Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60), art.5 ust.1 pkt 1, art.8 ust.1, art.15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.04.2005r /data wpływu/ w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania czynności wydania wykonawcy dokumentacji przetargowej - za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 09.05.2005r Strona złożyła wniosek z dnia 28.04.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Podatnik - jako jednostka sektora finansów publicznych jest zobowiązany do stosowania procedur wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z tą ustawą - zamawiający przekazuje wykonawcy, w związku z organizowaniem przetargów, specyfikację istotnych warunków zamówienia, za którą może żądać ceny jedynie w kwocie pokrywającej koszty jej druku i przekazania, zatem bez nakładu pracy na jej opracowanie.
Zapytanie
Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym - wydanie dokumentacji przetargowej jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem
od towarów i usług.
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem podatnika, wynikającym z pisma - czynność ta nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu.
Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania czynności wydania wykonawcy dokumentacji przetargowej - za nieprawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Natomiast
zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle wskazanych unormowań organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich przepisami prawa, oraz
-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium rozdziału stanowi zatem charakter wykonywanych czynności:
-czynności o charakterze publicznoprawnym (załatwianie tzw. spraw urzędowych) wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
-czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują, że podmioty te są podatnikami podatku od towarów
i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Zatem organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są podatnikami w sferze ich aktywności cywilnoprawnej.
Odnosząc omówione regulacje na grunt analizowanej sprawy wskazać należy, iż odpłatne przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia następuje w oparciu o regulacje zawarte w ustawie Prawo zamówień publicznych, a cena, jakiej wolno żądać za te czynności pokrywa koszty jej druku i przesłania.
Zatem zorganizowanie dla własnych potrzeb przetargu, którego jednym z etapów jest udostępnienie oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia za opłatą następuje w ramach działań cywilnoprawnych. Jednostka wykonuje tę usługę odpłatnie, zatem w realizacji tej czynności jest podatnikiem.
Podsumowując, zorganizowanie dla własnych potrzeb przetargu, którego jednym z etapów jest udostępnienie oferentom
dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia jest świadczeniem usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności wykonywane przez strony mają charakter cywilnoprawny, a zatem odpłatne świadczenie ww. usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
P O U C Z E N I E
Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora
Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.