W zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.25.2018.2.IG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.03.2018, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.25.2018.2.IG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2018 r. (data wpływu 17 stycznia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 21 marca 2018 r. za pośrednictwem platformy ePUAP (data wpływu 21 marca 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku z dnia 16 marca 2018 r. otrzymane przez pełnomocnika Wnioskodawcy w dniu 20 marca 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia. Wniosek został uzupełniony w dniu 21 marca 2018 r. za pośrednictwem platformy ePUAP w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku z dnia 16 marca 2018 r. otrzymane przez pełnomocnika Wnioskodawcy w dniu 20 marca 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne:

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej również: Spółka) prowadzi działalność w zakresie gospodarki wodno-ściekowej na rzecz jednostek organizacyjnych gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, innych jednostek organizacyjnych oraz ludności. W ramach działalności Wnioskodawca wykonuje również inwestycje zapewniające możliwość prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej np. budowa sieci kanalizacyjnej. Wśród usług, które są przedmiotem zawieranych przez Spółkę jako zleceniobiorcę umów, są zarówno usługi wymienione w załączniku nr 14 (poz. 2 - 48) do ustawy VAT, jak i inne usługi.

W 2017 roku Wnioskodawca zawarł z Gminą (dalej: Inwestor) umowę, na podstawie której działa jako generalny wykonawca robót. W ramach tej umowy Wnioskodawca zobowiązał się do budowy sieci kanalizacyjnej. Do obowiązków Wnioskodawcy na podstawie zawartej umowy należy wykonanie:

  • sieci kanalizacji sanitarnej (sieć kanalizacji grawitacyjnej) - PKWiU 43.22.11.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających,
  • sieci kanalizacji sanitarnej (rurociąg tłoczny) - PKWiU 43.22.11.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających,
  • sieci kanalizacji sanitarnej (przebudowa wodociągu) - PKWiU 43.22.11.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających,
  • montażu przepompowni ścieków - PKWiU 42.21.21.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych,
  • zasilenia przepompowni ścieków (roboty elektryczne) - PKWiU 42.21.21.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych",
  • robót drogowych związanych z inwestycją (roboty drogowe) - PKWiU 42.11.20.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych,
  • odgałęzienia kanalizacji sanitarnej do granicy działek (przyłącza) - PKWiU 43.22.11.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających.

W ramach zawartej umowy Wnioskodawca zobowiązał się również m.in. do uzyskania w imieniu Inwestora pozwolenia na użytkowanie obiektu będącego przedmiotem niniejszego zamówienia oraz do udzielenia gwarancji na wykonanie robót budowlanych.

Część prac, których wykonanie obciąża Wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej z Inwestorem, Wnioskodawca powierza podmiotom zewnętrznym (dalej: Podmioty Zewnętrzne). Powierzenie wykonania prac Podmiotom Zewnętrznym następuje na podstawie odrębnych umów zawartych odrębnie z każdym z tych podmiotów.

  1. Umowa z Podmiotem A

Na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Podmiotem A, Wnioskodawca powierzył Podmiotowi A wykonanie:

  • robót drogowych związanych z inwestycją (roboty drogowe) - PKWiU 42.11.20.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych,
  • zasilenia przepompowni ścieków i komory pomiarowej (roboty elektryczne) - PKWiU 42.21.21.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych.
  1. Umowa z Podmiotem B

Na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Podmiotem B, Wnioskodawca powierzył Podmiotowi B wykonanie:

  • przewiertów sterowanych przy budowie sieci kanalizacji sanitarnej - PKWiU 43.22.11.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających.
  1. Umowa z Podmiotem C

Na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Podmiotem C, Podmiot C zobowiązał się dokonać na rzecz Wnioskodawcy dostawy 2 sztuk przepompowni ścieków z montażem na sieci kanalizacji sanitarnej.

Zgodnie z § 1 ust. 1 umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Podmiotem C Dostawca (tutaj Podmiot C zobowiązuje się sprzedać 2 sztuki przepompowni ścieków z montażem na sieci kanalizacji sanitarnej (...).

Zgodnie z § 2 ww. umowy Przepompownię ścieków objętą zamówieniem, Dostawca przywiezie do siedziby Zamawiającego własnym kosztem i staraniem, w terminie do dnia 2.10.2017 r..

