Temat interpretacji
DECYZJA
Na podstawie art. 233 § 1 pkt 2 lit a , art. 207 i 239 oraz art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja
podatkowa (Dz. U. Nr 8 poz. 60 jednolity tekst z 2005r.) oraz zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy z dnia 11.03.04r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w związku zażaleniem z dnia 21.04.05r. oraz uzupełnieniem z dnia 22.04.05r. i 15.06.05r. na postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 13.04.2005r. nr 1472/RPP1/443-205/05/TM w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego zgodnie z którym uznano stanowisko strony za nieprawidłowe - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
postanowił
- zmienić postanowienie z dnia 13.04.2005r. nr 1472/RPP1/443-205/05/TM wydane przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie i uznać stanowisko Spółki zawarte we wniosku z dnia 3.03.2005 r. za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 3.03.2005r. Strona zwróciła się o udzielenie pisemnej
interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Ze stanu faktycznego zawartego we wniosku wynika, że Strona w trakcie wewnętrznej weryfikacji rozliczeń podatkowych stwierdziła istnienie przypadków w których w deklaracjach za poszczególne okresy rozliczeniowe przed dniem 1.05.04r. nie odliczyła podatku naliczonego. Z uwagi na powyższe Strona rozważa możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego poprzez złożenie korekt deklaracji VAT-7 poszczególne miesiące pomiędzy styczniem a kwietniem 2004r. Strona uważa, iż przysługuje jej prawo do złożenia korekt deklaracji VAT-7 uwzględniających nie odliczony podatek na podstawie art. 86 ust. 13 w/w ustawy o VAT.
Postanowieniem z dnia 13.04.2005r. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po rozpatrzeniu w/w wniosku Strony w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług dokonując oceny stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 3.03.05r. uznał stanowiskowo Strony za nieprawidłowe.
Na powyższe postanowienie Strona wniosła zażalenie z dnia 21.04.05r. uzupełnione pismem z dnia 22.04.05r. wnosząc o zmianę w/w postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego
Strona w zażaleniu podnosi, iż nie podziela poglądu Naczelnika Urzędu Skarbowego zawartego w zaskarżonym postanowieniu, iż do złożenia deklaracji korygującej, która wynika z faktu, że podatnik w określonym przez prawo terminie nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należy stosować przepisy regulujące możliwość korygowania kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego obowiązujące w momencie powstania obowiązku podatkowego, a nie w momencie złożenia deklaracji bądź deklaracji korygującej. Strona uważa, iż przysługuje jej prawo do dokonania odliczenia przedmiotowego podatku naliczonego w drodze korekty deklaracji VAT-7 za poszczególne miesiące w okresie pomiędzy 1 stycznia 2001r. a 30 kwietnia 2004r. na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy z dnia 11.03.04r. a więc z uwzględnieniem 5 letniego terminu do złożenia takiej korekty. Jest to uzasadnione tym, że przy wprowadzeniu w życie obecnie obowiązującej ustawy o VAT , ustawodawca nie zdecydował się na uchwalenie przepisów przejściowych, które regulowałyby kwestię dopuszczalności w obecnym stanie prawnym odliczenia podatku naliczonego, jak i korygowania tego podatku. W opinii Strony odmiennie niż czyni to Naczelnik Urzędu Skarbowego, okoliczność braku przepisów przejściowych nie tylko nie ogranicza dopuszczalności prawa do odliczenia podatku naliczonego, lecz wręcz powinna być traktowana jako argument za uznaniem takiej dopuszczalności. Konsekwentnie Strona stoi na stanowisku, że jeżeli ustawodawca miałby zamiar ograniczyć prawo podatnika wynikające z art. 86 ust. 13 obecnej ustawy o VAT, to powinien to uczynić wprost formułując stosowny przepis przejściowy. Brak takiego przepisu nie powinien prowadzić do ograniczenia w szczególności tak podstawowego elementu konstrukcji podatku VAT, jakim jest prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego. Biorąc powyższe pod uwagę, w opinii podatnika, przysługuje mu uprawnienie określone w przepisie art. 86 ust. 13 w/w ustawy o VAT w odniesieniu do podatku naliczonego dotyczącego okresów rozliczeniowych przypadających przed dniem 1 maja 2004r. Za takim stanowiskiem przemawia przede wszystkim brak przepisów przejściowych w ustawie z dnia 11.03.04r. dotyczących przedmiotowej kwestii oraz treść przepisu art. 175 tej ustawy zgodnie z którym ustawa z dnia 8.01.93r. utraciła z dniem 1.05.04r. moc prawną. W takim stanie prawnym brak jest podstaw prawnych do stosowania przepisów prawa, które utraciły moc a stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego wyrażone w zaskarżonym postanowieniu prowadziłoby do takiego wniosku.
Po rozpatrzeniu zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnia:
Strona we wniosku z dnia 3.03.05r. zwróciła się z pytaniem czy przysługuje jej prawo do złożenia korekt deklaracji VAT-7 za okres od stycznia do kwietnia 2004r. uwzględniających nie odliczony wcześniej podatek naliczony.
Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnik, który nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Przepis ten obowiązuje od dnia 1 maja 2004r. Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, że w/w ustawa z dnia 11.03.04r. o VAT nie zawiera przepisów przejściowych tj. nie określa w sposób szczególny zasad obowiązywania przepisu art. 86 ust. 13 należy uznać, że przepis ten stanowi podstawę prawną dokonywanych obecnie korekt deklaracji VAT-7, również za okresy rozliczeniowe sprzed wejścia w życie tej ustawy. Obecne uregulowania są zatem bardziej korzystne dla podatników niż uregulowania obowiązujące w okresie za który składane są korekty deklaracji, gdyż do korekt deklaracji dokonywanych po dniu 30 kwietnia 2004r. należy stosować przepis art. 86 ust. 13 w/w ustawy o VAT. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 86 ust. 15 w/w ustawy z dnia 11.03.04r. w zakresie prawa do korekty stosuje się ograniczenia wynikające z art. 81 lit b w/w ustawy ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60). Uprawnienie, do korekty deklaracji ulega bowiem zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej oraz w okresie między zakończeniem kontroli a wszczęciem postępowania - w zakresie zobowiązań podatkowych, których dotyczy postępowanie lub kontrola a korekta złożona w tym przypadku nie wywołuje skutków prawnych. Uprawnienie, do korekty deklaracji przysługuje nadal - w zakresie, w jakim w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej nie stwierdzono naruszenia prawa lub nie wydano decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego.
Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia należało uznać stanowisko podatnika za prawidłowe.