Temat interpretacji
uznanie odpłatnego wynajmowania świetlicy na rzecz podmiotów zewnętrznych za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania VAT.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2018 r. (data wpływu 19 marca 2018 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 16 kwietnia 2018 r. (data wpływu 17 kwietnia 2018 r.) oraz z dnia 15 maja 2018 r. (data wpływu 17 maja 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania odpłatnego wynajmowania świetlicy na rzecz podmiotów zewnętrznych za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania VAT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- prawa do odzyskania podatku VAT w związku z budową świetlicy wiejskiej,
- uznania odpłatnego wynajmowania świetlicy na rzecz podmiotów zewnętrznych za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania VAT.
Wniosek został uzupełniony pismami: z dnia 16 kwietnia 2018 r. (data wpływu 17 kwietnia 2018 r.) oraz z dnia 15 maja 2018 r. (data wpływu 17 maja 2018 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego, przedstawienie własnych stanowisk oraz o dodatkową opłatę.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniach wniosku).
Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu zarejestrowanych umów cywilnoprawnych tj. umów użytkowania wieczystego oraz umów o najem lokali komunalnych, a także ze sprzedaży wody i odprowadzonych ścieków. Gmina będzie wnioskować o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich operacja typu 7.4.1.1 Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne w ramach działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację inwestycji polegającej na budowie świetlicy wiejskiej. Zgodnie z Instrukcją wypełnienia wniosku o przyznanie pomocy, beneficjent zobowiązany jest przedłożyć do instytucji zarządzającej PROW na lata 2014-2020 interpretację indywidualną wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy.
Projekt będzie polegał na budowie budynku świetlicy wiejskiej wraz z instalacjami wewnętrznymi: wodno-kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, elektryczną oraz bezodpływowego zbiornika na ścieki.
Po zakończeniu każdego z etapów budowy Gmina będzie otrzymywała od Wykonawcy robót budowlanych faktury dokumentujące wydatki inwestycyjne. Świetlica będzie środkiem trwałym Gminy, stanowić będzie własność Gminy, ale zostanie przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd instytucji kultury: Centrum .
Świetlica po oddaniu do użytku będzie obiektem całorocznym i ogólnodostępnym dostosowanym również do osób niepełnosprawnych.
Inwestycja będzie pełnić funkcje m.in.: społeczne - baza integracji środowiska lokalnego, edukacyjne - organizowanie zajęć dla dzieci i młodzieży, kulturalne - organizowanie spotkań i wydarzeń kulturalnych.
Po zakończeniu inwestycji świetlica będzie udostępniana w dwojaki sposób: nieodpłatnie - udostępnianie mieszkańcom na potrzeby codziennych spotkań i zajęć, odpłatnie - na potrzeby organizowania spotkań czy pokazów dla firm zewnętrznych, z tego tytułu Gmina będzie odpowiednio wykazywać i odprowadzać podatek VAT. Gmina będzie udostępniać nowo wybudowany budynek świetlicy na rzecz zainteresowanych osób i podmiotów zewnętrznych wyłącznie odpłatnie.
W przyszłości Gmina ponosić również będzie wydatki związane z funkcjonowaniem świetlicy (np.: koszty energii, sprzątania itp.). Gmina planuje również zatrudnić 1 lub 2 osoby do prowadzenia i nadzorowania zajęć w świetlicy po zrealizowaniu projektu. Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż odpłatny wynajem świetlic wiejskich na rzecz zainteresowanych (udostępnianie komercyjne) jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną, dla której Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem powyższa czynność w świetle ustawy o VAT traktowana będzie jako odpłatne świadczenie usług, opodatkowane na zasadach ogólnych.
Gmina będzie realizowała inwestycję w ramach zadań własnych wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. 2017 r. poz. 1875). W myśl art. 2 ust. 1 wyżej cyt. ustawy o samorządzie gminnym - Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych należą także zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy wspierania i upowszechnia idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 17 cyt. ustawy).
W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 kwietnia 2018 r. Zainteresowany wskazał:
Centrum jest samorządową osobą prawną, dla której organem założycielskim jest Gmina ................. Umowy najmu świetlicy na rzecz podmiotów zewnętrznych jeżeli będą zawierane to w imieniu i na rachunek Gminy. Nieodpłatne udostępnianie świetlicy mieszkańcom będzie dokonywane w ramach zadań własnych realizowanych przez Gminę. Wybudowana świetlica wiejska będzie wykorzystywana zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych w rozumieniu art. 15 ust. 2 o podatku od towarów i usług ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.). Nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w zrozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Odpłatny wynajem świetlicy będzie dokonywany na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych z zainteresowanymi podmiotami.