Zgodnie 2 § 3 ww. umowy:

  1. "W ramach sprzedaży i montażu Dostawca dokona uruchomienia przepompowni ścieków, przeprowadzi szkolenia pracowników w zakresie obsługi zakupionej przepompowni, poświadczonego pisemnie.
  2. Wraz z przedmiotem umowy Dostawca przekaże Zamawiającemu instrukcje obsługi, atesty, dokumentacje techniczną, DTR itp. w języku polskim".

Zgodnie z § 4 ww umowy:

  1. "Dostawca wystawi fakturę VAT po uruchomieniu przepompowni ścieków oraz przeszkoleniu pracowników.
  2. Zamawiający zapłaci Dostawcy należność wg wystawionej faktury w terminie 30 dni od doręczenia faktury na konto wskazane na fakturze.
  3. Cena sprzedaży wynosi netto: 194.350,00 zł. + podatek VAT w wysokości 44.700,50 zł. Wartość brutto: 239.050,50 zł. (słownie: dwieście trzydzieści dziewięć tysięcy pięćdziesiąt złotych 50/100 groszy).

W związku z wykonaniem ww. umowy Podmiot C dokonał na rzecz Wnioskodawcy dostawy przepompowni, zgodnie z następującą specyfikacją:...

Podmiot C wykonał również inne obowiązki wynikające z umowy tj. zamontował i uruchomił przepompownie oraz przeszkolił pracowników Wnioskodawcy w zakresie obsługi przepompowni.

W związku z wykonaniem ww. umowy Podmiot C wystawił na rzecz Wnioskodawcy fakturę VAT z wykazaną kwotą podatku należnego. Faktura zawiera jedną pozycję o nazwie: Przepompownia ścieków z montażem na sieci kanalizacji sanitarnej.

  1. Umowa z Podmiotem D

Na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Podmiotem D, Podmiot D zobowiązał się dokonać na rzecz Wnioskodawcy dostawy materiałów do budowy sieci kanalizacji sanitarnej. Przedmiotem dostawy są studnie kanalizacyjne i rury kanalizacyjne z PVC - U.

  1. mowa z Podmiotem E

Na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Podmiotem E, Podmiot E zobowiązał się dokonać na rzecz Wnioskodawcy dostawy materiałów do budowy sieci kanalizacji sanitarnej. Przedmiotem dostawy jest armatura żeliwna i rury z PE.

  1. Umowa z Podmiotem F

Na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Podmiotem F, Podmiot F zobowiązał się do wynajęcia na potrzeby robót prowadzonych przez Wnioskodawcę od 1 do 3 samochodów ciężarowych o ładowności 12 - 15 ton oraz koparki klasy 20 ton, koparki obrotowej na gąsienicach gumowych o masie 3.500 kg, koparki obrotowej na gąsienicach gumowych o masie 8.000 kg i koparko-ładowarki o pojemności łyżki 1,3 m&³. Podmiot F wynajmuje opisane powyżej sprzęty wraz z obsługą przy robotach prowadzonych przez Wnioskodawcę w zależności od potrzeb i w miejscu wskazanym przez Zamawiającego.

W ocenie Wnioskodawcy wynajem sprzętu wraz obsługą przez podmiot F mieści się w załączniku nr 14 pod pozycją 48: Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 43.99.90.0).

Umowy ze wszystkimi Podmiotami Zewnętrznymi zostały zawarte w 2017 roku.

Jednym z głównych założeń konstrukcji umów z Podmiotami Zewnętrznymi jest odwzorowanie w zobowiązaniach Podmiotów Zewnętrznych zakresu zobowiązań Wnioskodawcy odnośnie realizacji przedmiotu umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Inwestorem.

Wnioskodawca oraz Podmioty Zewnętrzne są czynnymi podatnikami VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT a ich sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. 2017.1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku wskazano, że:

Wnioskodawca nabywa świadczenia od Podmiotu A w celu realizacji usługi wymienionej w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą.

