P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US40/VAT/I/1130/2005/ADB

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.06.2005, sygn. US40/VAT/I/1130/2005/ADB, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60), art.5 ust. 1 pkt 1, art.7, art.8, art.41 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26.04.2005r (wpłynęło 04.05.2005) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług przy dokonywaniu odsprzedaży usług - za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 04.05.2005r Strona złożyła wniosek z dnia 26.04.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 23.05.2005r /data wpływu 25.05.2005r/.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Od gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej składający zapytanie /jednostka budżetowa/ otrzymuje "refaktury" dotyczące centralnego ogrzewania, ciepłej wody, energii elektrycznej, ze stawką podatku 22%.
Zapytanie
Czy wyżej przedstawione "refaktury" powinny zawierać stawkę podatku, czy też powinny być zwolnione od podatku od towarów i usług?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem podatnika - ww. świadczenia udokumentowane fakturami - refaktury poniesionych wydatków powinny być zwolnione od podatku.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika dotyczące stosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług przy refakturowaniu usług pocztowych - za nieprawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W art. 7 i art. 8 ww. ustawy ustawodawca określił, co należy rozumieć przez odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług.
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jak i wydane na jej podstawie akty wykonawcze nie regulują zagadnienia refakturowania. Zagadnienia tego nie regulowały także przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy. Jednak przyjęta praktyka, jak i orzecznictwo wydane w oparciu o stan prawny poprzednio obowiązujący, dopuszczają sytuację, w której koszty niektórych usług, których odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez ich wykonawcę mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę poprzez wystawienie tzw. refaktur. Refakturowanie polega na zafakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczania jakiejkolwiek marży. Celem refakturowania jest przeniesienie wyłożonych kosztów przez podmiot refakturujący, na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, mimo, że podmiot refakturujący fizycznie danej usługi nie świadczy. Refakturowanie usług nastąpić może pod tymi jednak warunkami, że strony łączy umowa określająca sprzedaż o charakterze zasadniczym, zaś refakturowanie jest jedynie sprzedażą uboczną służącą realizacji zawartej umowy, odbiorca refaktury jest równocześnie odbiorcą refakturowanych usług oraz pomiędzy odbiorcą i wystawcą refaktury istnieje umowa, z której wynika, ze taka usługa jest przedmiotem świadczenia i odrębnego fakturowania. Ceny netto, a także stawki podatku od towarów i usług w fakturach dokumentujących odsprzedaż usług dla ich faktycznego odbiorcy winny być takie same jak w fakturze wystawionej dla podmiotu refakturującego. Przyjęty sposób rozliczenia między podmiotami powinien wynikać z zawartej umowy.
Zgodnie z § 8 ust.1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na który powołuje się podatnik - stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz.138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.
Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stwierdza, że w przedmiotowej sprawie dokonująca refakturowania poniesionych wydatków związanych z centralnym ogrzewaniem, ciepłą wodą, energią elektryczną - jednostka pomocnicza - postępuje prawidłowo - wykazując poniesione wydatki wraz z podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.
Jak wynika bowiem ze stanu faktycznego opisanego w piśmie podatnika - jednostka budżetowa dokonuje refaktury poniesionych wydatków na składającego zapytanie. Czynność ta wynika z umowy jaką zawarły strony. Refaktura ta obejmuje wydatki na centralne ogrzewanie, ciepłą wodę, energię elektryczną, które na pierwotnych fakturach także opodatkowane są stawką podatku 22%.
W takiej sytuacji nie można uznać, że przedmiotowe czynności podlegają zwolnieniu od podatku, w myśl ww. § 8 ust.1 pkt 14 rozporządzenia, jak wnioskuje podatnik.
Refaktura nie dokumentuje bowiem usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, a stanowi jedynie odsprzedaż zakupionych wcześniej usług, bez naliczenia dodatkowych kosztów, zgodnie z umową. Czynność taka podlega opodatkowaniu wg stawek właściwych dla odsprzedawanych usług - w przedmiotowej sprawie 22%, zgodnie z art.41 ust.1 ww. ustawy.

P O U C Z E N I E

Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola