Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.05.2005 r. (data wpływu do US 27.05.2005 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stawki podatku od towarów i usług właściwej dla robót remontowych i modernizacyjnych wykonywanych w budynku sądu - zaklasyfikowanych wg PKWiU do działu 45 - podziela pogląd
Wnioskodawcy.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedmiotowego wniosku wynika, że Strona wszczęła postępowanie o zamówienia publiczne na roboty remontowe i modernizacyjne w budynku sądu. Obiekt ten znajduje się w strefie ochrony Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a co za tym idzie wszelkie prace remontowe muszą być z nim konsultowane. Zakres prac objętych przetargiem to renowacja elewacji - cała elewacja części wykonanej z cegły posiada nawierzchnię zabrudzoną poprzez nawarstwianie kurzu, brudu, pyłu oraz pozostałości po montowaniu na niej instalacji elektrycznej i telefonicznej. Elementy ozdobne portalu, gzymsów oraz podokienników posiadają liczne ubytki. Mury elewacji wykazują liczne zaplamienia, a w części porośnięte są mchami. Renowację należy wykonać zgodnie z "projektem technologii renowacji" stanowiącym integralną część projektu architektonicznego.
Strona zaklasyfikowała ww. usługi wg PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844), do działu 45 "Roboty budowlane".
Wg Strony usług, o których mowa wyżej, nie można zaliczyć do typowych usług konserwacji oraz rekonstrukcji dzieł sztuki, konserwacji miejsc i budynków zabytkowych i historycznych architektury murowanej lub drewnianej, zaklasyfikowanych wg PKWiU do działu 92.
Zdaniem Strony - usługi zaklasyfikowane wg PKWiU do działu 45, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej w wysokości 22%.
Tut. Organ podziela pogląd Wnioskodawcy w sprawie.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.
Stosownie do art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ww. ustawy zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności, w tym również w zakresie klasyfikacji statystycznych, obowiązany jest podatnik.
Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania towarów i usług do właściwych grupowań statystycznych, w związku z tym - tut. Organ nie weryfikował słuszności dokonanej przez Stronę klasyfikacji.
Tut. Organ zwraca uwagę, ze dla celów podatku od towarów i usług nadal stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). W związku z tym czynności, o których mowa we wniosku, winny być sklasyfikowane wg PKWiU obowiązującej do dnia 30 kwietnia 2004 r.
Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) usługi (roboty) budowlane zaklasyfikowane wg PKWiU do działu 45, wykonywane w budynku sądu podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).