POSTANOWIENIE - Interpretacja - PE-443/18/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.12.2005, sygn. PE-443/18/05, Urząd Skarbowy w Łęcznej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z poźn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej, po rozpatrzeniu wniesionego przez Stowarzyszenie w dniu 16 września 2005 roku wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, uznaje przedstawione przez Stowarzyszenie w przedmiotowym wniosku stanowisko za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Stowarzyszenie złożyło w dniu 16 września 2005 roku (data wpływu) do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej wniosek, uzupełniony w dniu 16 grudnia 2005 roku, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług po przekroczeniu w 2005 roku obrotu w wysokości 43.800,00 zł.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na obrót Stowarzyszenia w 2005 roku składają się otrzymane dotacje ze środków Ministerstwa Polityki Społecznej w ramach rządowego Programu "Fundusz Inicjatyw Obywatelskich" w kwocie 24.754,00 zł, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w kwocie 73.088,00 zł, środków Starostwa Powiatowego i Urzędu Miejskiego w wysokości 3.000,00 zł, dobrowolnych wpłat członków Stowarzyszenia w kwocie 783,00 zł oraz otrzymanych darowizn w wysokości 550,00 zł.

Stowarzyszenie działa od 1998 roku. Celem statutowym działalności Stowarzyszenia jest:- tworzenie społeczności samopomocowej osób z zaburzeniami psychicznymi i osób zdrowych w celu wszechstronnej pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi, przystosowanej do szczególnych potrzeb tych osób,- udzielanie pomocy rodzinom tych osób,- zjednoczenie ludzi dobrej woli gotowych udzielić społecznie powyższej opieki i pomocy,- prowadzenie różnych form terapii i rehabilitacji,- prowadzenie aktywizacji,- budowanie sieci oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi,- stałe podnoszenie poziomu wiedzy specjalistycznej swych członków, niezbędnej dla prowadzonej działalności.

Stowarzyszenie realizuje projekt z cyklu otwartych imprez dla mieszkańców gminy z udziałem osób niepełnosprawnych, współfinansowany ze środków Starostwa i Urzędu Miejskiego na kwotę 3.000, 00 zł.

Ponadto Stowarzyszenie realizuje dwa projekty finansowane ze środków Ministerstwa Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu - Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. Pierwszy na łączną kwotę 17.280,00 zł ma za zadanie rozwój sieci aktywnego wsparcia dla osób chorych psychicznie i ich rodzin z terenu Powiatu. Celem drugiego projektu, o łącznej wartości 7.474,00 zł, jest udzielenie pomocy osobom w trudnej sytuacji życiowej - wsparcie dla kobiet doświadczających przemocy.

Od miesiąca października 2005 roku Stowarzyszenie zaplanowało realizację kolejnego projektu na kwotę 248.303,00 zł w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rozwój Zasobów Ludzkich" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, którego zadaniem jest integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych. Powyższy projekt ma na celu przygotowanie społeczności lokalnej na przyjęcie osób z zaburzeniami psychicznymi na lokalny rynek pracy oraz zmiana postaw społecznych wobec tych osób.

Jak wskazuje Stowarzyszenie wszystkie przyznane środki zostaną wykorzystane na realizację zadań objętych powyższymi projektami. Do końca 2005 roku zaplanowano wydatkowanie przydzielonych dotacji na łączną kwotę 100.842,00 zł. Środki te zostaną wykorzystane na wynagrodzenia dla osób realizujących w/w zadania, materiały szkoleniowe, wyżywienie, noclegi, opłaty za wynajem sal na warsztaty, seminaria, konferencje, delegacje dla uczestników projektów, wydruk materiałów informacyjnych, tomików wierszy, promocję w środkach masowego przekazu oraz zakup wyposażenia do biura do celów realizacji projektu.

Realizując projekty finansowane ze środków obcych Stowarzyszenie nie pobiera żadnej odpłatności od ostatecznych beneficjentów projektów. Wszystkie działania prowadzone przez Stowarzyszenie w ramach realizacji projektów są nieodpłatne. Uzyskane dotacje na realizację zadań skierowanych do beneficjentów nie wiązały się z odpłatnością beneficjentów za świadczone usługi.

Wnioskodawca wskazuje, że wykonywane przez Stowarzyszenie działania statutowe podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W ocenie Stowarzyszenia będzie ono mogło nadal korzystać ze zwolnienia na podstawie "załącznika Nr 4" do ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie będzie w dalszym ciągu prowadziło działalności powodującej przychody a uzyskane dotacje nie będą miały żadnego wpływu na cenę świadczonych usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej nie jest organem uprawnionym do dokonania klasyfikacji usług świadczonych przez Stowarzyszenie według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Właściwym w powyższej sprawie organem jest Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, 93 - 176 Łódź ul. Suwalska 29.

Jeżeli usługi świadczone przez Stowarzyszenie klasyfikowane są w PKWiU w grupowaniu 85 - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (z wyłączeniem usług weterynaryjnych), jak zakłada Wnioskodawca wskazując, że podstawę do zwolnienia stanowi poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, to przepis ten rzeczywiście znajduje zastosowanie w celu zwolnienia od podatku usług świadczonych przez Stowarzyszenie.

Bez znaczenia pozostaje w tym wypadku wysokość obrotów Stowarzyszenia. Powyższe zwolnienie ma bowiem charakter przedmiotowy a więc uzależnione jest od rodzaju świadczonych usług.

Zwolnienie określone w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro, znajdzie zastosowanie w przypadku wykonywania przez Stowarzyszenie innych czynności niż zwolnione od podatku. Do powyższej wartości sprzedaży nie należy jednak wliczać obrotu uzyskanego z dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym zaliczane są przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, o czym stanowi przepis art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 253, poz. 2528) wartość sprzedaż opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, odpowiadająca równowartości 10.000 euro, wynosi 43.800 zł.

W przypadku gdy wykonywane przez Stowarzyszenie czynności klasyfikowane są w PKWiU w grupowaniu 85 - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (z wyłączeniem usług weterynaryjnych), uzyskanego z ich wykonywania obrotu nie należy wliczać do ustalenia powyższej wartości sprzedaży uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia w sprawie udzielenia interpretacji, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa).

Urząd Skarbowy w Łęcznej