Temat interpretacji
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Ponadto § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 97, poz. 970) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powołany § 8 pkt 13 wskazuje na przedmiotowe zwolnienie z podatku od towarów i usług czynności związanych z
wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W zakresie realizacji działań określonych przepisami prawa nałożonych odrębnymi przepisami, organ władzy publicznej nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, w tym zakresie nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT na podstawie § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 971).
Jeżeli zaś organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ sceduje wykonanie odpłatnych zadań, do których wykonania sam został powołany (o ile byłoby to zgodne z przepisami
prawa), podmiotowi spoza ww. kręgu, podmiot ten realizując takie zadania z zakresu prawa publicznego, nie korzysta z omawianego wyłączenia, będąc podatnikiem podatku VAT, o ile oczywiście zadania te mieszczą się w definicji działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto wyłączenie ze statusu podatnika nie ma również zastosowania, gdy organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ wykonuje jakiekolwiek czynności, w tym objęte na podstawie przepisów prawa jego urzędowymi kompetencjami, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium rozdziału stanowi zatem charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, a czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują, że podmioty te są podatnikami VAT, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem lub są od tego podatku zwolnione.
Ponadto nadmieniam,
iż dla ustalenia właściwej stawki podatkowej stosowanej dla wykonywanych usług, czy też dostaw towarów, istotne jest ustalenie obowiązującego symbolu klasyfikacyjnego przez organy statystyczne, dla każdego rodzaju prowadzonej działalności.
Dopiero klasyfikacja statystyczna pozwala na precyzyjne określenie stawki podatkowej, zwolnienia przedmiotowego lub zwolnienia podmiotowego. Do zakwalifikowania usług wg PKWiU obowiązany jest odpowiednio usługodawca, a jeżeli ma wątpliwości co do prawidłowości stosowania klasyfikacji winien zwrócić się do odpowiedniego organu udzielającego takich informacji tj. do odpowiedniego Urzędu Statystycznego.
Organy podatkowe nie posiadają bowiem uprawnień do dokonywania takich klasyfikacji i mogą udzielić informacji o stosowaniu właściwej stawki podatkowej w oparciu o klasyfikację podaną przez podatnika bądź organ statystyczny.
Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii
interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12 z 2002 r., poz. 87) z dniem 1 stycznia 2003 r. opinie klasyfikacyjne dla zainteresowanych wydaje nowoutworzony Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).