POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-12/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.04.2005, sygn. PP/443-12/05, Urząd Skarbowy w Wejherowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 27.01.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości odliczenia przez Podatnika podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie usługi, której przedmiotem będzie wykonanie inwestycji "budowa świetlicy wiejskiej"

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Dnia 27.01.2005 r. Gmina działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r., Dz. U. Nr 8, poz. 60) wniosła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Jednocześnie oświadczyła, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskodawca wskazał, iż ma zamiar ubiegać się o dofinansowanie ze środków finansowych funduszu Unii Europejskiej zadania pod nazwą "Budowa świetlicy wiejskiej" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego: "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich" Działanie 2.3 - "Odnowa wsi oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego".

Gmina wskazuje, iż aby móc ubiegać się o środki finansowe zobligowana jest do złożenia wniosku aplikacyjnego wraz z szeregiem dokumentów towarzyszących. Instytucją wdrażającą, czyli przyjmującą i rozpatrującą wnioski, jest Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Wykonanie inwestycji pod nazwą "Budowa świetlicy wiejskiej", przy założeniu uzyskania środków finansowych, nastąpi w oparciu o zawartą umowę cywilno - prawną z przedsiębiorcą wyłonionym w trybie ustawy o zamówieniach publicznych. Podmiot wykonujący przedmiotową inwestycję obciąży Gminę, jako zamawiającego m. in. podatkiem od towarów i usług.

Podatnik wskazuje, iż przedmiotowa inwestycja nie zostanie zbyta, gdyż służyć będzie zadaniom nałożonym odrębnymi przepisami prawa, nie będzie również służyć czynnościom opodatkowanym. Ponadto Wnioskodawca nadmienia, iż występując o objęcie kosztami kwalifikowanymi kwot podatku od towarów i usług Gmina musi dołączyć do dokumentacji aplikacyjnej informację, iż realizując inwestycję - budowa świetlicy wiejskiej - nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Powyższa informacja umożliwi objęcie kosztami kwalifikowanymi naliczone kwoty podatku od towarów i usług.

Zdaniem Podatnika, Gmina nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wykonanie usługi, której przedmiotem będzie wykonanie inwestycji pod nazwą: "budowa świetlicy wiejskiej", ponieważ przedmiotowa inwestycja nie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych dokonywanych przez Gminę. Podatnik oświadcza, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie wskazuje, iż w niniejszej sprawie należy zbadać zastosowanie przepisu art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z przywołanym przepisem w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  2. a) z tytułu nabycia towarów i usług;
    b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego;
    c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  3. w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
  4. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  5. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

    Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust.20.

    Treść wyżej wskazanych przepisów stanowi elementarną zasadę systemu podatku od towarów i usług. Sprowadza się ona do stwierdzenia, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Odliczyć można zatem w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Jednocześnie ustawodawca zastrzegł prawo do obniżenia lub zwrotu różnicy podatku należnego jedynie dla podatników podatku od towarów i usług, o których mowa w art. 15.

    W świetle art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Nie uznaje się jednak za podatnika, zgodnie z art. 15 ust. 6, organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organu w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Jak wynika z wyżej wskazanych przepisów krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz podmioty prawa publicznego nie będą uważane za podatnika w związku z działaniami, które podejmują lub transakcjami, które zawierają jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Wspomniane organy i urzędy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    W myśl art.11 a ustawy z dnia 8 marca 1980 r. o samorządzie gminnym (t. j. z 2001 r., Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) organami gminy są: rada gminy oraz wójt (burmistrz, prezydent miasta).

    A zatem, wyłączenie z katalogu podatników wynikające z dyspozycji art. 15 ust. 6 ustawy ma charakter podmiotowo - przedmiotowy i ma zastosowanie przy spełnieniu kumulatywnie następujących warunków:

    1. jego podmiotem są jedynie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy (w przypadku gminy - rada gminy, występująca jako organ stanowiący oraz wójt, burmistrz, prezydent miasta, będący organem wykonawczym, jak i urząd obsługujący te organy tj. urząd gminy),
    2. odnosi się ono jedynie do czynności, w których podmioty podlegające wyłączeniu realizują zadania nałożone na nie przepisami prawa i do realizacji których podmioty te zostały powołane,
    3. czynności wyżej wymienionych podmiotów, w tym objęte na podstawie przepisów prawa jego urzędowymi kompetencjami, nie są wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

    Zatem gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego i osoba prawna jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie określonym w art. 15 ust. 1 ustawy i nie korzysta ona z wyłączenia określonego w art. 15 ust. 6 ustawy.

    Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Gmina (która dnia 28.05.2004 r. złożyła zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie z dniem 01.06.2004 r. zarejestrował Gminę jako podatnika VAT czynnego, a następnie dnia 19.06.2004 r. wydał potwierdzenie zarejestrowania w/wskazanego podmiotu jako podatnika VAT) zamierza rozpocząć inwestycję pod nazwą "Budowa świetlicy wiejskiej". W tym celu zawrze umowę prawa cywilnego z przedsiębiorcą wyłonionym w trybie ustawy o zamówieniach publicznych. Podmiot wykonujący przedmiotową inwestycję obciąży Gminę, jako zamawiającego m. in. podatkiem od towarów i usług.

    Podatnik wskazuje, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, nie zostanie również zbyta, gdyż służyć będzie zadaniom nałożonych odrębnymi przepisami prawa.

    Z powyższego wynika, iż Gminie, która zamierza nabyć usługi mające na celu realizację inwestycji "budowa świetlicy wiejskiej" nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż stałoby to w sprzeczności z regułą wypowiedzianą w cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy. Zrealizowana inwestycja nie ma bowiem związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wykonywanych przez Gminę.

    Zatem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT dokumentujących wykonanie inwestycji "budowa świetlicy wiejskiej".

    Urząd Skarbowy w Wejherowie