uznanie podłóg interaktywnych z wbudowanym komputerem (w tym także pufy i blaty interaktywne) za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.891.2017.2.RG

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 23.03.2018, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.891.2017.2.RG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

uznanie podłóg interaktywnych z wbudowanym komputerem (w tym także pufy i blaty interaktywne) za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 ustawy oraz zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy podłóg interaktywnych dla placówek oświatowych

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 05 grudnia 2017 r. (data wpływu 12 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2018 r. (data wpływu 22 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania podłóg interaktywnych z wbudowanym komputerem (w tym także pufy i blaty interaktywne) za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 ustawy oraz zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy podłóg interaktywnych dla placówek oświatowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania podłóg interaktywnych z wbudowanym komputerem (w tym także pufy i blaty interaktywne) za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 ustawy oraz zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy podłóg interaktywnych dla placówek oświatowych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lutego 2018 r. (data wpływu 22 lutego 2018 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w zakresie objętym pytaniem nr 2.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą oraz posiada status zarejestrowanego czynnego podatnika VAT. Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zajmuje się sprzedażą różnego rodzaju maszyn i urządzeń biurowych. W swojej ofercie posiada m.in. tzw. podłogi interaktywne.

Ww. podłoga interaktywna składa się z:

  1. komputera stacjonarnego, składającego się z płyty głównej kart sieciowych, karty dźwiękowej, procesora, karty graficznej zasilacza komputerowego, pamięci RAM,
  2. projektora krótkoogniskowego, który wyświetla obraz na podłodze na dowolnej powierzchni,
  3. kamery, która rozpoznaje ruch oraz dotyk na powierzchni wyświetlanego obrazu.

Wszystkie te części są zamontowane wewnątrz jednej, bezpiecznej obudowy, ściśle ze sobą współpracując i stanowiąc zestaw komputerowy. Podłoga interaktywna posiada w pełni funkcjonalny system operacyjny, który umożliwia edytowanie tekstu, pracę w arkuszu kalkulacyjnym, edycję zdjęć, przeglądanie internetu, itp. Do urządzenia można podłączyć wszelkie urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym, takie jak myszki oraz klawiatury, drukarki oraz skanery, czy pamięci przenośne.

W wersji mobilnej podłogi interaktywnej komputer stacjonarny jest obudowany w dedykowaną obudowę, a wszystkie komponenty podłogi zamontowane są na specjalnym jezdnym stojaku. Rodzajami podłogi interaktywnej są też zestawy w postaci pufy interaktywnej i blatu interaktywnego, które również składają się z ww. elementów. Całość jest zatem sprzężona ze sobą, podzespoły są zależne od siebie stanowiąc zestaw komputerowy.

Wnioskodawca zamierza w przyszłości dokonywać dostaw podłóg interaktywnych na rzecz placówek oświatowych, o których mowa w art. 43 ust. 9 uVAT, na podstawie złożonych przez organy nadzorujące te placówki oświatowe zamówień na podłogi interaktywne potwierdzonych zawartą z takim organem nadzorującym umową. Z umowy wprost wynikać będzie, że podłogi te będą dostarczane bezpośrednio do ww. placówek oświatowych. Wnioskodawca zamierza przekazywać kopię takiej umowy zawartej z organem nadzorującym placówkę oświatową do urzędu skarbowego właściwego dla niego w sprawach z zakresu podatku od towarów i usług.

Na pytanie Organu Czy pufy i blaty, o których mowa we wniosku, posiadają tak jak podłoga interaktywna w pełni funkcjonalny system operacyjny, który umożliwia edytowanie tekstu, prace w arkuszu kalkulacyjnym, edycję zdjęć, przeglądanie internetu?

Wnioskodawca odpowiedział: Tak, pufy i blaty, o których mowa we wniosku, posiadają tak jak podłoga interaktywna w pełni funkcjonalny system operacyjny, który umożliwia edytowanie tekstu, prace w arkuszu kalkulacyjnym, edycję zdjęć, przeglądanie internetu.