Wnioskodawca nabywa świadczenie od Podmiotu B w celu realizacji usługi wymienionej w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

Wnioskodawca nabywa świadczenie od Podmiotu C w celu realizacji usługi wymienionej w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

Świadczenie nabywane od Podmiotu C nie jest wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

Z umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Podmiotem C wynika, że jej przedmiotem jest świadczenie polegające na dostawie towaru - dwóch przepompowni ścieków, wraz z ich montażem na sieci kanalizacji sanitarnej, w tym uruchomienie przepompowni ścieków oraz przeprowadzenie szkolenia pracowników Wnioskodawcy w zakresie obsługi zakupionych przepompowni.

W ocenie Wnioskodawcy mamy tu do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, ponieważ dostawa towaru oraz usługa montażu, uruchomienia i przeszkolenia pracowników Wnioskodawcy są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Przy czym dostawa towaru jest w tym wypadku świadczeniem zasadniczym, które determinuje sposób podatkowego rozliczenia transakcji, w tym jego kwalifikację do odpowiedniego symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). Natomiast usługi montażu, uruchomienia i przeszkolenia są świadczeniami pomocniczymi, dzielącymi los świadczenia zasadniczego.

Rozdzielenie świadczenia Podmiotu C byłoby niezasadne z tego względu, że nabycie samych przepompowni, bez usług montażu, uruchomienia i przeszkolenia czyniłoby nabyty produkt niezdatnym do użytku. Nierozerwalny charakter ww. usług ze świadczeniem zasadniczym wynika również z faktu, iż Podmiot C udziela gwarancji na prawidłowe funkcjonowanie przepompowni, które nie jest możliwe bez jej odpowiedniego montażu i obsługi.

Stanowisko takie znajduje poparcie również w orzecznictwie TSUE, który w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r., C-349/96 stwierdził, że: "Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej."

Wnioskodawca nabywa świadczenie od Podmiotu D w celu realizacji usługi wymienionej w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

Świadczenie nabywane od Podmiotu D nie jest wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Przedmiotem świadczenia jest bowiem dostawa towarów, a nie świadczenie usługi, co w ocenie Wnioskodawcy nie powinno pozostawiać wątpliwości co do kwalifikacji świadczenia.

Wnioskodawca nabywa świadczenie od Podmiotu E w celu realizacji usługi wymienionej w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

Świadczenie nabywane od Podmiotu E nie jest wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Przedmiotem świadczenia jest bowiem dostawa towarów, a nie świadczenie usługi, co w ocenie Wnioskodawcy nie powinno pozostawiać wątpliwości co do kwalifikacji świadczenia.

Wnioskodawca nabywa świadczenie od Podmiotu F w celu realizacji usługi wymienionej w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu A usług (roboty drogowe i elektryczne) Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tych usług na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT?

  • Czy w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu B usług (przewierty) Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tych usług na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT?
  • Czy w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu C towarów (przepompowni ścieków) wraz z ich montażem na sieci kanalizacji sanitarnej i pozostałymi czynnościami (przeszkolenie pracowników) Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tej transakcji na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT?
  • Czy w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu D towarów (studnie kanalizacyjne i rury kanalizacyjne) Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tej transakcji na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT?
  • Czy w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu E towarów (armatura żeliwna i rury PE) Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tej transakcji na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT?
  • Czy w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu F usług (wynajem sprzętu wraz z obsługą) Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tej transakcji na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT?

    Stanowisko Wnioskodawcy:

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Stosownie do art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

    W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

    Według art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

    Wyjaśnić należy, że stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

    1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15. u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
    2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

    Jednakże zgodnie z art. 17 ust. lh ustawy o VAT, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

    Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

    Ww. załącznik nr 14 do ustawy o VAT, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r., zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwróconego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

    Zatem powyższy przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

    Przy czym - zgodnie z art. 17 ust. 1 h ustawy o VAT - mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

    Oznacza to, że główny wykonawca - nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług. Z kolei, świadczenie ww. usług budowlanych przez wykonawcę (głównego wykonawcę) na rzecz inwestora jest opodatkowane według zasad ogólnych, tj. podatek od towarów i usług rozliczany jest przez głównego wykonawcę, zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane świadczenie zawierającą podatek VAT.

    Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia tego terminu należy posłużyć się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego: "podwykonawca - to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy" (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca; 2503008).

    Mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie przy rozliczaniu podatku z tytułu świadczenia usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o VAT (poz. 2-48), objętych wskazanymi w tym załączniku symbolami PKWiU, przez podwykonawcę. Podwykonawcą będzie zatem podmiot, który nie jest generalnym wykonawcą, ale w ramach danej inwestycji budowlanej z nim współpracuje podejmując się realizacji zleconych mu przez wykonawcę usług budowlanych. Natomiast na generalnym wykonawcy spoczywa odpowiedzialność wobec inwestora za kompleksowe wywiązanie się z warunków umowy obejmującej roboty budowlane.

    Odnosząc powyższe rozważania do przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca uważa, że w odniesieniu do nabywanych od Podmiotów A i B usług Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tych usług na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT.

    Powyższe wynika z faktu, iż w zakresie usług świadczonych przez Podmioty A i B na rzecz Wnioskodawcy zostały spełnione przesłanki zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia. Przedmiotem umów zawartych z Podwykonawcami jest świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o VAT, a usługi te świadczone są przez podwykonawców - firmy wykonujące pracę na zlecenie głównego wykonawcy, którym w tym wypadku jest Wnioskodawca. W związku z powyższym to Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT należnego z tytuły usług świadczonych przez Podmioty A i B.

    W odniesieniu do nabywanych od Podmiotu C towarów wraz montażem i przeszkoleniem pracowników, Wnioskodawca uważa, że nie jest on podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tej transakcji na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT. W ocenie Wnioskodawcy element przeniesienia prawa do rozporządzania towarami (przepompowniami ścieków) jak właściciel jest elementem dominującym transakcji zawartej z Podmiotem C, zaś pozostałe czynności tj. montaż przepompowni na sieci kanalizacji sanitarnej, dowiezienie przepompowni do siedziby Wnioskodawcy, uruchomienie przepompowni ścieków oraz przeprowadzenie szkolenia pracowników w zakresie obsługi zakupionej przepompowni mają jedynie charakter pomocniczy.

    Czynności związane z montażem i uruchomieniem przepompowni oraz przeszkoleniem pracowników Wnioskodawcy są niezbędne do korzystania przez Wnioskodawcę z nabytych towarów. W związku z powyższym transakcja ta powinna być traktowana jak dostawa towarów, a nie usługa, co wyłącza możliwość zastosowania do niej art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. lh ustawy o VAT.

    W konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT należnego na zasadzie odwrotnego obciążenia z tytułu transakcji zawartej z podmiotem C.

    W odniesieniu od nabywanych od Podmiotów D i E materiałów do budowy (studnie kanalizacyjne i rury kanalizacyjne oraz armatura żeliwna i rury PE), Wnioskodawca uważa, że nie jest on podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tych transakcji na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT. Przedmiotem umów zawartych z Podmiotami D i E nie jest świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o VAT, ale dostawa towarów. W związku z powyższym przesłanki zastosowania odwrotnego obciążenia wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 8 oraz art. 17 ust. lh ustawy o VAT nie zostały spełnione.

    W odniesieniu do nabywanej od Podmiotu F usługi wynajmu sprzętu (samochodów ciężarowych, koparek i koparko-ładowarki) wraz obsługą. Wnioskodawca uważa, że jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tych usług na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT.

    Powyższe wynika z faktu, iż w zakresie usług świadczonych przez Podmiot F na rzecz Wnioskodawcy zostały spełnione przesłanki zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia. Przedmiotem umowy zawartej z Podmiotem F jest świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o VAT. Zgodnie z objaśnieniami PKWiU w Sekcji F Obiekty budowlane i roboty budowlane wynajem sprzętu z operatorem należy klasyfikować w zakresie tego działu w odpowiednich grupowaniach obejmujących roboty budowlane wykonywane z jego użyciem. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, wynajem samochodów ciężarowych, koparek i koparko-ładowarki wraz z obsługą mieści się w załączniku nr 14 pod pozycją 48: Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 43.99.90.0), usługa ta będzie podlegała rygorom rozliczenia podatku VAT w ramach odwróconego obciążenia.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

    Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu czy opodatkowanie danej czynności powinno nastąpić z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na klasyfikacji podanej przez Wnioskodawcę.

    Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: PKWiU, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

    Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

    Zatem to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem realizowanych świadczeń. W przypadku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia to nabywca jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku, tym samym nabywca jest zobowiązany do dokonania klasyfikacji nabywanych świadczeń.

    W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU świadczenia na rzecz Wnioskodawcy) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z póżn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

    Zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

    1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
    2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

    Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy - w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

    Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

    W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

    Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

    Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu podwykonawca wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN - podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008).

    Zatem, ustalenie czy dane świadczenie podlega rozliczeniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdej sytuacji należy zbadać, czy spełnione są następujące warunki:

    • usługodawcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
    • usługobiorcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
    • dane świadczenie jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz
    • usługa ta jest świadczona przez podwykonawcę, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.

    Dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia wszystkie wymienione powyżej warunki muszą być spełnione łącznie. W konsekwencji niespełnienie chociażby jednego z tych warunków eliminuje zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia.

    Z przedstawionych stanów faktycznych wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie gospodarki wodno-ściekowej na rzecz jednostek organizacyjnych gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, innych jednostek organizacyjnych oraz ludności. W ramach działalności Wnioskodawca wykonuje również inwestycje zapewniające możliwość prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej np. budowa sieci kanalizacyjnej. Wśród usług, które są przedmiotem zawieranych przez Spółkę jako zleceniobiorcę umów, są zarówno usługi wymienione w załączniku nr 14 (poz. 2 - 48) do ustawy VAT, jak i inne usługi.

    W 2017 roku Wnioskodawca zawarł z Gminą - Inwestor umowę, na podstawie której działa jako generalny wykonawca robót. W ramach tej umowy Wnioskodawca zobowiązał się do budowy sieci kanalizacyjnej.

    W ramach zawartej umowy Wnioskodawca zobowiązał się również m.in. do uzyskania w imieniu Inwestora pozwolenia na użytkowanie obiektu będącego przedmiotem niniejszego zamówienia oraz do udzielenia gwarancji na wykonanie robót budowlanych.

    Część prac, których wykonanie obciąża Wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej z Inwestorem, Wnioskodawca powierza podmiotom zewnętrznym - Podmioty Zewnętrzne. Powierzenie wykonania prac Podmiotom Zewnętrznym następuje na podstawie odrębnych umów zawartych odrębnie z każdym z tych podmiotów.

    Na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Podmiotem A, Wnioskodawca powierzył Podmiotowi A wykonanie:

    • robót drogowych związanych z inwestycją - roboty drogowe - PKWiU 42.11.20.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych,
    • zasilenia przepompowni ścieków i komory pomiarowej - roboty elektryczne - PKWiU 42.21.21.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych.

    Wnioskodawca nabywa świadczenia od Podmiotu A w celu realizacji usługi wymienionej w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

    Na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Podmiotem B, Wnioskodawca powierzył Podmiotowi B wykonanie:

    • przewiertów sterowanych przy budowie sieci kanalizacji sanitarnej - PKWiU 43.22.11.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających.

    Wnioskodawca nabywa świadczenie od Podmiotu B w celu realizacji usługi wymienionej w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

    Na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Podmiotem C, Podmiot C zobowiązał się dokonać na rzecz Wnioskodawcy dostawy 2 sztuk przepompowni ścieków z montażem na sieci kanalizacji sanitarnej.

    Wnioskodawca nabywa świadczenie od Podmiotu C w celu realizacji usługi wymienionej w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

    Świadczenie nabywane od Podmiotu C nie jest wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

    Na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Podmiotem D, Podmiot D zobowiązał się dokonać na rzecz Wnioskodawcy dostawy materiałów do budowy sieci kanalizacji sanitarnej. Przedmiotem dostawy są studnie kanalizacyjne i rury kanalizacyjne z PVC U.

    Wnioskodawca nabywa świadczenie od Podmiotu D w celu realizacji usługi wymienionej w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

    Świadczenie nabywane od Podmiotu D nie jest wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Przedmiotem świadczenia jest bowiem dostawa towarów, a nie świadczenie usługi, co w ocenie Wnioskodawcy nie powinno pozostawiać wątpliwości co do kwalifikacji świadczenia.

    Na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Podmiotem E, Podmiot E zobowiązał się dokonać na rzecz Wnioskodawcy dostawy materiałów do budowy sieci kanalizacji sanitarnej. Przedmiotem dostawy jest armatura żeliwna i rury z PE.

    Wnioskodawca nabywa świadczenie od Podmiotu E w celu realizacji usługi wymienionej w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

    Na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Podmiotem F, Podmiot F zobowiązał się do wynajęcia na potrzeby robót prowadzonych przez Wnioskodawcę od 1 do 3 samochodów ciężarowych o ładowności 12 - 15 ton oraz koparki klasy 20 ton, koparki obrotowej na gąsienicach gumowych o masie 3.500 kg, koparki obrotowej na gąsienicach gumowych o masie 8.000 kg i koparko-ładowarki o pojemności łyżki 1,3 m&³. Podmiot F wynajmuje opisane powyżej sprzęty wraz z obsługą przy robotach prowadzonych przez Wnioskodawcę w zależności od potrzeb i w miejscu wskazanym przez Zamawiającego.

    W ocenie Wnioskodawcy wynajem sprzętu wraz obsługą przez podmiot F mieści się w załączniku nr 14 pod pozycją 48: Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych PKWiU 43.99.90.0.

    Umowy ze wszystkimi Podmiotami Zewnętrznymi zostały zawarte w 2017 roku.

    Jednym z głównych założeń konstrukcji umów z Podmiotami Zewnętrznymi jest odwzorowanie w zobowiązaniach Podmiotów Zewnętrznych zakresu zobowiązań Wnioskodawcy odnośnie realizacji przedmiotu umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Inwestorem.

    Świadczenie nabywane od Podmiotu E nie jest wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Przedmiotem świadczenia jest bowiem dostawa towarów, a nie świadczenie usługi, co w ocenie Wnioskodawcy nie powinno pozostawiać wątpliwości co do kwalifikacji świadczenia.

    Wnioskodawca nabywa świadczenie od Podmiotu F w celu realizacji usługi wymienionej w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

    Wnioskodawca oraz Podmioty Zewnętrzne są czynnymi podatnikami VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT a ich sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. 2017.1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

    Ad. 1

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu A usług (roboty drogowe i elektryczne) Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tych usług na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.

    W opisanej sytuacji w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu A usług - robót drogowych i elektrycznych, które jak wskazał Wnioskodawca są sklasyfikowane w PKWiU 42.11.20.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych i PKWiU 42.21.21.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych będzie miał zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia. Wskazać bowiem należy, że PKWiU 42.11.20.0 jest wskazane w pozycji 4 załącznika nr 14 do ustawy a PKWiU 42.21.21.0 jest wskazane w pozycji 7 załącznika nr 14 do ustawy, wśród świadczeń objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia. Jednocześnie Wnioskodawca świadczenie w postaci robót drogowych i elektrycznych nabywa w celu świadczenia na rzecz kontrahenta usług mieszczących się w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Zatem Podmiot A realizujący świadczenie na rzecz Wnioskodawcy w postaci robót drogowych i elektrycznych działa względem Wnioskodawcy jako podwykonawca, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy. Ponadto Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT zgodnie z art. 15 ustawy oraz Podmiot A jest podatnikiem o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. W konsekwencji w przypadku nabywania przez Wnioskodawcę świadczeń w postaci robót drogowych i elektrycznych są spełnione wszystkie warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy. Zatem w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu A usług (roboty drogowe i elektryczne) Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tych usług na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 1 należy uznać za prawidłowe.

    Ad. 2

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu B usług (przewierty) Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tych usług na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.

    W opisanej sytuacji w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu B usług - przewierty, które jak wskazał Wnioskodawca są sklasyfikowane w PKWiU 43.22.11.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających będzie miał zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia. Wskazać bowiem należy, że PKWiU 43.22.11.0 jest wskazane w pozycji 24 załącznika nr 14 do ustawy, wśród świadczeń objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia. Jednocześnie Wnioskodawca świadczenie w postaci przewiertów nabywa w celu świadczenia na rzecz kontrahenta usług mieszczących się w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Zatem Podmiot B realizujący świadczenie na rzecz Wnioskodawcy w postaci przewiertów działa względem Wnioskodawcy jako podwykonawca, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy. Ponadto Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT zgodnie z art. 15 ustawy oraz Podmiot B jest podatnikiem o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. W konsekwencji w przypadku nabywania przez Wnioskodawcę świadczeń w postaci przewiertów są spełnione wszystkie warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy. Zatem w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu B usług (przewierty) Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tych usług na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 2 należy uznać za prawidłowe.

    Ad. 3

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu C towarów (przepompowni ścieków) wraz z ich montażem na sieci kanalizacji sanitarnej i pozostałymi czynnościami (przeszkolenie pracowników) Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tej transakcji na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.

    W opisanej sytuacji w odniesieniu do nabywanego od Podmiotu C świadczenia w postaci - przepompowni ścieków wraz z montażem na sieci kanalizacji sanitarnej i pozostałymi czynnościami (przeszkolenie pracowników), które to świadczenie jak wskazał Wnioskodawca nie jest wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, nie będzie miał zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia. Mechanizm odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy ma zastosowanie bowiem jedynie do świadczeń, które są wymienione w załączniku nr 14 do ustawy. W konsekwencji w przypadku nabywania przez Wnioskodawcę świadczenia w postaci - przepompowni ścieków wraz z montażem na sieci kanalizacji sanitarnej i pozostałymi czynnościami (przeszkolenie pracowników) nie są spełnione wszystkie warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy. Zatem nabywane od Podmiotu C świadczenie powinno zostać opodatkowane na zasadach ogólnych, tj. według właściwej stawki przez Podmiot C.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 3 należy uznać za prawidłowe.

    Ad. 4

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu D towarów (studnie kanalizacyjne i rury kanalizacyjne) Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tej transakcji na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.

    W opisanej sytuacji w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu D towarów studnie kanalizacyjne i rury kanalizacyjne, które to świadczenie jak wskazał Wnioskodawca nie jest wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, nie będzie miał zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia. Mechanizm odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy ma zastosowanie bowiem jedynie do świadczeń, które są wymienione w załączniku nr 14 do ustawy. W konsekwencji w przypadku nabywania przez Wnioskodawcę świadczenia w postaci towarów studnie kanalizacyjne i rury kanalizacyjne nie są spełnione wszystkie warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy. Zatem nabywane od Podmiotu D świadczenie powinno zostać opodatkowane na zasadach ogólnych, tj. według właściwej stawki przez Podmiot D.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 4 należy uznać za prawidłowe.

    Ad. 5

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu E towarów (armatura żeliwna i rury PE) Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tej transakcji na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.

    W opisanej sytuacji w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu E towarów armatura żeliwna i rury PE, które to świadczenie jak wskazał Wnioskodawca nie jest wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, nie będzie miał zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia. Mechanizm odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy ma zastosowanie bowiem jedynie do świadczeń, które są wymienione w załączniku nr 14 do ustawy. W konsekwencji w przypadku nabywania przez Wnioskodawcę świadczenia w postaci towarów armatura żeliwna i rury PE nie są spełnione wszystkie warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy. Zatem nabywane od Podmiotu E świadczenie powinno zostać opodatkowane na zasadach ogólnych, tj. według właściwej stawki przez Podmiot E.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 5 należy uznać za prawidłowe.

    Ad. 6

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu F usług (wynajem sprzętu wraz z obsługą) Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tej transakcji na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.

    W opisanej sytuacji w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu F usług - (wynajem sprzętu wraz z obsługą), które jak wskazał Wnioskodawca są sklasyfikowane w PKWiU 43.99.90.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych będzie miał zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia. Wskazać bowiem należy, że PKWiU 43.99.90.0 jest wskazane w pozycji 48 załącznika nr 14 do ustawy, wśród świadczeń objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia. Jednocześnie Wnioskodawca świadczenie w postaci wynajmu sprzętu wraz z obsługą, nabywa w celu świadczenia na rzecz kontrahenta usług mieszczących się w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Zatem Podmiot F realizujący świadczenie na rzecz Wnioskodawcy w postaci wynajmu sprzętu wraz z obsługą, działa względem Wnioskodawcy jako podwykonawca, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy. Ponadto Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT zgodnie z art. 15 ustawy oraz Podmiot F jest podatnikiem o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. W konsekwencji w przypadku nabywania przez Wnioskodawcę świadczeń w postaci wynajmu sprzętu wraz z obsługą, są spełnione wszystkie warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy. Zatem w odniesieniu do nabywanych od Podmiotu F usług wynajmu sprzętu wraz z obsługą Wnioskodawca jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu tych usług na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 6 należy uznać za prawidłowe.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej