Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 2, art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 119 ust.1, 2 i 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 31.01.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
W dniu 07.02.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny: Podatnik w ramach działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych dokonuje zakupów np. imprez turystycznych (kolonie, wczasy), biletów na koncerty, basen itp. od obcego podmiotu, udokumentowanych fakturami VAT. Wydatki te w całości lub części finansowane są ze środków funduszu. W przypadku zakupu imprez turystycznych ze środków ZFŚS finansowana jest część kosztów, pozostałą część w zależności od sytuacji materialnej dopłacają pracownicy. Pytanie Podatnika brzmi, czy w świetle przepisów nowej ustawy, wydatki sfinansowane ze środków funduszu socjalnego i obciążające działalność socjalną pracodawcy powodują obowiązek naliczenia należnego podatku VAT z tytułu świadczenia na rzecz pracowników zgodnie z art. 7 i art. 8 ustawy o VAT. Zdaniem Spółki, świadczenia dokonywane na rzecz pracowników, byłych pracowników, których charakter mieści się w pojęciu działalności socjalnej i których źródłem finansowania jest zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym w momencie dokonania zakupu usługi bądź towaru. Kosztem jest jedynie sam odpis na ZFŚS. W związku z tym naliczony podatek od tych zakupów nie może podlegać odliczeniu, a co za tym idzie nie ma obowiązku podatkowego po stronie podatku należnego.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza stanowisko Spółki, jednakże uzasadnienie tut. organu takiego stanowiska jest odmienne od uzasadnienia przestawionego przez Spółkę. Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
W myśl z kolei art. 8 ust. 2 ustawy VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. W swoim piśmie Spółka przedstawia dwa rodzaje świadczeń socjalnych:
- Dofinansowanie imprez turystycznych (kolonie, wczasy),
- Dofinansowanie do biletów na koncerty, basen itp.
W przypadku pierwszego rodzaju świadczeń należy uznać, iż Spółka nabywa usługi turystyczne dla bezpośredniej korzyści turysty, w tym przypadku pracownika (lub innej uprawnionej do świadczeń z ZFŚS osoby). Zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego. W myśl art. 119 ust. 2 ustawy przez marżę, o której mowa w ust.1, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Jeżeli więc odsprzedaż usług turystycznych odbywa się po cenach nie wyższych niż cena zakupu, to marża, a tym samym podstawa opodatkowania, nie wystąpi. W przypadku powyższym nie wystąpi także prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty - art. 119 ust. 4 ustawy o VAT. Natomiast w przypadku, gdy część usług turystycznych finansowana jest przez pracownika (odsprzedawana pracownikowi), a część finansowana z ZFŚS, do części odsprzedawanej należy stosować ww. przepisy mówiące o szczególnej procedurze opodatkowania (tj.marżą), a do pozostałej części - nieodpłatnej dla pracownika, gdyż finansowanej ze środków ZFŚS - przepisy art. 8 ust. 2 oraz art. 88 ust.1 pkt 2 ustawy o VAT. Jak wyżej wskazano, na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, niektóre nieodpłatne usługi na rzecz pracowników zrównane zostały z odpłatnym świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu. Opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem oraz w stosunku, do których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części. W niniejszym przypadku prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługiwało, zgodnie bowiem, z art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uznaje się za koszty uzyskania przychodu wydatków na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Natomiast art. 88 ust.1 pkt 2 ustawy o VAT stanowi, iż obniżenia lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyłączeniem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Tym samym nieodpłatne przekazanie ww. usług (w całości lub w części) nie będzie podlegać opodatkowaniu.
W przypadku drugiego rodzaju świadczeń, tj. dofinansowania biletów wstępu na koncerty, basen itp., to w części nieodpłatnej dla pracowników, tj. finansowanej ze środków ZFŚS zastosowanie znajdą przepisy art. 8 ust. 2 oraz art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, czyli świadczenia te w tej części nie będą podlegały opodatkowaniu. Natomiast w części odpłatnej tego rodzaju świadczenia winny zostać opodatkowane na zasadach ogólnych. Końcowo Urząd zauważa, iż nie można utożsamiać sprzedaży nie podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT ze sprzedażą zwolnioną od tego podatku. Wobec czego wartość świadczeń z ZFŚS nieodpłatnie przekazanych pracownikom i nie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT nie wykazuje się w deklaracji VAT-7. Także korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT nie będzie konieczna, jeżeli możliwe jest wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz związanego z czynnościami w związku, z którymi prawo takie nie przysługuje.
Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.