- Interpretacja - I USB III/436/73/2005/BR

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.10.2005, sygn. I USB III/436/73/2005/BR, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty działając, na podstawie:

  • art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ),
  • art. 111 ust. 1, ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
  • § 2 pkt 3, § 3 ust. 1 pkt 3, § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2706),
  • uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22.07.2005 r. (uzupełnionego pismami z dnia 30.08.2005 r., 18 i 19 10.2005 r.) w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W dniu 25 lipca 2005 r. wpłynął wniosek Podatnika złożony w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa dotyczący powstania obowiązku rejestracji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika:

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik w podstawowym zakresie zajmuje się organizacją turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 30.08.2005 r.podano, że w 2004 r.cały obrót Firmy wyniósł 22.254,19 zł w tym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - 4.937,70 zł. Natomiast w I półroczu 2005 r. Podatnik osiągnął wyłącznie obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - 860,65 zł, a od lipca 2005 r. rozpoczął sprzedaż usług organizowania turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych (symbol klasyfikacji 85.14) zarówno dla instytucji jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.Z uwagi na braki formalne wniosku w zakresie wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie tutejszy Organ ponownie wezwał Podatnika do uzupełnienia wniosku i podania w szczególności co stanowiło w 2004 r. i I półroczu 2005 r. przedmiot sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wraz z podaniem pełnych symboli klasyfikacji statystycznej według PKWiU , a w odniesieniu do II półrocza 2005 r. podanie wysokości obrotów z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ww. ustawy w zakresie organizacji turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych i pozostałej działalności wraz z podaniem pełnych symboli klasyfikacji statystycznej, wg PKWiU, tych czynności.

W uzupełnieniu Podatnik przedstawił opinię Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29 z dnia 04.10.2005 r., w której wskazano, że usługi organizowania turnusów rehabilitacyjnych w ośrodkach mających pozwolenie na przyjmowanie osób niepełnosprawnych na turnusy rehabilitacyjne z zapewnieniem transportu, noclegów, wyżywienia oraz zabiegów rehabilitacyjnych wykonywanych przez wykwalifikowaną kadrę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.14.15.- 00.00."usługi w zakresie ochrony zdrowia świadczone w obiektach zapewniających pacjentom zakwaterowanie, innych niż szpitale ". Natomiast pośrednictwo w sprzedaży turnusów rehabilitacyjnych mieści się w grupowaniu PKWiU 63.30.12 - 00.00 "Usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów, miejsc zakwaterowania i wycieczek z kompleksowym programem imprez", o których klasyfikację występował również Podatnik do Urzędu Statystycznego. W uzupełnieniu wniosku ponadto został zmieniony przedstawiony pierwotnie stan faktyczny, albowiem jak wynika z pisma Podatnika z dnia 18.10.2005 r. w 2005 r. w I i II półroczu (III kwartał ) przedmiotem działalności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej była wyłącznie organizacja turnusów rehabilitacyjnych o symbolu wg PKWiU 85.14.15.-00.00. z tytułu której obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w I półroczu wyniósł 860,65 zł, a w III kwartale 2005 r. 29.763,94 zł. Pozostała sprzedaż firmy w III kwartale 2005 r. dotyczyła również ww. usług świadczonych na rzecz instytucji,a obrót wyniósł 50.497,00 zł.

W 2004 r. przedmiotem sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (obrót 4.937,70 zł) były usługi transportowe polegające na wynajęciu od przewoźnika autokaru z kierowcą do okazjonalnego przewozu osób.Za usługi wynajmu autokaru z kierowcą przewoźnik obciąża Podatnika. Natomiast za świadczoną w imieniu własnym usługę transportową Podatnik bezpośrednio dokonuje rozliczenia z zamawiającym transport, tj. osobą fizyczną lub prawną.Według Podatnika usługi te oznaczone są symbolem klasyfikacji wg PKWiU 60.23.11.

