Temat interpretacji
W dniu 27.07.2005r. Gmina zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wyszkowie z zapytaniem czy udostępnienie oferentom dokumentacji w postacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia - na podstawie art. 24 ust.2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r.- Prawo zamówień publicznych, otrzymując jednocześnie zwrot kosztów druku i przekazania, jest świadczeniem usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 22%.
Zdaniem wnioskodawcy " specyfikacje istotnych warunków zamówienia nie są towarem w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, przez co określona należność otrzymana za ich wydanie oferentom jest zwrotem kosztów poniesionych przez Gminę i w związku z tym czynność ta jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT."
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Jako jednostka budżetowa uzyskuje tzw. dochody własne m.in. z tytułu opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej (specyfikacji istotnych warunków zamówienia). W piśmie z dnia 27.07.2005 r. wnioskodawca wyjaśnił, że opłata pobierana za udostępnianie specyfikacji istotnych warunków zamówienia jest wynikiem kalkulacji, w której uwzględnia się poniesione koszty wytworzenia (np. koszt zużytego papieru, tonera) oraz koszty dostarczenia tj. opłata pocztowa.
Po przeanalizowaniu informacji zawartych we wniosku tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje: Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zamieszczony został w art. 5 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1). Towarami w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Przekazywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie spełnia warunków do uznania go za odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym wyłączone jest z opodatkowania tym podatkiem. Obowiązek przekazywania specyfikacji istotnych warunków zamówienia wynika natomiast z przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.). Zgodnie z art. 37 ww. ustawy specyfikacje istotnych warunków zamówienia przekazuje się nieodpłatnie, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2, który stanowi, że cena, jakiej wolno żądać za specyfikację może pokrywać jedynie koszty jej druku oraz przekazania. Wydanie dokumentacji nie ma zatem charakteru zarobkowego i nie jest wynikiem zawartej w tym celu jakiejkolwiek odrębnej umowy cywilnoprawnej, stanowi tylko jeden z etapów postępowania przetargowego. W świetle powyższego uznać należy, iż pobieranie opłat za przekazywanie oferentom dokumentacji przetargowej polegającej jedynie na zwrocie kosztów poniesionych przez organizatora przetargu nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Odnosząc się zatem do zapytania wyrażonego we wniosku z dnia 27.07.2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wyszkowie postanawia jak w sentencji.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku. Natomiast z § 1 i § 2 art. 14b cytowanej ustawy wynika że, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.