Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 24.01.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 27.01.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 83 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w sprawie zakupionej od kontrahenta niemieckiego usługi transportowej drogą morską w relacji Hamburg - Busan
stwierdza, że :
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Podatnik zakupił od kontrahenta niemieckiego usługę transportową drogą morską na trasie Hamburg (Niemcy) - Busan (Korea Płd.).
W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się o wyjaśnienie, czy przedstawione poniżej postępowanie jest zasadne.
Spółka uznała zgodnie z art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 83 ust. 3 ustawy o VAT, że usługa ta została wykonana poza granicami kraju, dlatego Spółka nie traktowała jej jako import usług i nie wystawiła faktury wewnętrznej.
Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, tut. Organ podatkowy stwierdza co następuje :
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zakupił od kontrahenta niemieckiego usługę transportową (drogą morską) na trasie Niemcy - Korea Płd.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Importem usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o VAT jest świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. W przepisie tym określono, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4, w myśl ust. 2, nie stosuje się w przypadku usług i towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.
Z importem usług mamy więc do czynienia wtedy, gdy łącznie są spełnione poniższe warunki:
- usługę na terytorium kraju (zgodnie z miejscem świadczenia określonym na podstawie przepisów regulujących podatek od towarów i usług) świadczy zagraniczny podatnik,
- usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku VAT z tego tytułu,
- usługobiorca jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT od nabycia w/wym. usług.
Ustawa o VAT określa miejsce opodatkowania usług poprzez uznanie, że usługa została wykonana w danym miejscu. Może to być istotne w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw.
Przepis art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT określa miejsce świadczenia usługi transportowej stanowiąc, iż miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.
Przepis ten nie dotyczy miejsca świadczenia usług transportowych, których przedmiotem są towary, pomiędzy państwami członkowskimi Wspólnoty (tzw. transport wewnątrzwspólnotowy). W przypadku bowiem takich usług szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia zostały określone w art. 28 ustawy o VAT.
Stosownie do definicji zawartej w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczenia towarów :
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
Zakupiona przez Podatnika przedmiotowa usługa nie odpowiada pojęciu transportu międzynarodowego w rozumieniu cytowanego wyżej przepisu, gdyż trasa przewozu nie odbywa się w żadnej części na terytorium kraju.
Mając na uwadze powołane przepisy art. 2 pkt 9, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 3 ustawy o VAT należy stwierdzić, iż przedmiotowa usługa jest w całości świadczona poza terytorium kraju (na trasie Niemcy - Korea Płd.), i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu w kraju i nie stanowi importu usług co w konsekwencji oznacza, iż brak jest podstawy do wystawienia faktury wewnętrznej.
Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT faktury wewnętrzne są wystawiane w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług.
Tut. Organ stwierdza, iż w przedmiotowym stanie faktycznym nie dokonano żadnej z wymienionych w poprzednim zdaniu czynności.