Z kolei w uzupełnieniu wniosku z dnia 15 maja 2018 r. Zainteresowany wskazał:
Przewidywana wartość na budowę świetlicy wynosi około 680.000,00 zł. Łączna powierzchnia użytkowa świetlicy, zgodnie z projektem budowlanym stanowi 161,36 m2. Przedmiotem odpłatnego najmu będzie cała powierzchnia świetlicy. Odpłatny najem świetlicy wiejskiej, będącej przedmiotem wniosku będzie miał raczej charakter okazjonalny. Udostępnianie obiektu będzie odbywać się w czasie godzinowym, choć bywały sytuacje, że podmioty zewnętrzne wynajmowali świetlice pod prezentacje własnych firm na 2-3 dni. Wysokość stawek czynszu z tytułu wynajmu świetlicy określa Załącznik do Zarządzenia Nr .... Wójta Gminy ................ z dnia 6 kwietnia 2018 r. w sprawie ustalenia minimalnych stawek czynszu z tytułu najmu i dzierżawy nieruchomości stanowiących własność Gminy ................ - Tabela nr 3 (dokument w załączeniu). Przewidywany roczny obrót z tytułu wynajmu świetlicy wynosi - 771,67 zł. Powyższą wartość podano w oparciu o wyliczenia na podstawie danych księgowych (tj. zestawienia faktur z wynajmowanych świetlic) dotyczących wynajmu świetlic za 2017 rok. Wysokość czynszu z tytułu odpłatnego najmu świetlicy zgodnie z Tabela nr 3 załącznika do Zarządzenia Nr .... Wójta Gminy ................ z dnia 6 kwietnia 2018 r. będzie uzależniona od przeznaczenia - celu wynajmu.
W odpowiedzi na pytanie nr 8 Czy wysokość czynszu za wynajem przedmiotowej świetlicy wiejskiej zostanie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych?, Wnioskodawca odpowiedział:
Jak wskazano powyżej wysokość stawek czynszu z tytułu wynajmu świetlicy określa Załącznik do Zarządzenia Nr 26/2018 Wójta Gminy ................ z dnia 6 kwietnia 2018 r. w sprawie ustalenia minimalnych stawek czynszu z tytułu najmu i dzierżawy nieruchomości stanowiących własność Gminy ................. Stawki czynszu podlegają corocznej waloryzacji o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług ogłoszony przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Wnioskodawca w pierwszej kolejności musi pozyskać środki zewnętrzne na budowę świetlicy, następnie wyłonić Wykonawcę w drodze postępowania przetargowego oraz wybudować budynek świetlicy i dopiero ewentualnie uzyskiwać dochody z tytułu najmu świetlicy. Dochody powstałe z wynajmu będą przekazywane na bieżące utrzymanie obiektu. Jednakże analizując treść odpowiedzi na pyt. 1 i pyt. 6 należy stwierdzić, że wysokość nakładów poniesionych na budowę świetlicy nie zrekompensuje ewentualne wynajmowanie obiektu.
W odpowiedzi na pytanie nr 10 Czy czynsz z ewentualnego najmu pokryje koszty poniesione na budowę przedmiotowej świetlicy? Wnioskodawca odpowiedział:
Biorąc pod uwagę przewidywaną wartość na budowę świetlicy i średni roczny obrót z najmu wynika, że koszty z czynszu nie pokryją kosztów poniesionych na budowę świetlicy. Zakładana częstotliwość najmu świetlicy może wynosić od 3-ch do 4-ech razy w ciągu roku. Wskazaną ilość przyjęto na podstawie istniejących obiektów świetlic na terenie gminy i zainteresowania ich wynajmem.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(we wniosku nr 2)
Czy można uznać czynność odpłatnego wynajmowania świetlicy na rzecz podmiotów zewnętrznych za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z dnia 16 kwietnia 2018 r.):
Stanowisko Wnioskodawcy do pytania zadanego w pkt 2 (zmieniające stanowisko przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej):
Gmina będzie udostępniać wybudowana świetlicę na rzecz podmiotów zewnętrznych wyłącznie odpłatnie. Skoro zatem wynagrodzenie będzie stanowić obligatoryjny element korzystania z wynajmowanej świetlicy, to uznać należy, iż udostępnianie przez Gminę na rzecz zainteresowanych, stanowi odpłatne świadczenie usług dla potrzeb VAT (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT) i czynność ta podlega opodatkowaniu VAT.
Zdaniem Gminy, należy uznać, że czynności wykonywane przez Gminę w zakresie odpłatnego udostępniania (najmu) świetlicy na gruncie ustawy o VAT będą stanowić świadczenie usług opodatkowane VAT.
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż odpłatny wynajem świetlic wiejskich na rzecz zainteresowanych (podmiotów zewnętrznych) jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną dla, której Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem powyższa czynność w świetle ustawy o VAT traktowana będzie jako odpłatne świadczenie usług, opodatkowane na zasadach ogólnych.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne udostępnianie świetlicy wiejskiej na rzecz zainteresowanych podmiotów zewnętrznych, stanowiło będzie świadczenie odpłatnych usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W opinii Gminy transakcje te nie korzystają ze zwolnienia z VAT, gdyż ustawa o VAT nie przewiduje w takim przypadku zwolnienia z podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Do zakresu działania gminy w oparciu o art. 6 ust. 1 ww. ustawy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 17 cyt. ustawy samorządzie gminnym).
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie realizować projekt, który będzie polegał na budowie budynku świetlicy wiejskiej. Po zakończeniu inwestycji świetlica będzie udostępniana w dwojaki sposób: nieodpłatnie - udostępnianie mieszkańcom na potrzeby codziennych spotkań i zajęć, odpłatnie - na potrzeby organizowania spotkań czy pokazów dla firm zewnętrznych, z tego tytułu gmina będzie odpowiednio wykazywać i odprowadzać podatek VAT. Gmina będzie udostępniać nowo wybudowany budynek świetlicy na rzecz zainteresowanych osób i podmiotów zewnętrznych wyłącznie odpłatnie. Umowy najmu świetlicy na rzecz podmiotów zewnętrznych jeżeli będą zawierane to w imieniu i na rachunek Gminy. Odpłatny wynajem świetlicy będzie dokonywany na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych z zainteresowanymi podmiotami.
Odnosząc się do powyższego, należy wskazać, że jak wynika z przywołanych wyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem VAT co do zasady podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Co istotne, ww. świadczenie musi zostać wykonane przez działającego w tym zakresie podatnika podatku VAT.
Z okoliczności sprawy wynika, że odpłatny wynajem świetlicy wiejskiej odbywał się będzie na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych pomiędzy Gminą a zainteresowanymi podmiotami.
W świetle przywołanych wyżej przepisów odpłatny wynajem zarówno na rzecz osób fizycznych jak i firm w celu np. organizowania spotkań czy pokazów dla firm zewnętrznych będzie wpisywać się w definicję usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.
Jednostki samorządu terytorialnego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego. W przedmiotowej sprawie warunek ten będzie spełniony, bowiem jak wynika z treści wniosku, świadczenie pomiędzy Gminą a wynajmującymi podmiotami odbywać się będzie na podstawie umów cywilnoprawnych. Tak więc odpłatny wynajem będzie stanowić po stronie Gminy odpłatne świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy i zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Należy wskazać, że ani przepisy ustawy, ani przepisy rozporządzeń wykonawczych wydanych na podstawie jej delegacji, nie przewidują zwolnienia od podatku dla czynności odpłatnego wynajmowania świetlicy.
Reasumując, w okolicznościach niniejszej sprawy, odpłatne udostępnianie świetlicy na rzecz podmiotów zewnętrznych na podstawie umów cywilnoprawnych, należy uznać za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, iż odpłatne udostępnianie świetlicy wiejskiej na rzecz zainteresowanych podmiotów zewnętrznych, stanowiło będzie świadczenie odpłatnych usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W opinii Gminy transakcje te nie korzystają ze zwolnienia z VAT, gdyż ustawa o VAT nie przewiduje w takim przypadku zwolnienia z podatku oceniono jako prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy
z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej uznania odpłatnego wynajmowania świetlicy na rzecz podmiotów zewnętrznych za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej