Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a par. 1 i par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, iż stanowisko Podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 07.02.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 14.02.2005 r.) uzupełnionym pismem z dn. 16.03.2005 r. (21.03.2005 r. data wpływu do tut. organu podatkowego) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14.02.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek Podatnika - o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16.03.2005 r. (21.03.2005 r. data wpływu do tut. organu podatkowego).Jak stanowi art. 14a par. 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a par. 4 cytowanej wyżej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w par. 1, następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie.
Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny :
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą wg PKD 6330C tj. działalność agentów turystycznych w formie spółki cywilnej oraz na podstawie zawartych umów z tour - operatorami (organizatorami turystyki) pośredniczy w sprzedaży usług turystycznych, oraz otrzymuje należność na podstawie faktur VAT wystawianych dla tour-operatorów, stosując stawkę podstawową VAT 22%. W ramach działań marketingowych spółka organizuje promocje, które polegają na tym, że klient może uzyskać zniżkę (obniżenie kwoty do zapłaty) w dokonywanych rezerwacjach. Powyższej zniżki udziela Spółka nie tour-operator. Udzielenie zniżki łączy się z dokonaniem rezerwacji oraz z wystawieniem na klienta imiennego numerowanego voucheru. Wartość udzielonego rabatu jest wartością brutto. Klient dokonuje wpłaty na wartość dokonanej rezerwacji, pomniejszoną o wartość udzielonej zniżki (wartość voucheru). W świetle art. 29 ust. 4 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Spółka nie koryguje swojego obrotu tytułem realizowanych prowizji od tour-operatorów. Spółka działa w imieniu tour-operatora, a ewentualną fakturę za świadczoną usługę turystyczną wystawia klientowi tour-operator. Wartość f-ry opiewa na pełną kwotę rezerwacji (nie uwzględnia zniżek udzielonych przez agenta - Spółkę), ponadto spółka wystawia vouchery we własnym imieniu , natomiast do tour-operatora, który dokonuje sprzedaży usługi turystycznej na rzecz klienta przekazywana jest zapłata za rezerwację w pełnej kwocie.
Własne stanowisko w sprawie :
Zdaniem Podatnika udzielenie klientowi zniżki (obniżenie kwoty do zapłaty) w oparciu o wystawiony voucher (jako przekazanie pieniędzy) nie podlega ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a w szczególności art. 29 ust. 4 tej ustawy, gdyż cena usługi pozostaje bez zmian, a pieniądz nie jest towarem.
Ocena prawna :
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej "podatkiem" podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Jak wynika z opisanego stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie obniżenie kwoty do zapłaty w oparciu o wystawiony voucher powoduje, że klient płaci kwotę pomniejszoną o wartość voucheru, natomiast Podatnik jako pośrednik w sprzedaży usługi turystycznej wystawia vouchery we własnym imieniu, i przekazuje tour -operatorowi za rezerwację całą kwotę tj. nie pomniejszając o udzieloną zniżkę. Z powyższego wynika, iż Spółka nie udziela przedmiotowych zniżek w oparciu o wystawiony voucher na podstawie umownych ustaleń ze sprzedawcą tych usług tj. tour-operatorami, i nie koryguje swojego obrotu tytułem realizowanych prowizji od tour-operatorów. Ponadto z przedstawionego stanu faktycznego wynika również, iż tour-operator ewentualną fakturę za świadczoną usługę turystyczną wystawia klientowi na pełną kwotę rezerwacji nie uwzględniając zniżek udzielonych przez agenta - Spółkę.
W myśl art. 29 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.Ponadto w myśl art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o VAT podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami powierniczymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku.
Jak wynika z ww. cyt. przepisów udzielenie udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów pomniejsza obrót czyli podstawę opodatkowania. Natomiast rabat jako zniżka ceny dóbr lub usług przyznawana jest przez sprzedającego lub wykonawcę usługi po dokonaniu transakcji.W przedmiotowej sprawie wykonawca usługi turystycznej tj. tour-operator nie udziela zniżek, zatem spółka jako pośrednik w sprzedaży tych usług działa we własnym imieniu udzielając tych zniżek w oparciu o wystawiony voucher - wobec czego przekazuje wykonawcy usługi kwotę w pełnej wysokości. Również w związku z powyższym nie koryguje swojego obrotu tj. prowizji od tour-operatorów.Ponadto na podstawie przedstawionego stanu faktycznego oraz wyż. cyt. przepisy należy stwierdzić, iż wydanie vouchera, jako nie wymieniony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej nie stanowi ani dostawy towarów ani świadczenia usługi. Voucher jest w tym przypadku swoistym środkiem płatniczym, którym klient może "płacić" za usługę. Natomiast w momencie jego sprzedaży dokonywana jest jedynie zamiana pieniędzy na voucher.
Reasumując w świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego tut. organ podatkowy podziela stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku, iż udzielenie klientowi zniżki w oparciu o wystawiony voucher - nie podlega przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - gdyż powyższa czynność nie stanowi ani dostawy towarów, ani świadczenia usług, oraz nie ma wpływu na wysokość podstawy opodatkowania Podatnika, o której mowa w art. 29 ust. 4 ww. ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 14a par. 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.W przypadku zmiany przepisów interpretacja stanie się nieaktualna.Zgodnie z art. 14b par. 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.