Temat interpretacji
Dnia 13 stycznia 2005r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek P. XXXX złożony w trybie art.14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 2 lutego 2005r. Strona uzupełniła w/w wniosek.
P.XXXXX prowadzi działalność gospodarczą w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego i technologicznego. Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z dnia 14.02.2005r. świadczone przez Wnioskodawcę usługi zostały zaklasyfikowane do celów podatkowych pod nr PKWiU 74.20.35-00.00 "usługi projektowania technicznego dla procesów przemysłowych i produkcyjnych".
Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Strona w maju 2004r. wykonała rysunki warsztatowe elementów linii technologicznej produkującej karoserie samochodowe. W zaprojektowanej już linii dokonano zmian i w związku z tym wykonano nową dokumentację dla tej linii. Podobna sytuacja miała miejsce przy modyfikacji rysunków blach. Jak informuje Strona usługi te maja charakter usług inżynierskich a nie architektonicznych. Usługa została wykonana na rzecz kontrahenta mającego siedzibę we Włoszech i dotyczyła linii technologicznej mieszczącej się w nieruchomości położonej na terenie Włoch.
Za wykonaną usługę Strona wystawiła 31 maja 2004r. fakturę i opodatkowała ją 22% stawką VAT. Wówczas P.XXXXX nie była zarejestrowana do potrzeb VAT UE. Podatek należny od w/w transakacji został rozliczony w deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) w rozliczeniu za miesiąc maj 2004r.
Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy w przedstawionej sytuacji świadczona usługa podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy może dokonać korekty wystawionej faktury, mimo że nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT Unii Europejskiej.
Zdaniem Podatnika świadczona usługa nie podlega podatkowi VAT i można wystawić fakturę korygującą.
Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Podatnika zawarte w przedmiotowym wniosku.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).
Stosownie do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary, jak i usługi identyfikowane są za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (por. art. 2 pkt 6 oraz art.8 ust. 3 ustawy o VAT).
W myśl art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż świadczącego usługę - miejscem świadczenia (opodatkowania) tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Natomiast ust. 4 powołanego artykułu enumeratywnie wymienia usługi, do których stosuje się w/w przepis ust. 3. Wśród wymienionych usług znalazły się architektoniczne i inżynierskie zaklasyfikowane pod nr PKWiU 74.2. - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1 ( usług związanych z nieruchomościami).
Mając na uwadze treść powyższego przepisu i fakt, że Strona nie świadczyła usługi związanej z nieruchomością ( modyfikacja linii produkcyjnej i rysunków blach) wykonana usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Właściwym do rozliczenia podatku w omawianym przypadku jest kontrahent zagraniczny mający siedzibę we Włoszech.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, że Strona wystawiła za świadczoną usługę fakturę i naliczyła 22% podatek VAT koniecznym jest wystawienie faktury korygującej.
Mając na uwadze treść paragrafu 30 ust. 1, przepisy § 12 i § 14-26 oraz § 29 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz.971) stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.
W myśl § 20 ust. 1 powołanego rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Faktury, o których mowa w § 30 ust. 1 powinny zawierać dane określone w § 12 z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (por. § 30 ust. 2 w/w rozporządzenia).
W omawianej sytuacji Strona zgodnie z § 19 ust. 4 rozporządzenia jest obowiązana posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art.21 ust. 1 ustawy.
PouczeniePowyższa interpretacja jest oparta o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia przedstawionego zdarzenia.