Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29. sierpnia 1997 roku - Ordynacja Podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10 marca 2005 roku ( data wpływu do Urzędu Skarbowego 14 marca 2005 roku) Gminy Miasta O.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim postanawia, że przedstawione stanowisko dotyczące sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W piśmie z dnia 10 marca 2005 roku, uzupełnionym w dniu 02 czerwca 2005 roku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest organem władzy publicznej zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny w ramach swoich kompetencji dokonuje sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej zabudowanej boksem garażowym osoby fizycznej.
Zdaniem podatnika sprzedaż prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) " nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych".
Analizując stan faktyczny zawarty w złożonym przez Stronę wniosku, oraz przedstawione przez nią własne stanowisko, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim uznał, iż jest ono nieprawidłowe.
Wyłączenie organów władzy publicznej na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z kategorii podatników VAT ma charakter wyłączenia podmiotowo- przedmiotowego i jako stanowiący odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, musi być interpretowany ściśle. Wyłączenie powyższe ma miejsce przy spełnieniu łącznie dwóch warunków:
- Jego podmiotem są jedynie organy władzy publicznej, lub urzędy obsługujące te organy
- Odnosi się ono jedynie do tych czynności podlegających wyłączeniu podmiotów, w których realizują one zadania nałożone na nie przepisami prawa i to zadania do których realizacji zostały powołane .
Zbycie prawa użytkowania wieczystego jest czynnością organu władzy publicznej o charakterze cywilnoprawnym, a więc realizowanego w ramach reżimu prywatnoprawnego.
Dla dokonania tej transakcji wymagane jest zawarcie umowy w formie aktu notarialnego, oraz wpisu w księdze wieczystej co wynika z przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 46, poz. 543 ze zmianami) i jako czynność cywilnoprawna nie korzysta z wyłączenia na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt. 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) " zwalnia się od podatku: zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%", co oznacza , iż zbycie prawa użytkowania wieczystego korzysta ze zwolnienia tylko w przypadku gdy dostawa budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo ich części jest zwolniona, od podatku lub opodatkowana stawką podatku w wysokości 0%.
Dokonując więc zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej zabudowanej - w opisywanym przypadku boksem garażowym, opodatkowanie tej czynności uzależnione jest od opodatkowania dostawy budynku trwale z tym gruntem związanym. Należy więc najpierw ustalić stawkę opodatkowania budynku, co będzie stanowiło podstawę zastosowania właściwej stawki dla całej transakcji.
Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim postanowił jak w sentencji.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia (...).