Pismem z dnia 17 stycznia 2005 roku Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa po... - Interpretacja - PP/443-2/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.02.2005, sygn. PP/443-2/05, Urząd Skarbowy w Strzelcach Opolskich

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z dnia 17 stycznia 2005 roku Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.

Pytanie Spółki dotyczy możliwości obliczania podatku VAT należnego, od otrzymanych dopłat do ceny biletów w komunikacji ulgowej, rachunkiem "w stu".

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

Spółka jako przewoźnik wykonujący regularny transport drogowy zobowiązana jest do honorowania ulg przyznawanych pasażerom na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1992 roku o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (tekst jednolity Dz. U. z 2002 roku Nr 175, poz. 1440 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 8a cyt. wyżej ustawy kwotę dopłaty stanowi różnica między wartością biletów obliczoną wg cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określeniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.

W swoim wniosku Spółka pyta czy obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stanowi kwota otrzymanej dopłaty zmniejszona o podatek należny.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich wyjaśnia.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z regulacji tej wynika, że w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu (może to być organ administracji rządowej, samorządowej lub organizacja społeczna ) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jak np. pokrycie części ceny czy też rekompensatę z powodu obniżenia ceny (w analizowanym przypadku dopłaty do biletów ulgowych) - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług, a co za tym idzie stanowi również obrót w rozumieniu cyt. wyżej art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że otrzymana przez Spółkę dotacja do biletów ulgowych związana jest z konkretną usługą a zatem zgodnie z powołanymi wyżej przepisami podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tak więc, jeśli otrzymana przez Spółkę dopłata jest kwotą brutto, tj. kwotą zawierającą należny podatek od towarów i usług, to podatnik jest zobowiązany wyliczyć z tak uzyskanej kwoty dopłaty wartość netto i należny podatek VAT.

Obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Zaznaczyć dodatkowo należy, że wydając pisemną interpretację co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, pismem z dnia 28 lipca 2004 roku Nr PP/446-43/04 tutejszy organ podatkowy ustosunkował się do stanu faktycznego przedstawionego wówczas we wniosku, z którego wynikało, że otrzymana przez Spółkę dopłata do biletów ulgowych stanowiła kwotę netto, nie zawierającą podatku od towarów i usług.Z uwagi na tak przedstawiony stan faktyczny udzielona wówczas pisemna informacja była prawidłowa.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Zgodnie z art.14b §1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast zgodnie z art.14b§2 tej ustawy wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Strzelcach Opolskich