Działając na podstawie art. 14a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), art. 43 ust... - Interpretacja - US.PP. 443/74/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.10.2005, sygn. US.PP. 443/74/05, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), art. 43 ust. 1 pkt 1 i art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek Zespołu Szkół Kształcenia Ustawicznego, z dnia 16.09. 2005 r. w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośniepo analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupów związanych z realizacją usług edukacyjnych (zaliczonych wg PKWiU do grupowania statystycznego ex 80) świadczonych w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 i finansowanych ze Środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 16.09.2005 r. Podatnik zwrócił się z zapytaniem w sprawie udzielenia odpowiedzi co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, przedstawiając następujący stan faktyczny:
Zespół Szkół Kształcenia Ustawicznego jest jednym z partnerów uczestniczących w Programie nicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jednostka realizuje poszczególne działania wspólnie z Rzeszowską Agencją Rozwoju Regionalnego S.A. w Rzeszowie. W celu prawidłowej realizacji poszczególnych działań, każdy z partnerów projektu musi ponieść różnego rodzaju wydatki, które są refundowane przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. tylko wówczas, jeżeli znajdują się na liście wydatków kwalifikowanych. Ponoszone wydatki służyć będą przede wszystkim organizacji i przeprowadzeniu warsztatów szkoleniowych dla personelu poszczególnych partnerów projektów, przeprowadzeniu szkoleń dla animatorów, przeprowadzeniu szkoleń dla osób bezrobotnych z terenów popegerowskich. Będą to więc wydatki głównie na materiały biurowe, media, wynagrodzenia personelu oraz koszty delegacji służbowych. W związku z tym, że Program będzie realizowany przez okres 2 lat ( 2005- 2006) w różnych pomieszczeniach Podatnika i równocześnie z normalnym funkcjonowaniem szkoły, nie jest możliwym odrębne określenie kwot podatku naliczonego związanego z realizacją programu PIW Equal. Możliwe do wyodrębnienia byłyby jedynie kwoty podatku związane z zakupami materiałów biurowych, usług cateringowych. Wydatki te będą służyć usługom zwolnionym przedmiotowo z podatku VAT z uwagi na to, że zostały wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy VAT, w którym znajduje się" Wykaz usług zwolnionych od podatku", " Usługi w zakresie edukacji" zaliczone do grupowania statystycznego PKWiU ex 80 korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Zespół Szkół jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa co miesiąc deklaracje VAT-7. Świadczy przede wszystkim usługi edukacyjne, które są zwolnione z podatku VAT. Znikomą część sprzedaży stanowią usługi najmu opodatkowane stawką 22%. Zespół Szkół Kształcenia Ustawicznego jest zdania, że nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z czynnościami zwolnionymi przedmiotowo od podatku od towarów i usług i w związku z tym podatek naliczony powinien być traktowany jako wydatek kwalifikowany.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika, ocenia stanowisko pytającego jako prawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa podatkowego: Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03. 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z powołanym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści tego przepisu wynika, iż: prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku o kwotę podatku naliczonego, przysługuje jedynie podatnikowi, jedynie " w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych". Mając powyższe na uwadze przedstawiony przez Jednostkę w zapytaniu stan faktyczny sprawy, dla ustalenia i realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest dokonanie w szczególności analizy pod kątem istnienia związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Określając tę zasadę w art. 86 ust. 1, ustawodawca wskazał, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku. Usługi w zakresie edukacji zaliczone do grupowania statystycznego PKWiU ex 80 zostały wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, zawierającym wykaz usług zwolnionych od podatku, w związku z czym na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT. Mając powyższe na uwadze, tut. organ podatkowy stwierdził, że Podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących zakupy związane z czynnościami zwolnionymi od podatku (usługami edukacyjnymi).

Tut. organ podatkowy dokonał również analizy przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), a w szczególności rozdziału 12 tego rozporządzenia określającego przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Jak wynika z pisma Podatnika, środki w ramach programu Equal nie stanowią bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia, a co za tym idzie, Podatnik nie może się ubiegać o zwrot podatku VAT w trybie określonym w rozdziale 12 rozporządzenia, gdyż przepisy te nie będą miały w tym przypadku zastosowania.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę jak i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku i traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jego dotyczących. Zgodnie z art. 14b § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie ul. Geodetów 1 za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie na postanowienia zgodnie z art. 222 cyt. Ustawy Ordynacja podatkowa, winno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Krośnie