W przedstawionym stanie faktycznym Strona sformułowała zapytanie kiedy ma obowiązek rejestrować sprzedaż przy użyciu kasy fiskalnej i przedstawiła swoje stanowisko, że ewidencję na kasie fiskalnej powinna rozpocząć w momencie przekroczenia limitu obrotu 40.000,00 zł ze sprzedaży opodatkowanej dla osób fizycznych.

Stanowisko tutejszego Organu :

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym w 2004 r. Firma uzyskała obrót z tytułu działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ww. ustawy wykonując okazjonalnie usługi pasażerskiego transportu, które świadczy przy użyciu wynajętego od przewoźnika autokaru z kierowcą. Według klasyfikacji przedstawionej przez Podatnika usługi te posiadają symbol PKWiU 60.23.11. - usługi w zakresie wynajmowania autobusów i autokarów z kierowcą.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika jednakże, że świadczone przez Podatnika usługi nie dotyczą wynajmu autokaru z kierowcą, lecz polegają na wykonywaniu w imieniu własnym przewozów pasażerskich w komunikacji samochodowej przy użyciu wynajętego od przewoźnika autokaru wraz z kierowcą. W ocenie tutejszego Organu przedstawiona przez Podatnika klasyfikacja świadczonych usług jest zatem nieprawidłowa.

Natomiast zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym osiągnięty w 2005 r.przez Firmę obrót z tytułu działalności określonej w art. 111 ust. 1 ww. ustawy dotyczy usług organizowania turnusów rehabilitacyjnych, które mieszczą się - zgodnie z opinią statystyczną Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi - w grupowaniu PKWiU 85.14.15.-00.00 " Usługi w zakresie ochrony zdrowia świadczone w obiektach zapewniających pacjentom zakwaterowanie, innych niż szpitale".

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencje obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej - zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy - minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1,ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Wykonaniem tej delegacji są przepisy ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących, którego przepisy weszły w życie z dniem 01.01.2005 r.Przepisy ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących ustanawiają dwa rodzaje zwolnień:

  • podmiotowe, zwalniające podatników z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kas, a kryterium tego zwolnienia jest wielkość uzyskanych obrotów,
  • przedmiotowe, zwalniające z ewidencji tylko ściśle określone czynności.

Zwolnienie podmiotowe z obowiązku ewidencji na kasie wynika z przepisu § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r., zgodnie z którym do dnia 31 grudnia 2005 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000, 00 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 7.Zwolnienie podmiotowe może mieć zastosowanie tylko w przypadku gdy nie zachodzą okoliczności określone w § 4 pkt 2 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 oraz § 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia.Jednocześnie tut. Organ nadmienia, że przedmiotowe usługi zostały objęte obowiązkiem ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej bez względu na wysokość osiągniętego obrotu na mocy § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2002 r. Nr 234, poz. 1971), które weszło w życie z dniem 01.01.2003r. i obowiązywało w latach 2003 - 2004.

W świetle powyższego należy zatem stwierdzić, że osiągane przez Podatnika obroty i kwoty podatku należnego z tytułu usług przewozów pasażerskich w komunikacji samochodowej świadczonych okazjonalnie podlegają obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Strona miała zatem obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej od dnia dokonania pierwszej sprzedaży usługi transportowej świadczonej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Ustosunkowując się do świadczonych w 2005 r. przez Podatnika usług organizowania turnusów rehabilitacyjnych tut. Organ stwierdza, że zgodnie z § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004 r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2005 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 31 załącznika do ww. rozporządzenia zwolnione z obowiązku ewidencjonowania zostały usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej mieszczące się wg PKWiU w Dziale 85. Świadczone przez Firmę na rzecz osób fizycznych czynności organizowania turnusów rehabilitacyjnych w ośrodkach mających pozwolenie na przyjmowanie osób niepełnosprawnych na turnusy rehabilitacyjne z zapewnieniem transportu, noclegów, wyżywienia oraz zabiegów rehabilitacyjnych wykonywanych przez wykwalifikowaną kadrę zostały sklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 85.14.15-00.00., a zatem w świetle ww. rozporządzenia usługi te zostały objęte zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej do 31.12.2005 r.

Ponadto tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował sie do tej interpretacji organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty