Temat interpretacji
Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Podatnik jest zakładem budżetowym powołanym uchwałą Rady Miasta do wykonywania zadań własnych gminy w zakresie jej gospodarki komunalnej.
Wnioskodawca w swoim statucie posiada zapis o usuwaniu i unieszkodliwianiu odpadów komunalnych z terenów miejskich, na obsługę których zawiera z Urzędem Miasta porozumienia określające zakres prac i kwoty stawek za wywozy nieczystości.
Wątpliwości Podatnika budzi kwestia tego, czy jako jednostka powołana do realizacji zadań własnych gminy w zakresie wykonywania tych zadań nie powinna korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W chwili obecnej Miejski Zakład Oczyszczania wystawia Urzędowi Miasta, za wykonywane dla niego usługi, faktury VAT z 7% stawką podatku za usuwanie i unieszkodliwianie odpadów.
W opinii Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim postępowanie Podatnika jest prawidłowe - świadczone przez niego usługi na rzecz Urzędu Miasta nie są objęte wyłączeniem, o którym mowa w art. 15 ust 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z treścią art. 15 ust 6 w/w ustawy "nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych".
W cytowanym powyżej artykule, dotyczącym czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług, należy zwrócić uwagę na jego ostatnią część, która stwierdza, iż wyłączenie nie odnosi się do przypadków, gdy czynności wykonywane są na podstawie umów cywilnoprawnych. Natomiast z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że zawiera on "porozumienia" z Urzędem Miasta określające zakres prac i kwoty stawek za wywóz nieczystości. Użyte we wniosku sformułowanie "porozumienie" wskazuje, że mamy do czynienia ze wzajemnym, zgodnym oświadczeniem woli dwóch stron, czyli umową w myśl przepisów Kodeksu Cywilnego.
Ponadto zgodnie z art. 3 ust 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 ze zm.) " jednostki samorządu terytorialnego mogą powierzać wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, w drodze umowy na zasadach ogólnych - z uwzględnieniem przepisów o finansach publicznych lub, odpowiednio, przepisów o zamówieniach publicznych i przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie".
Z przytoczonego powyżej artykułu wprost wynika, że samorząd terytorialny powierza wykonywanie zadań dotyczących gospodarki komunalnej w drodze umowy na zasadach ogólnych, a więc umów cywilnoprawnych.
Reasumując Podatnik prawidłowo postępuje opodatkowując wykonywane przez siebie czynności usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych podatkiem od towarów i usług, ponieważ w tej przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania przepisy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.).