Temat interpretacji
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w latach 2000-2001 spółka zakupiła towary m.in. samochody osobowe, meble, urządzenia diagnostyczne, w celu oddania tych towarów w leasing na podstawie umów leasingu operacyjnego.Przedmiotem podstawowej działalności spółki są usługi w zakresie leasingu operacyjnego i kapitałowego PKWiU 65.21 Z natomiast drugorzędną działalnością są usługi dzierżawy i wynajmu sprzętu i urządzeń medycznych PKWiU 65.21 Z. Obie działalności są wpisane w poz.1 i 2 KRS.W latach 2000-2003 spółka świadczyła usługi leasingu osobom prawnym i innym podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Po zakończeniu umowy leasingu następował zwrot przedmiotu leasingu i wtedy spółka dokonywała sprzedaży tego przedmiotu na rzecz osób prawnych bądź to osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, a także na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.W kwietniu 2003r. sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przekroczyła limit 40.000 zł, zatem zgodnie z treścią § 3 ust.7 rozporządzenia MF z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U.z 2002r. Nr 234 poz. 1971) obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej powstał z dniem 1 lipca 2003r.Zdaniem strony na podstawie § 2 pkt 1 ww rozporządzenia w związku z pkt 48 załącznika nr 1 do tegoż rozporządzenia sprzedaż poleasingowych towarów na rzecz osób fizycznych innych niż uprzedni leasingobiorcy może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych. Stanowisko takie oparte jest na wykładni art. 29 ust.1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, w związku z pkt 48 załącznika nr 1 do rozporządzenia ws kas rejestrujących.W przepisie tym sprzedaż usługi należy rozumieć w znaczeniu, jakim ustawodawca posługuje się tym pojęciem w art.29 ust. 2 ww ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, w którym nakłada obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pośrednictwem kasy fiskalnej na podatników sprzedających towary i świadczących usługi, w tym również w zakresie handlu i gastronomii. W/w ustawa odnosi się zatem do usług w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej. Według PKWiU, usługi w zakresie handlu detalicznego zalicza się do działu 52.1. Z kolei sprzedaż pojazdów mechanicznych wg PKWiU zaliczana jest do pozycji 50.1 "usługi w zakresie handlu pojazdami mechanicznymi". Mając na uwadze przedstawiony wyżej stan faktyczny i obowiązujące w tym okresie przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje. Na podstawie § 2 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2004r. z ewidencjonowania zwolnione zostały czynności określone w załączniku nr 1 do ww rozporządzenia. Pod pozycją 48 załącznika nr 1 wymienione zostało świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych o ile łącznie zostały spełnione następujące warunki: 1. każda sprzedaż, usługa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych jest przez podatnika dokumentowana fakturą, w której zawarte są między innymi dane identyfikujące odbiorcę oraz jego podpis; 2. liczba wszystkich dokonanych operacji sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub prowadzących ją w formie indywidualnych gospodarstw rolnych w 2002 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej oraz osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych w tym okresie była mniejsza niż 20#178;);2)Dotyczy również podatników rozpoczynających w 2003r. lub 2004r. wykonywanie czynności, o których mowa w art.2 ustawy, jeżeli do końca roku 2003 lub 2004 podatnik spełni warunki, o których mowa w poz.48 załącznika, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w drugiej połowie 2003r. lub 2004r., jeżeli liczba operacji sprzedaży tych usług do końca roku nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług - 10.Natomiast zgodnie z art.4 pkt 8 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, przez sprzedaż towarów rozumie się również dostawę, odpłatne świadczenie usług oraz wykonywanie innych czynności określonych w art.2.Odnosząc się również do pojęcia usług w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej - usługi w zakresie handlu detalicznego PKWiU 52.1 oraz usługi w zakresie handlu pojazdami mechanicznymi PKWiU 50.1 - należy stwierdzić, iż ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych korzystały również usługi w zakresie handlu, w tym również usługi w zakresie handlu pojazdami mechanicznymi, na podstawie załącznika nr 1 poz.48, o ile łącznie zostały spełnione wyżej opisane warunki. W zakresie pytań zawartych w złożonym wniosku w pkt 2-5 dotyczących sankcji w przypadku naruszenia obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje. Utrata prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikająca z art. 29 ust.2 powyższej ustawy następuje z mocy prawa. W praktyce oznacza to, iż podatnik który nie rozpoczął w obowiązującym terminie stosowania kas rejestrujących zobowiązany jest w rozliczeniu podatku VAT odliczyć podatek naliczony w kwocie niższej o 30%. Rozliczenie to powinno być dokonane w deklaracji VAT-7, bez uprzedniej decyzji urzędu skarbowego. Zapis art.29 ust.2 ww. ustawy o VAT nie precyzuje, czy utrata prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczy zakupu wszystkich towarów i usług, czy tylko tych które związane są ze sprzedażą podlegającą ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kas rejestrujących. Rozstrzygnięcia powyższej wątpliwości prawnej dokonał na wniosek Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie, skład siedmiu sędziów w uchwale z dnia 16 listopada 1998r., sygn.akt FPS 7/98. W sentencji powyższej uchwały stwierdzono: "naruszenie przez podatnika obowiązku wynikającego z art.29 ust.1 ustwy o VAT powoduje, że na podstawie art.29 ust.2 traci on prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie towarów i usług tylko do tej części obrotu, która podlega ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kas rejestrujących".W uzasadnieniu powyższej uchwały stwierdzono, że za stosowaniem sankcji tylko w takim zakresie, w jakim podatnik naruszył obowiązek przemawia cała konstrukcja artykułu 29. Ustawodawca w ustępie 1 tego artykułu wprowadził obowiązek ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących obrotu oraz podatku należnego, natomiast ustęp 2 artykułu 29 ustalał sankcje za naruszenie tego obowiązku. Z łącznej analizy treści wymienionych unormowań wynika także, iż powyższa sankcja obejmuje czasookres od momentu zaistnienia ustawowego obowiązku rozpoczęcia ewidencji za pomocą kas do czasu rzeczywistego rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji. Zatem ustawodawca nie wskazuje na konieczność korygowania podatku naliczonego, który został odliczony przed momentem naruszenia powyższego obowiązku, co potwierdza również pismo Ministerstwa Finansów nr PP7-7253/272/00/JC z dnia 11.05.2000r.Zgodnie z art.14a §2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.