Temat interpretacji
brak prawa do obniżenia kwoty należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2018 r. (data wpływu 27 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina jest jednym z partnerów projektu pn. , realizowanego przy wsparciu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 7.4 - Ochrona Bioróżnorodności dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Funkcjonalnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.
Wśród gmin tworzących partnerstwo jest Miasto - lider projektu oraz Gminy S., N., W., Miasto - partnerzy projektu.
Partnerstwo na rzecz projektu pn. reguluje Porozumienie Gmin Obszaru Funkcjonalnego na rzecz przygotowania i realizacji projektu, będącego częścią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Funkcjonalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zawarte przez samorządy na podstawie art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz.U. z 2016 r., poz. 217).
Strony Porozumienia ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację Porozumienia na terenie ich gmin w zakresie przypisanych im zadań. Każdy z Partnerów ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłową organizację przygotowania Projektu, realizacji, osiągnięcia wskaźników Projektu oraz ich utrzymania w okresie trwałości w zakresie realizowanych zadań. Lider Projektu oraz każdy z Partnerów, odpowiada wobec osób trzecich za działania własne związane z realizacją Projektu.
Zgodnie z zapisami zawartego Porozumienia Partnerzy zobowiązali się do realizacji zadań, zapewniając wykonywanie czynności związanych z realizacją Projektu w sposób, który zapewni prawidłową i terminową realizację Projektu oraz osiągnięcie celów (produktów i rezultatów) zakładanych we wniosku o dofinansowanie. Lider/Partnerzy we własnym zakresie i na własną rzecz, realizują przypisane im we wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia oraz rozliczają je. Do obowiązków partnerów należy w szczególności:
- przygotowanie wkładu merytorycznego do Fiszki, pre-umowy, WoD, UoD, WoP oraz wszelkich innych dokumentów wymaganych podczas przygotowania, realizacji i trwałości projektu;
- udzielanie informacji i wyjaśnień, co do zadań realizowanych w ramach Projektu, w terminie i formie umożliwiającej Liderowi Projektu wywiązanie się z jego obowiązków względem IP ZIT oraz IZ RPO W;
- niezwłocznego informowania Lidera Projektu o przeszkodach w realizacji zadań, w tym o wszelkich opóźnieniach lub ryzyku nieosiągnięcia zaplanowanych wskaźników określonych w WoD;
- poddanie się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji zadań w
Projekcie realizowanym przez IZ RPO W i IP ZIT oraz inne uprawnione do
kontroli podmioty, w tym:
- udostępnienie dokumentów związanych z realizacją projektu, w tym dokumentów księgowych, związanych z realizacją zadań bezpośrednio przez Strony Porozumienia lub wykonawców oraz dokumentów niezwiązanych bezpośrednio z realizacją projektu, o ile jest to konieczne do stwierdzenia kwalifikowalności wydatków w ramach projektu;
- współpraca z podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie IZ RPO W poprzez udzielanie każdorazowo na wniosek tych podmiotów lub Lidera Projektu dokumentów i informacji na temat realizacji Projektu, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego;
- wykorzystanie środków finansowych wyłącznie na realizację zadań realizowanych na mocy Porozumienia;
- realizowanie zobowiązań wynikających z Porozumienia, UoD Projektu, IW IP i regulacji prawnych związanych z Projektem w takich terminach, aby Lider Projektu mógł wywiązać się z obowiązków wobec IP ZIT, IZ RPO W lub innych organów w terminach jego wiążących;
- prowadzenie wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych programowych dotyczących systemu wdrażania RPO W 2014-2020 w zakresie EFRR, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem;
- wydatkowanie środków zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych lub zasadą konkurencyjności na warunkach określonych w UoD, prawie powszechnie obowiązującym i w wytycznych;
- przedstawianie Liderowi Projektu informacji finansowych i sprawozdawczych w formie i terminach umożliwiających przygotowanie wszelkich dokumentów, w szczególności WoP, wynikających z Regulaminu, o którym mowa w § 9 ust. 9 pkt 2;
- gromadzenie i archiwizacji dokumentacji Projektu na zasadach i w terminach określonych w UoD;
Partnerzy są zobowiązani do realizacji Projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i procedurami w ramach RPO W..
Każdy z Partnerów ponosi indywidualnie odpowiedzialność z tytułu nieprawidłowości wykrytych przy realizacji zadań w ramach Projektu, określonych dla danego Partnera w WoD. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości finansowych lub konieczności zwrotu środków związanych z realizacją zadań w ramach Projektu, każdy Partner zobowiązuje się do ponoszenia kosztów wynikających z nieprawidłowości powstałych w wyniku swojego działania lub zaniechania.
