Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
W związku z wnioskiem Spółdzielni Mieszkaniowej nr L.dz./NF/425/2005r. z dnia 24.02.2005 r. - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, w kwestii alternatywnych metod odliczania częściowego podatku, o którym mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług,
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.)
uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa wykazuje obroty z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych z podatku VAT. Część zakupów dokonywanych przez Spółdzielnię można przyporządkować bezpośrednio do jednej z powyższych grup. Natomiast w stosunku do pozostałej części zakupów nie można dokonać tego przyporządkowania. Do tej części należą zakupy zaspokajające potrzeby zarówno lokali mieszkalnych jak też użytkowych, takie jak:
1)zakup ciepła lub gazu dla potrzeb centralnego ogrzewania i podgrzania wody,
2)zakup usług związanych z wywozem nieczystości,
3)zakup usług dostawy zimnej wody i odprowadzania
ścieków.
Spółdzielnia ma wątpliwości czy w tym przypadku podatek naliczony od zakupów związanych jednocześnie z wykonywaniem czynności opodatkowanych i zwolnionych należy odliczać wyłącznie przy zastosowaniu proporcji wyliczonej zgodnie z art. 90 ust. 3, czy też dopuszczalne jest drogą pośrednią odrębnie wyliczać kwoty podatku naliczonego związanego z poszczególnymi grupami wykonywanych czynności. Dla przykładu Spółdzielnia przedstawiła sytuację, w której w budynku mieszkalnym o powierzchni 2000 m#178; są dwa lokale użytkowe o powierzchni ogółem 50 m#178;. Otrzymano fakturę za zakupione ciepło dla potrzeb centralnego ogrzewania i podgrzania wody, dotyczącą powyższego budynku. Lokale w tym budynku (zarówno mieszkalne, jak też użytkowe) nie są wyposażone w liczniki zużycia ciepła. Spółdzielnia sugeruje, iż możliwe jest odliczenie podatku naliczonego w wielkości proporcjonalnej do powierzchni tych lokali , lub w wielkości podatku należnego,
jakim obciążane są lokale użytkowe za dostawę ciepłą, wody, wywóz nieczystości.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 - 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa powyżej, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (...). Stosownie do ust. 3 omawianego artykułu, proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 3 ustawy jednoznacznie wskazuje na prawidłową metodę odliczania częściowego podatku naliczonego za pomocą proporcji. Nie wskazuje natomiast alternatywnych rozwiązań.
W przypadku istnienia w budynku urządzeń mierzących zużycie energii, gazu lub wody (ew. wywóz nieczystości) w poszczególnych lokalach (zarówno użytkowych jaki i mieszkalnych) Podatnik może określić rzeczywiste zużycie w danych lokalach, a tym samym wyodrębnić kwoty podatku naliczonego związanego z zakupami, które są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, a które wyłącznie do czynności zwolnionych. Brak powyższych urządzeń powoduje, iż Podatnik nie jest w stanie określić jakie faktyczne zużycie wystąpiło w danych lokalach. Proporcja wyliczona za pomocą wzoru przedstawionego przez Spółdzielnię może zatem odbiegać od rzeczywistości. Jedynym rozwiązaniem, w tej sytuacji, będzie zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.
Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów.
Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze
postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.