Postanowienie - Interpretacja - PP/443-11/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.04.2005, sygn. PP/443-11/05, Urząd Skarbowy w Brodnicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brodnicy działając na podstawie art. 216 i art. 14a §§ 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku) po rozpatrzeniu podania z dnia 2005.03.25 (wpływ 2005.03.25) w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego

postanawia

stwierdzić, że stanowisko Strony w kwestii dotyczącej obowiązku ewidencjonowania sprzedaży towarów na rzecz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kas rejestrujących jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 25.03.2005r. P.P.H.U. "..." ... zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brodnicy z pismem o zajęcie stanowiska w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w niżej przedstawionym stanie faktycznym.

Strona wskazuje, iż dokonuje sprzedaży podstawowych artykułów spożywczych oraz środków do produkcji rolnej na rzecz rolników. Sprzedaż towarów odbywa się w formie bezgotówkowej poprzez potrącanie za dostarczone mleko i przekazanie różnicy na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego. Sprzedaż dokumentowana jest wystawianiem faktur VAT RR, które zawierają wszystkie dane określone w art. 115 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Na mocy § 2 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234 poz. 1971) sprzedaż ta, była zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2004 roku. Zwolnienie przedłużono do dnia 30 kwietnia 2005r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706). W związku z przedstawioną sytuacją P.P.H.U. "..." ... pyta, czy z dniem 1 maja 2005 roku firma będzie miała obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w części dotyczącej sprzedaży towarów dla rolników ryczałtowych. Zdaniem Przedsiębiorstwa, bezgotówkowa sprzedaż na rzecz rolników ryczałtowych w dalszym ciągu powinna być zwolniona z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, gdyż przepisy podatkowe niejednoznacznie określają czynności, które zostały zwolnione z tego obowiązku.

W zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brodnicy wyjaśnia:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obowiązkiem ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej objęta jest m.in. sprzedaż na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych. Ustawa nie rozróżnia przy tym rolników prowadzących działalność w małym, czy większym zakresie, zwolnionych od podatku czy też będących podatnikami VAT, określając tę grupę osób szerokim terminem " osoba fizyczna prowadząca działalność w formie indywidualnego gospodarstwa rolnego".

Przy definicji gospodarstwa rolnego ustawodawca odsyła do definicji tego pojęcia zawartego w ustawie z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993r. Nr 94 poz. 431 z późn. zm). Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych (z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza), o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub o powierzchni użytków rolnych przekraczającej 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej lub osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powodu braku definicji ustawowej indywidualnego gospodarstwa rolnego można przyjąć, iż przez indywidualne gospodarstwo rolne należy rozumieć zarówno gospodarstwo prowadzone przez jedną osobę, przez małżeństwo, jak również tzw. gospodarstwa rodzinne prowadzone bez zawiązania spółki.

W świetle powyższej definicji należy więc przyjąć, iż ewidencjonowaniu sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej podlega sprzedaż na rzecz rolników prowadzących gospodarstwo rolne jednoosobowo, jak również rolników działających w formie tzw. gospodarstw rodzinnych niebędących spółkami.

Od 4 września 2000r. w przepisach podatkowych funkcjonuje nowa kategoria podatników podatku VAT tzw. rolników ryczałtowych. Rolnik ryczałtowy, to zgodnie z art. 2 pkt 19 nowej ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz 535 z późn. zm.) podatnik korzystający ze zwolnienia z VAT w zakresie sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej. Rolnik ryczałtowy jest więc podmiotem wymienionym w art. 111 ustawy o VAT, dlatego też sprzedaż na rzecz rolników ryczałtowych powinna być ewidencjonowana w kasie rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej, wynikającej z art. 111 ust. 7 pkt 3 w/w ustawy o VAT Minister Finansów otrzymał uprawnienia do zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku ewidencjonowania obrotu i podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Wykonaniem tej delegacji jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706).

W myśl § 2 pkt 1 w/w rozporządzenia do dnia 30 kwietnia 2005r. zwolnieniu z ewidencjonowania podlegają czynności objęte zwolnieniem do dnia 31 grudnia 2004r. m.in. zamiana towarów, zamiany usług oraz zamiany usługi na towar i towaru na usługę. Powyższe czynności mogą nadal korzystać ze zwolnienia ze względu na wysokość obrotów (§ 3 ust. 1 pkt 3 w powiązaniu z ust. 7 w/w rozporządzenia), co oznacza, że termin 30 kwietnia 2005r. dotyczy tylko tych podatników, których obroty ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych przekroczyły w 2004r. kwotę 40.000 zł. Zwolnienie to jednak traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł.

Zgodnie z poz. 41 załącznika do w/w rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2005r. z ewidencjonowania zwolniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2005,

każde świadczenie usług dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są m.in. dane identyfikujące odbiorcę oraz jego podpis,

liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług w 2004r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20 (zwolnienie to dotyczy również podatników rozpoczynających w 2005r. wykonywanie sprzedaży, jeżeli do końca roku 2005 podatnik spełni wymagane dla tego zwolnienia warunki, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w drugiej połowie 2005r, zwolnienie to będzie miało zastosowanie jeżeli liczba operacji świadczenia tych usług do końca roku nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług - 10).

W związku z tym, że P.P.H.U."..." nie spełnia wszystkich w/w warunków, nie może korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Zgodnie z poz. 42 tego załącznika zwolnieniu z ewidencjonowania podlega również świadczenie usług, za które to czynności zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z wyłączeniem płatności dokonywanych czekiem, bankową karta płatniczą lub kredytową, przy czym z dowodów tych jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Należy jednak zauważyć iż przepis ten odnosi się wyłącznie do świadczenia usług, a firma "..." ... dokonuje sprzedaży towarów na rzecz rolników ryczałtowych. Wobec powyższego zwolnienie czynności ujętych w poz. 42 załącznika nie ma w tym przypadku zastosowania.

Reasumując należy stwierdzić, że sprzedaż towarów w formie bezgotówkowej na rzecz rolników ryczałtowych od dnia 1 maja 2005 roku podlega obowiązkowi rozpoczęcia ewidencjonowania osiąganych obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej na zasadach ogólnych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że stanowisko P.P.H.U. "..." ... zawarte w piśmie z dnia 25.03.2005r. jest nieprawidłowe.

W związku z powyższym postanowiono orzec jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w piśmie oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy Kontroli Skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku) na postanowienie niniejsze służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brodnicy w terminie 7 dni od daty jego odbioru.

Urząd Skarbowy w Brodnicy