W związku z tym, że Lider/Partnerzy we własnym zakresie i na własną rzecz, realizują przypisane im we wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia oraz rozliczają je, każdy z nich pozostanie właścicielem infrastruktury wytworzonej w ramach zrealizowanych zadań. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie przekazywane innemu podmiotowi, jego właścicielem pozostanie Lider/Partner, któremu przypisane było dane zadanie.
W związku z tym, że Lider/Partnerzy realizują przypisane im zadania we własnym zakresie i na własną rzecz, nie będą przekazywali Liderowi środków finansowych na poczet wkładu własnego.
Lider składa wniosek o płatność do Instytucji Zarządzającej, obejmujący wydatki kwalifikowane poniesione przez poszczególnych partnerów. Dofinansowanie będzie przekazywane przez Instytucję Zarządzającą bezpośrednio na konta poszczególnych Partnerów, po zaakceptowaniu wniosku o płatność. Lider nie będzie pośredniczył w dystrybucji środków stanowiących dofinansowanie.
Każdy z Partnerów upoważnił Lidera Projektu do reprezentowania Partnera wobec IZ RPO W., IP ZIT oraz Instytucji kontrolujących w działaniach związanych z realizacją Projektu (z wyłączeniem sytuacji, w której wymagane jest osobiste uczestnictwo/zaangażowanie Partnera). Pełnomocnictwo obejmuje w szczególności upoważnienie do zawarcia pre-umowy, UoD oraz do podpisywania aneksów do tych umów. Partnerzy upoważnili Lidera Projektu do reprezentowania Partnerów w spotkaniach i konferencjach związanych z realizacją i promocją Projektu, z jednoczesnym zapewnieniem możliwości udziału Stron Porozumienia. Lider Projektu nie może bez uzyskania uprzedniej zgody pozostałych Partnerów, w formie pisemnej pod rygorem nieważności, akceptować lub przedstawiać propozycji zmian zakresu Projektu lub warunków jego realizacji. Lider Projektu jest zobowiązany do współpracy z podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie IZ RPO W.lub innego podmiotu, który zawarł porozumienie z IZ RPO W. na realizację ewaluacji. poprzez udzielanie każdorazowo na wniosek tych podmiotów dokumentów i informacji na temat realizacji Projektu, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego.
Lider reprezentuje Partnerstwo na zewnątrz, prowadzi Biuro Projektu, jednak każdy Partner/Lider we własnym zakresie i na własną rzecz, realizuje oraz rozlicza przypisane mu zadania. Każdy z Partnerów we własnym zakresie wyłania wykonawców oraz we własnym zakresie prowadzi z nimi rozliczenia. Lider/Partnerzy we własnym zakresie opracowują dokumentację projektową, nabywają grunty, wykonują roboty budowlane, realizują zadania związane z promocją projektu oraz zarządzaniem projektem w ramach swoich jednostek. Jedynie studium wykonalności na potrzeby projektu zostało zlecone przez Lidera projektu, na podstawie udzielonych przez Partnerów upoważnień. Lider poniósł koszt opracowania dokumentu, a następnie obciążył tymi kosztami proporcjonalnie Partnerów, na podstawie not księgowych. Partnerzy współfinansują koszty prowadzenia Biura Projektu. Zgodnie z zapisami ww. Porozumienia, Lider Projektu prefinansuje koszty pracy oraz pozostałe koszty związane z funkcjonowaniem Biura Projektu, które następnie mogą być refundowane w jeden z następujących sposobów:
- ze środków pozyskanych od Partnerów porozumienia,
- ze środków przewidzianych na ten cel w Projekcie (zgodnie z UoD).
Lider projektu obciąża Parterów kwartalnie, na podstawie not księgowych, kosztami zatrudnienia Koordynatora Projektu i Specjalisty ds. obsługi Projektu, którzy zatrudnieni są w powołanym Biurze Projektu. Poniesione przez Partnerów porozumienia wydatki, o których mowa powyżej, po podpisaniu UoD- mogą podlegać refundacji jako koszty kwalifikowalne przedmiotowego przedsięwzięcia. Dodatkowo Partnerzy zostali obciążeni notami księgowymi za koszty opracowania studium wykonalności dla całego projektu.
Do kompetencji Biura Projektu należą prace powierzone przez powołany na potrzeby projektu Komitet Sterujący.