Na pytanie Organu Czy do puf i blatów można podłączyć wszelkie urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym, takie jak myszki oraz klawiatury drukarki oraz skanery czy pamięci przenośne?

Wnioskodawca odpowiedział Tak, do puf i blatów można podłączyć urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym, takie jak myszki, klawiatury, drukarki, skanery czy pamięci przenośne.

Na pytanie Organu Czy podzespoły w pufach i blatach są zależne od siebie i stanowią zestaw komputerowy?

Wnioskodawca odpowiedział: Tak, podzespoły w pufach i blatach są zależne od siebie i w ocenie Wnioskodawcy stanowią zestaw komputerowy.

Na pytanie Organu Jakie, wg Wnioskodawcy, jest PKWiU dla towarów objętych wnioskiem? Odpowiedzi należy udzielić dla odrębnie dla podłóg interaktywnych, puf oraz blatów?

Wnioskodawca odpowiedział: PKWiU dla towarów objętych wnioskiem jest takie samo niezależnie czy mówimy o podłogach interaktywnych, pufach czy blatach i stanowi ono według Wnioskodawcy kod:

  • 26.20.13.0 (podłoga interaktywna),
  • 26.20.13.0 (pufa interaktywna),
  • 26.20.13.0 (blat interaktywny).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy podłogi interaktywne z wbudowanym komputerem (w tym także pufy i blaty interaktywne) można uznać za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 do uVAT?

  • Czy przy dostawie podłóg interaktywnych (także w wersji pufy oraz blatu) do placówek oświatowych, na podstawie umowy zawartej z organami je nadzorującymi, Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania stawki podatku od towarów i usług - 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 uVAT?

  • Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 uVAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 7 ust. 1 uVAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 uVAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei towarami, na podstawie art. 2 pkt 6 uVAT, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 1 uVAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 uVAT. Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 uVAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 uVAT wynosi 23%.

    Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zastosowania zwolnienia od podatku towarów i usług.

    Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 uVAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

    1. dla placówek oświatowych,
    2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym,

    - przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 13-15 uVAT.

    Stosownie do art. 83 ust. 13 uVAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do uVAT, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana ww. stawką na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 uVAT, w którego skład wchodzą:

    1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
    2. Drukarki,
    3. Skanery,
    4. Urządzenia komputerowe do pism Braille a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
    5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

    W myśl art. 83 ust. 14 uVAT, dokonujący dostawy, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 uVAT, stosuje stawkę podatku 0% pod warunkiem:

    1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a),
    2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit b).

    Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 uVAT, do właściwego urzędu skarbowego, zgodnie z art. 83 ust. 15 uVAT.

    W tym miejscu zaznaczyć należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 83 uVAT, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 uVAT).

    Z powyższego wynika, że:

    1. opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do uVAT,
    2. dokonujący dostawy stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami,
    3. dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa powyżej w lit. b), do właściwego urzędu skarbowego.

    W zakresie warunku opisanego powyżej w lit. a) należy zaznaczyć, że podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw podłóg interaktywnych na rzecz placówek oświatowych, będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do uVAT. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 uVAT, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

    W załączniku nr 8 do uVAT pod poz. 1 wymienione zostały m.in. jednostki centralne komputerów, monitory oraz zestawy komputerów stacjonarnych. Stawka podatku od towarów i usług w wysokości 0% powinna więc znaleźć zastosowanie przy podłogach interaktywnych, gdyż do takich towarów - jednostki centralne komputerów oraz zestawy komputerów stacjonarnych, zdaniem Wnioskodawcy, zalicza się podłoga interaktywna, będąca de facto zestawem komputerowym (podobnie jak jej rodzaje - pufa i blat interaktywny) (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 1 grudnia 2016 r znak: 1061-IPTPP2.4512.467.2016.1.KW).

    W odniesieniu do warunku opisanego powyżej w lit. b) podkreślić należy, że Wnioskodawca zamierza dokonywać dostaw podłóg interaktywnych na rzecz placówek oświatowych, o których mowa w art. 43 ust. 9 uVAT, na podstawie złożonych przez organy nadzorujące te placówki oświatowe zamówień na podłogi interaktywne potwierdzonych zawartą z takim organem nadzorującym umową. Okoliczność dostawy podłóg interaktywnych na rzecz placówek oświatowych w rozumieniu uVAT (por. art. 43 ust. 9 uVAT) wynikać będzie z ww. umowy. Przy tym wykładnia art. 83 ust. 1 pkt 26 uptu, nie powinna prowadzić do wniosku, iż dostawa sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych (w przypadkach warunkujących zastosowanie stawki 0%) może nastąpić wyłącznie bezpośrednio dla placówek oświatowych, czy też za pośrednictwem organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych poprzez nieodpłatne przekazanie tego sprzętu placówkom oświatowym. Z przepisu tego należy () wyprowadzić wniosek, iż opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 0% powinna podlegać dostawa sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych dokonana w sposób bezpośredni i pośredni. Przepis ten nie uzależnia zastosowania stawki VAT 0% od tego, kto nabył sprzęt komputerowy, ale na rzecz kogo nastąpiła jego dostawa. Nacisk położony jest zatem nie na to, kto jest stroną umowy, w ramach której dokonano dostawy, ale dla kogo towar jest przeznaczony.

    Placówki oświatowe nie zawsze mają osobowość prawną, więc nie są stroną transakcji, choć sprzęt jest dla nich przeznaczony (wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Kr 882/07, analogicznie wyrok NSA w Warszawie z dnia 19 listopada 2009 r., sygn. akt I FSK 1304/08, wyrok WSA w Gdańsku z 22 maja 2012 r. sygn., akt I SA/Gd 311/12; Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 3 października 2014 r. znak: ILPP2/443-728/14-2/MN; Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 18 listopada 2014 r. znak: IBPP2/443-807/14/JJ; Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 30 grudnia 2016 r., znak: 2461-IBPP2.4512.821.2016.2.JJ).

    Zatem wystarczające do spełnienia tego warunku (lit. b) powyżej) jest złożenie zamówienia przez organ nadzorujący, Skoro zamówienie na sprzęt komputerowy zostało złożone przez organ nadzorujący placówkę oświatową (a nie wyłącznie potwierdzone - jak to wymaga przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z 2004 r. o podatku od towarów i usług), to spełnione zostały wszelkie warunki przewidziane przez ustawodawcę dla zastosowania zerowej stawki podatku VAT. Złożenie oświadczenia jest czymś więcej niż jego potwierdzeniem, a w związku z tym potwierdzenie zamówienia mieści się już w jego złożeniu. Nie można zatem wymagać, by podmiot składający zamówienie równocześnie sam je potwierdzał. (wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 marca 2008 r. sygn. akt I SA/Kr 882/07, stanowisko potwierdzone wyrokiem NSA w Warszawie z dnia 19 listopada 2009 r. sygn. akt I FSK 1304/08).

    W zakresie trzeciego z ww. warunków (lit. c) należy zaznaczyć, że Wnioskodawca, na okoliczność podpisania stosownej umowy z organem nadzorującym daną placówkę oświatową, zamierza przekazać kopię takiej umowy do właściwego urzędu skarbowego.

    Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym zostaną spełnione wszystkie warunki decydujące o zastosowaniu stawki 0% w podatku od towarów i usług przy realizacji dostawy podłóg interaktywnych, w szczególności urządzenia te mieszczą się w klasyfikacji załącznika nr 8 do uVAT.

    W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 lutego 2018 r. Wnioskodawca wskazał, że: W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że rodzajami podłogi interaktywnej są też zestawy w postaci pufy interaktywnej i blatu interaktywnego, które również składają się z ww. elementów. Oznacza to, że do denotacji nazwy podłogi interaktywne wchodzą też nazwy pufy interaktywnej oraz blatu interaktywnego.

    W związku z powyższym, argumentacja przedstawiona we wniosku z dnia 5 grudnia 2017 r., stanowiąca odpowiedź na pytanie numer 2 (Czy przy dostawie podłóg interaktywnych (także w wersji pufy oraz blatu) do placówek oświatowych, na podstawie umowy zawartej z organami je nadzorującymi. Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania stawki podatku od towarów i usług - 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 uVAT), ale także w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 1, odnosi się w całej swej rozciągłości także do pufy interaktywnej oraz blatu interaktywnego, choćby w treści odpowiedź posługiwano się tylko pojęciem podłogi interaktywne.

    Z tej przyczyny stanowisko w przypadku dostawy pufy interaktywnej lub blatu interaktywnego, w zakresie odpowiedzi na ww. pytanie nr 2 jest takie samo jak przy podłogach interaktywnych, tzn. także przy dostawie podłóg interaktywnych w wersji pufy lub blatu (pufa lub blat interaktywne), do placówek oświatowych, na podstawie umowy zawartej z organami je nadzorującymi, Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania stawki podatku od towarów i usług - 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 uVAT.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    2. eksport towarów;
    3. import towarów na terytorium kraju;
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

    Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zastosowania zwolnienia od podatku.

    I tak, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

    1. dla placówek oświatowych,
    2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

    - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

    Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

    W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

    1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
    2. drukarki,
    3. skanery,
    4. urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),
    5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

    W myśl art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

    1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
    2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

    Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego art. 83 ust. 15 ustawy.

    W tym miejscu zaznaczyć należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).

    Ponadto, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych jest posiadanie przez dostawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 83 ust. 14 ustawy). Dostawca zobowiązany jest także przekazać kopię ww. dokumentu do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).

    Z powołanych przepisów wynika, że preferencyjną stawką podatku VAT 0% objęto dostawę konkretnego sprzętu komputerowego. Jednakże nie każda taka dostawa będzie korzystała z obniżonej stawki podatku, przepisy ustawy przewidują bowiem warunki, jakie należy spełnić, aby móc ją zastosować. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. Przy czym ustawodawca, na potrzeby art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, w art. 43 ust. 9 ustawy wymienia zamknięty katalog placówek oświatowych. Ponadto, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego. W tym celu art. 83 ust. 13 ustawy odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery.

    Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani interpretacji rozszerzających.

    Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą oraz posiada status zarejestrowanego czynnego podatnika VAT. Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zajmuje się sprzedażą różnego rodzaju maszyn i urządzeń biurowych. W swojej ofercie posiada m.in. tzw. podłogi interaktywne.

    Ww. podłoga interaktywna składa się z:

    1. komputera stacjonarnego, składającego się z płyty głównej kart sieciowych, karty dźwiękowej, procesora, karty graficznej zasilacza komputerowego, pamięci RAM,
    2. projektora krótkoogniskowego, który wyświetla obraz na podłodze na dowolnej powierzchni,
    3. kamery, która rozpoznaje ruch oraz dotyk na powierzchni wyświetlanego obrazu.

    Wszystkie te części są zamontowane wewnątrz jednej, bezpiecznej obudowy, ściśle ze sobą współpracując i stanowiąc zestaw komputerowy. Podłoga interaktywna posiada w pełni funkcjonalny system operacyjny, który umożliwia edytowanie tekstu, pracę w arkuszu kalkulacyjnym, edycję zdjęć, przeglądanie internetu, itp. Do urządzenia można podłączyć wszelkie urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym, takie jak myszki oraz klawiatury, drukarki oraz skanery, czy pamięci przenośne. W wersji mobilnej podłogi interaktywnej komputer stacjonarny jest obudowany w dedykowaną obudowę, a wszystkie komponenty podłogi zamontowane są na specjalnym jezdnym stojaku. Rodzajami podłogi interaktywnej są też zestawy w postaci pufy interaktywnej i blatu interaktywnego, które również składają się z ww. elementów. Całość jest zatem sprzężona ze sobą, podzespoły są zależne od siebie stanowiąc zestaw komputerowy. Pufy i blaty, o których mowa we wniosku, posiadają tak jak podłoga interaktywna w pełni funkcjonalny system operacyjny, który umożliwia edytowanie tekstu, prace w arkuszu kalkulacyjnym, edycję zdjęć, przeglądanie internetu. Do puf i blatów można podłączyć urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym, takie jak myszki, klawiatury, drukarki, skanery czy pamięci przenośne. Podzespoły w pufach i blatach są zależne od siebie i stanowią zestaw komputerowy. PKWiU dla towarów objętych wnioskiem jest takie samo niezależnie czy mówimy o podłogach interaktywnych, pufach czy blatach, i stanowi ono według Wnioskodawcy kod 26.20.13.0.

    Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest kwestia czy podłogi interaktywne z wbudowanym komputerem (w tym także pufy i blaty interaktywne) można uznać za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8.

    Rozstrzygając powyższe należy wskazać, iż celem, jaki przyświecał ustawodawcy przy wprowadzeniu art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, było preferencyjne traktowanie dostaw towarów na cel społecznie użyteczny, tj. dostarczenie pomocy naukowych jednostkom oświatowym.

    Jak wyżej wskazano, katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani interpretacji rozszerzających. Wynika z tego, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT, tj. 23%.

    Nadto należy również podkreślić, iż nie istnieje legalna definicja pojęć wskazanych w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, w tym definicji zestawu komputerowego. Brak definicji ustawowej stanowi uzasadnienie dla przyjęcia potocznego rozumienia tego pojęcia.

    Zatem, przyjmuje się, iż na zestaw komputerowy składa się jednostka centralna komputera, urządzenie wejścia i urządzenie wyjścia. Urządzeniem wejścia, co do zasady, jest np. klawiatura, myszka, itp. Urządzeniem wyjścia jest monitor, poprzez który komputer komunikuje się z użytkownikiem. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (www.sjp.pwn.pl.) stacjonarny oznacza znajdujący się gdzieś na stałe, niezmieniający miejsca pobytu lub swego położenia. Zestaw komputera stacjonarnego jest więc zestawem komputerowym przystosowanym do używania w stałym miejscu, tj. w lokalizacji, w której został zainstalowany, zamontowany, ustawiony, w przeciwieństwie do komputerów przenośnych, które z założenia mogą być używane w każdym miejscu, w którym przebywa ich użytkownik.

    Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w świetle powołanych przepisów prawa, należy stwierdzić, że podłogi interaktywne z wbudowanym komputerem (w tym także pufy i blaty interaktywne), które jak wskazał Wnioskodawca - są zależne od siebie i stanowią zestaw komputerowy stanowią towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy. Przedstawiony opis sprawy wskazuje bowiem, że wszystkie te części są zamontowane wewnątrz jednej, bezpiecznej obudowy, ściśle ze sobą współpracując i stanowiąc zestaw komputerowy a do urządzenia można podłączyć wszelkie urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym, takie jak myszki oraz klawiatury, drukarki oraz skanery, czy pamięci przenośne.

    Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest również kwestia czy przy dostawie podłóg interaktywnych (także w wersji pufy oraz blatu) do placówek oświatowych Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania stawki podatku od towarów i usług - 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.

    Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki na dostawę sprzętu komputerowego.

    Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, iż zamierza w przyszłości dokonywać dostaw podłóg interaktywnych (w tym także puf i blatów interaktywnych) na rzecz placówek oświatowych, o których mowa w art. 43 ust. 9 VAT, na podstawie złożonych przez organy nadzorujące te placówki oświatowe zamówień na podłogi interaktywne, potwierdzonych zawartą z takim organem nadzorującym umową. Wnioskodawca zamierza przekazywać kopię takiej umowy zawartej z organem nadzorującym placówkę oświatową do urzędu skarbowego właściwego dla niego w sprawach z zakresu podatku od towarów i usług.

    Wobec powyższego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie wszystkie warunki niezbędne do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego, zostaną spełnione. Zatem przy dostawie podłóg interaktywnych (także w wersji pufy oraz blatu) do placówek oświatowych) Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0%, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 26 ustawy.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

    Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Jako element zdarzenia przyszłego przyjęto, iż - jak wskazał Wnioskodawca - podłogi interaktywne z wbudowanym komputerem (w tym także pufy i blaty interaktywne) są zależne od siebie i stanowią zestaw komputerowy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej