulowań. Zdaniem tut. organu podatkowego, w przedmiotowej sytuacji za wystarczające należy uznać posiadanie przez podatnika aktualnych umów z operatorami na rzecz których świadczone są usługi oraz kopii faktur wystawionych na rzecz tych podmiotów.
Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto informuje, że powyższa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast tutejszy organ podatkowy i organ kontroli skarbowej właściwy dla podatnika do czasu jej zmiany albo uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa) lub zmiany przepisów prawnych. Jednocześnie zaznacza się, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.