Celem projektu ... jest ochrona różnorodności biologicznej
terenów ... poprzez poprawę jakości terenów zielonych połączona z
odpowiednim zarządzaniem i ograniczeniem presji na te obszary w
gminach. W ramach zadań objętych projektem, przewiduje się wsparcie
siedlisk/zbiorowisk roślinnych służące, poprawie stanu terenów
zielonych i ich ochronę w celu szerszego udostępnienia zasobów
przyrodniczych Miasta w wybranych
obszarach:
- Teren zielony obszaru B. I i II. Planuje się nasadzenia na całej długości terenu o charakterze naturalistycznym ujętym w formę wstęg, suchych rzek i barwnych plam, połączonych z tradycyjnym trawnikiem. Usytuowanie wzdłuż całego terenu (ok. 1200 m) serii obiektów małej architektury i urządzeń o funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej, adresowanych do różnych grup wiekowych. Przez teren planuje się poprowadzenie ciągu pieszo-rowerowego o długości ok. 1 km, wzdłuż którego rozmieszczone zostaną lampy, ławki, kosze śmietnikowe, stojaki na rowery oraz zadaszone wiaty. W ramach projektu przewidziano budowę alejek wraz z miejscami wypoczynkowymi.
- Teren po wysypisku (ul. ) Planuje się rekultywację terenu byłego wysypiska - obsianie mieszankami traw, z uprzednim rozrzuceniem mieszanki ziemi urodzajnej i torfu oraz nawożeniem, oczyszczanie z krzaków, chwastów, suchych gałęzi i liści oraz nasadzenia. Przewiduje się budowę alejek wraz z miejscami wypoczynkowymi (ławkami).
- Strefa zielona (w tym Park Miejski) na terenie rekreacyjno-wypoczynkowym .. Planowane działania obejmują inwestycje w obiekt związany z ochroną przyrody dotyczące rekultywacji istniejących trawników i założenie nowych, prac przy drzewostanie, nowe nasadzenia drzew, krzewów i żywopłotów. Planowane jest odnowienie zielonej przestrzeni publicznej, regeneracja i uporządkowanie, budowa ciągów pieszych i oświetlenia oraz posadowienie małej architektury - źródełek wody pitnej, pergoli, ławek, koszy na śmieci, toalety publicznej, stolików do gier w karty, szachy, warcaby, chińczyka, zorganizowanie miejsca na plac piknikowy, budowa tężni solankowej. Planowane jest wybudowanie ścieżki edukacyjno-rekreacyjnej wzdłuż której będą wykonane nasadzenia roślin rzadkich i zagrożonych, z tabliczkami informującymi o gatunku - mini ogródek przyrodniczy.
Tereny zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz udostępnione do celów rekreacyjnych.
Gmina Miejska jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Realizując projekt, Gmina będzie wykonywała zadania własne, nałożone na nią przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Art. 7. 1 ustawy stanowi, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Zakresem projektu są objęte ogólnodostępne tereny zielone, znajdujące się w przestrzeni publicznej miasta.
Za korzystanie z powstałej infrastruktury, Gmina nie będzie pobierała opłat, ani nie będzie jej wynajmowała na działalność komercyjną. Wybudowane obiekty będą ogólnodostępne, nieodpłatne dla wszystkich użytkowników, a koszt utrzymania obiektów będzie ponoszony ze środków budżetu Gminy. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny projektu, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
W związku z powyższym Gmina Miejska, działając jako czynny podatnik podatku VAT, zadaje następujące pytanie: Czy w opisanym stanie faktycznym Gminie Miejskiej przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu ..., dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 7.4 - Ochrona Bioróżnorodności dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Funkcjonalnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020?
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym i prawnym, nie ma żadnej możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych nakładów inwestycyjnych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (dalej VAT), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Gmina Miejska będąca inwestorem i właścicielem infrastruktury jest czynnym podatnikiem podatku VAT, jednak nie będzie wykorzystywała powstałej infrastruktury do czynności opodatkowanych działając w charakterze podatnika podatku VAT. Nie wystąpi zatem związek nakładów ze sprzedażą opodatkowaną, w tym przypadku konieczny do prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od nakładów inwestycyjnych poniesionych przez inwestora (gminę) na realizację projektu.
Zakresem projektu objęte są ogólnodostępne tereny zielone, znajdujące się w przestrzeni publicznej miasta.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 10 i 15 ww. ustawy).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, za korzystanie z powstałej infrastruktury Gmina nie będzie pobierała opłat, ani nie będzie jej wynajmowała na działalność komercyjną. Wybudowane obiekty będą ogólnodostępne, nieodpłatne dla wszystkich użytkowników, a koszt utrzymania obiektów będzie ponoszony ze środków budżetu Gminy.
W związku z powyższym, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji tego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ efekty realizowanego zadania nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej