Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kartuzach działając na podstawie:
- art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r. )
po rozpatrzeniu wniosku złożonego w tut. Organie podatkowym w dniu 28.02.2005r. przez Panią ..........................., uzupełnionego w dniu 06.04.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości skorzystania przez rolnika ze zwrotu podatku od towarów i usług obciążającego nakłady na produkcję rolną
stwierdza,
że stanowisko przedstawione w w/wym. wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
U Z A S A D N I E N I E
Pismem bez numeru z dnia 25.02.2005r. Pani ............................................................. zwróciła się do tut. Organu podatkowego z wnioskiem, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r. ), dotyczącym wskazania możliwości skorzystania przez rolnika ze zwrotu podatku od towarów i usług obciążającego nakłady na produkcję rolną, tj. zakup maszyn, nawozów itp.
Pani .................................. jako rolnik prowadzi produkcję roślinną i zwierzęcą oraz nie prowadzi żadnej innej działalności gospodarczej. Zamierza zakupić maszyny rolnicze z Sektorowego Programu Unii Europejskiej i w związku z tym zwraca się z zapytaniem, czy rejestrując się jako podatnik podatku od towarów i usług będzie miała możliwość uzyskania zwrotu podatku zapłaconego przy zakupie w/wym. urządzeń i czy po wypełnieniu deklaracji kwota tego podatku zostanie jej zwrócona w całości i w jakim terminie. Pani ......................................... zwraca się ponadto z prośbą o podanie, jakie warunki powinna spełnić i jakie dokumenty złożyć, aby być podatnikiem podatku od towarów i usług podając jednocześnie, iż uważa, że zarejestrowanie się dla celów podatku od towarów i usług umożliwi jej uzyskanie tego zwrotu.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami ) zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Rolnikiem ryczałtowym, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 19 powyższej ustawy, jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jednocześnie na podstawie art. 115 w/wym. ustawy rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych. Stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, wynosi 5 % kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.
System ryczałtowy skonstruowany został w celu maksymalnego odciążenia rolników od obowiązków ewidencjonowania dla celów podatku od towarów i usług. Niezbędnych rozliczeń za rolnika dokonuje nabywca płodów rolnych będący zarejestrowanym podatnikiem, a rolnik realizuje w cenie dostawy zryczałtowany zwrot podatku, stanowiący rekompensatę za podatek VAT naliczony w cenach niektórych z zakupionych środków do produkcji rolnej. Tym samym w systemie ryczałtowym rolnik nie otrzymuje zwrotu na podstawie posiadanych faktur za zakupione środki do produkcji rolnej, lecz otrzymuje go w formie ryczałtu wliczonego w cenę dostawy produktów rolnych.
Odnosząc treść w/wym. przepisów do sytuacji Pani .......................................... tut. Organ podatkowy informuje, że z będących w dyspozycji materiałów dowodowych wynika, iż aktualnie nie posiada Pani statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług, zatem jako rolnikowi ryczałtowemu przysługuje Pani zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług, na mocy w/wym. art. 115 ustawy z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem, w tym również za środki otrzymane z Sektorowego Programu Operacyjnego Unii Europejskiej.
Kwota zwrotu zostanie Pani zatem dokonana przez nabywcę płodów rolnych, będącego podatnikiem podatku od towarów i usług i będzie ona stanowić będzie dla Pani odzyskany podatek od towarów i usług. Ponadto podkreślić należy, że jeżeli nie będzie Pani dokonywała sprzedaży produktów rolnych podatnikom podatku od towarów i usług, to nie otrzyma Pani zryczałtowanego zwrotu podatku od tych podmiotów.
Przepisy w/wym. ustawy, tj. art 88 ust. 4 określają jednoznacznie, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączenie przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 tej ustawy.
W świetle powyższego, ponieważ jako rolnik ryczałtowy korzysta Pani ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu maszyn lub środków do produkcji rolnej, bez względu na formę ich finansowania.
Bez dokonania rejestracji dla celów podatku od towarów i usług nie będzie Pani miała innej niż zryczałtowany zwrot podatku możliwości otrzymania zwrotu podatku.
Jednocześnie art. 43 ust. 3 w/wym. ustawy stanowi, iż rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:
- dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz
- dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz
- prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Zgodnie z art. 96 ust. 1 i 2 podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133, co określa art. 99 ust. 1 ustawy.
Na zarejestrowanych podatnikach ciążą ponadto obowiązki wynikające z treści art. 109 ust. 3 w/cyt. ustawy, tj. podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Ponadto wyjaśnić należy, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, co oznacza, iż ewentualny zwrot różnicy podatku wynikający z deklaracji podatkowej VAT - 7 nie będzie odpowiadał kwocie podatku naliczonego wynikającej z faktur zakupu VAT, lecz stanowił będzie różnicę pomiędzy podatkiem naliczonym określonym w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, a podatkiem należnym od dokonanych w danym okresie dostaw towarów.
Na podstawie art. 87 ust. 1 i 2 w/wym. ustawy z zastrzeżeniem ust. 3, zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika, a różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, powiększonej o 22 % obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1, podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.
Odnosząc się zatem do złożonego przez Panią zapytania tut. Organ podatkowy stwierdza, że dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług i dokonywanie rozliczeń z tytułu tego podatku na ogólnych zasadach jest jedną - oprócz zryczałtowanego zwrotu podatku - z możliwości uzyskania zwrotu podatku.