P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US35/PP1/443-16/05/DG

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.04.2005, sygn. US35/PP1/443-16/05/DG, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 14.12.2004r. (wpływ do tut. Urzędu 18.01.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.


postanawia


uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 14.12.2004r. za prawidłowe.


Uzasadnienie


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w dniu 19 kwietnia 2004r. Minister XXX działając przez umocowanego pełnomocnika zawarł z francuskim kontrahentem umowę na zakup szczepionek w ramach "Programu XXX" na rok 2004r. Towar przekroczył granicę po dniu 1 maja 2004r. Wykonywanie powyższych czynności przez Ministra nie prowadzi do pogorszenia warunków konkurencji a towar nie będzie służył czynnościom wykonywanym przez Ministra jako podatnika podatku od towarów i usług.
Podatnik prosi o potwierdzenie, iż w powyższym przypadku nie nastąpiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:- art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2) eksport towarów;3) import towarów;4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.- art. 9 w/w ustawy, zgodnie z którym przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że:1) nabywcą towarów jest:a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a - z zastrzeżeniem art. 10;2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.- art. 15 ust. 6 w/w ustawy, zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższą ocenę prawną stanowiska Podatnika uzasadnia się w sposób następujący:
Stosownie do przepisu art. 170 ustawy o VAT i w związku z faktem, iż towar został przywieziony na terytorium kraju po dniu 1 maja 2004r. należy stwierdzić, iż w powyższej sytuacji należy uwzględnić przepisy o wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów a nie o imporcie towarów. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, iż organ władzy publicznej nie będzie podatnikiem w swojej działalności podstawowej (takiej jak np. czynności urzędowe) natomiast będzie traktowany tak samo jak każdy inny podmiot w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe w przedmiotowej sprawie Minister występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów występuje pod warunkiem, że nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika. W związku z faktem, iż w przedmiotowej sytuacji Minister występuje jako podatnik podatku od towarów i usług oraz jak wynika z pisma nabycie przedmiotowych towarów nie będzie służyć czynnościom wykonywanym przez Ministra jako podatnika podatku od towarów i usług - w powyższej sytuacji nie dojdzie do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zasadą w takich przypadkach jest opodatkowanie dostawy w miejscu (kraju) wysyłki, za wyjątkiem dostaw nowych środków transportu i towarów będących wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi. W tym przypadku dostawę powinien więc opodatkować w swoim kraju dostawca, według stawki tam obowiązującej. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście