Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z póżn. zmianami), w brzmieniu nadanym art. 27 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173 poz. 1808), Naczelnik Urzędu Skarbowego, w związku z wnioskiem podatnika, o udzielenie pisemnej
interperetacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, stwierdza, że stanowisko podatnika zawarte we wniosku jest nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 11 marca 2005 r. wpłynął wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, cyt. "Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług transportu krajowego i międzynarodowego. Wykonuję usługi na transport wewnątrzunijny i do krajów pozaunijnych, jak również zdarzają się przypadki łączenia przewozów, np. część dostawy dostarczam przykładowo do Szwecji, część do Norwegii. Zleceniodawcą jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą w Polsce".
- Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować w przypadku wykonywania usług transportu międzynarodowego do krajów unijnych, np. dyspozycja wywozu towaru z Polski do Norwegii.
- Czy stosować dwie stawki VAT, t.j. do granic Norwegii jak transport krajowy 22%, po Norwegii - stawka 0%, czy też od miejsca załadunku towaru w Polsce do miejsca odbioru tego towaru w Norwegii - stawka 0%.
- Jak zastosować stawkę VAT na usługi dodatkowe w czasie transportu, np. prom z Polski do Szwecji (docelowo Norwegia).
- Czy stosować stawkę taką jak na bilecie za prom (do Norwegii 0%, z powrotem 25%), czy jednolitą stawkę taką jak na bilecie za prom (ponieważ krajem docelowym jest Norwegia), czy może jednolitą stawkę 22% ?
- Jak zastosować stawki VAT w przypadku dostaw łączonych (...)?
Sądzę, że transport do krajów pozaunijnych jest opodatkowany stawką 0% i w przypadku dyspozycji wywozu towaru do, np. Norwegii, należy stosować stawkę 0% od miejsca załadunku w Polsce do miejsca wyładunku w Norwegii. Na usługi dodatkowe, np. koszt
pronu należy stosować, jak w przypadku całego transportu, stawkę 0%, bez względu na to, że bilet powrotny zawiera 25% VAT. W przypadku transportu łączonego uważam, że należy zastosować dwie stawki podatku VAT, t.j. od załadunku w Polsce do celu w kraju unijnym - stawkę 22%, a od momentu wyjazdu z kraju unijnego do kraju trzeciego aż do powrotu do Polski, wg. stawki 0%."
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że polski przewoźnik, działając na zlecenie krajowego zleceniodawcy, dokonuje jedniocześnie dwóch usług transportu towarów, t.j. usługi transportu towarów pomiędzy dwoma państwami należącymi do UE (z Polski do Szwecji) i usługi międzynarodowego transportu towarów (z Polski do Norwegii), z wykorzystaniem przez przewoźnika usługi promowej najpierw z Polski do Szwecji a następnie w drodze powrotnej do Polski. Jest to zatem przypadek świadczenia dwóch oddzielnych usług w ramach jednego przewozu. Stąd strony, t.j. zlecający usługę i przewoźnik winni dla takiego przypadku określić zasady rozliczeń należności za obie usługi, traktując je tak jakby były oddzielnie świadczone, wiedząc jednocześnie, że zrealizowane będą za jednym przewozem.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 z 2004 r. Poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Natomiast, zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. Na podstawie art.41 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Z w/w przepisów wynika, że usługa transportu towarów z Polski do Szwecji, jako wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów, jest opodatkowana na całej trasie stawką podstawową - 22%. Zakupywane w trakcie transportu przez przewoźnika usługi promowe nie mają wpływu na stosowaną w rozliczeniu usługi stawkę podatku lecz mogą wpływać, w zależności od umowy ze zlecającym, na wartość należności za usługę, a pośrednio na wyliczenie kwoty podatku.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Stosownie do definicji zawartej w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
- z miejscu wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku poza terytorium kraju (tranzyt),
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt. 1 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), .
Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługę transportu międzynarodowego na trasie Polska - Norwegia przez Szwecję. Przedmiotowe usługi odpowiadają pojęciu transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy. Mając na uwadze przywołany przepis art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy należy jednakże stwierdzić, iż usługa transportu
międzynarodowego w części świadczonej poza terytorium kraju nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto w § 7 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) uściślono, że stawka 0% stosowana jest do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego. Podatnik nie jest zatem obowiązany do opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi w części wykonywanej na terytorium Szwecji oraz Norwegii.
Przedmiotowa usługa transportu międzynarodowego w części świadczonej na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, tj. Szwecji, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w tym państwie członkowskim; natomist w części świadczonej na terytorium państwa trzeciego (Norwegia), będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od
wartości dodanej w na zasadach obowiązujących w Norwegii. Zasady opodatkowania tych usług regulowane są przez przepisy wewnętrzne każdego z tychkrajów. Pytający powinien zatem ustalić na jakich zasadach usługa transportu międzynarodowego będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w Szwecji oraz jaka stawka podatku jest właściwa dla danego rodzaju usług.
Usługa transportu międzynarodowego będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w części świadczonej na terytorium Polski. Podatnik będzie mógł stosować do świadczonej usługi obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy pod warunkiem posiadania stosowanej dokumentacji. Dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego jest list przewozowy lub dokument spedytorski, stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego będzie jednoznacznie wynikać, iż w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca
przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez Podatnika. W przypadku transportu towarów importowanych.
Należy również podkreślić, iż Podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury za usługę transportu międzynarodowego tylko w tej części, w której jest ona świadczona na terytorium kraju ze wskazaniem stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążaca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno odpowiadać wymogom określonym w art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa i podlega opłacie skarbowej.