Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 8 ust. 3, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.09.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, o ile przedmiotowe usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 - usługi ochrony zabytków.
W dniu 19.09.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku wpłynął wniosek Strony w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.
We wniosku Jednostka informuje, że w parafii wykonywane były roboty związane z konserwacją budynku zabytkowej wieży dzwonnicy wpisanego do rejestru zabytków. Przedmiotowe roboty polegały na odczyszczeniu powierzchni tynku, uzupełnieniu ubytków tynku, malowaniu elewacji, wymianie drzwi i okien, naprawach drewnianych żaluzji. Roboty wykonywane były na mocy decyzji wydanej przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w P., Delegatura w R. Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy wyżej wymienione czynności mieszczą się w grupowaniu statystycznym PKWiU 92.52.12-00.00 ? usługi ochrony zabytków. Prace wykonywane były również pod nadzorem służb konserwatora zabytków.
Zdaniem Wnioskodawcy zakres i charakter prac w pełni wyczerpuje cechy właściwe grupie PKWiU 92.52.12-00.00 i na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku udziela następującej interpretacji.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 11 tegoż załącznika zawarto usługi związane z kulturą PKWiU ex 92 (ex - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania), w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonywania, usługi związane z rekreacją i sportem z wyłączeniem przypadków wymienionych w punktach od 1 do 8 niniejszej pozycji.
W związku z tym, iż usługi ochrony zabytków sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.52.12-00.00 nie zostały objęte wyłączeniem, będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 przedmiotowej ustawy.
Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku informuje, że zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Do obowiązku dokonującego dostawy określonego towaru lub usługi należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. Wysokość stawki uzależniona jest od przyporządkowania konkretnej dostawie towaru lub usługi właściwego symbolu PKWiU. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego nr 82 z dnia 5.11.2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dziennik Urzędowy GUS nr 12 z dnia 12.11.2002 r. ) od dnia 1.01.2003 r. do wydawania opinii interpretacyjnych uprawniony jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wynika z tego, że tutejszy Organ podatkowy nie ma uprawnień do przyporządkowywania symboli PKWiU, ale opiera się jedynie na klasyfikowaniu podanym przez Wnioskodawcę.