- Interpretacja - US III-2/443-56/05/EF

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.04.2005, sygn. US III-2/443-56/05/EF, Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 216, art. 217 oraz art. 14a §1, §3, §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr. 54 poz. 535 ze zm.) w wyniku rozpatrzenia wniosku z dnia 07.03.2005r. (uzupełnionego w dniach 04.04.2005r. oraz 19.04.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów podatkowych Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Śródmieście uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 07.03.2005r. (uzup. w dniach 04.04.2005r. oraz 19.04.2005r.) do tutejszego organu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji odnośnie zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie.

Stan faktyczny tej sprawy:

Działalność Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych opiera się o przepisy ustawy o samorządzie pielęgniarek i położnych. Nie prowadzi ona działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jednostka nie jest zleceniobiorcą usług w rozumieniu prawa cywilnego. "Prowadzoną przez Okręgową Izbę Pielęgniarek i Położnych działalność w zakresie finansowanym ze środków publicznych nie można zakwalifikować jako odpłatnego świadczenia usług (...) skoro zgodnie z art. 58 ustawy o samorządzie pielęgniarek i położnych środki z budżetu państwa otrzymuje ona wyłącznie na pokrycie kosztów prowadzonej działalności i nie są odpłatnością za świadczenie usług".

W złożonym w dniu 19.04.2005r. uzupełnieniu do wniosku z dnia 07.03.2005r. Jednostka precyzuje, iż przedmiotem zapytania jest: czy otrzymywane przez Okręgową Izbę Pielęgniarek i Położnych w Łodzi dotacje z budżetu państwa na działalność związaną z prowadzeniem rejestru pielęgniarek i położnych, prowadzeniem postępowań z zakresu odpowiedzialności zawodowej pielęgniarek i położnych czy też orzekaniem o niezdolności do wykonywania zawodów pielęgniarki i położnej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Podatnika dotacja mu udzielona nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:- art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej "ustawą".

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 ustawy. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe oraz wobec stwierdzenia Podatnika, że "...środki finansowe z budżetu państwa otrzymuje wyłącznie na pokrycie kosztów prowadzonej działalności i nie są odpłatnością za świadczone usługi..." otrzymywane przez Jednostkę dotacje z budżetu państwa nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle przytoczonych przepisów prawa stanowisko zaprezentowane przez Podatnika w rozpatrywanym wniosku należy uznać za prawidłowe.

Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście