Jak powinna być opodatkowana sprzedaż przepompowni ścieków? - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.194.2018.1.BW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.03.2018, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.194.2018.1.BW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Jak powinna być opodatkowana sprzedaż przepompowni ścieków?

Na podstawie art. 13 § 2a, 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 stycznia 2018r. (data wpływu 29 stycznia 2018r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży przez Wnioskodawcę przepompowni ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania sprzedaży przez Wnioskodawcę przepompowni ścieków (dotyczy pytania oznaczonego we wniosku nr 2).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono m.in. następujące zdarzenie przyszłe:

Jako firma Wnioskodawca jest producentem zbiornikowych przepompowni ścieków. Są to kompletne urządzenia zbiornikowo-tłoczne zautomatyzowane przeznaczone do transportu ścieków. Przepompownie stanowią kompletny obiekt składający się ze zbiornika z wyposażeniem, pomp, instalacji tłocznej oraz układu sterowania. Zbiornik produkowany jest przez Wnioskodawcę z wytwarzanej przez Niego rury (patent własny), bądź jest odlewany odśrodkowo (rotacyjnie) przez pracowników Wnioskodawcy. Innowacyjne urządzenie roto i linia produkcyjna rur nawo są własnością Wnioskodawcy wykonane tak, żeby spełniały założenia patentowe. Układ sterowania zaopatrzony jest w opatentowany przez Wnioskodawcę sterownik. Zbiornik, wyposażenie, sterowanie są produkowane i montowane w zakładzie Wnioskodawcy i sprzedawane jako kompletne przepompownie bez instalowania ich w terenie (montaż i podpięcie do sieci wodociągowych jest po stronie nabywcy).

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2):

Jak powinna być opodatkowana sprzedaż przepompowni ścieków? Czy Wnioskodawca powinien zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia czy podstawowy podatek VAT 23%?

Stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania oznaczonego nr 2:

W opisanym przypadku, będąc producentem kompletnych przepompowni ścieków Wnioskodawca powinien zastosować podstawową stawkę podatku VAT czyli 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że w przypadku gdy zarówno dostawcą jak i nabywcą towaru jest podatnik podatku VAT, a przedmiotem dostawy jest towar wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy i dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122, transakcję opodatkowuje nabywający towar. Tym samym w przypadku dostawy towarów, które nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, podatnikiem pozostaje sprzedawca.

Natomiast przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wskazuje, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego (art. 17 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 17 ust. lh ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Ww. załącznik nr 14 do ustawy zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwróconego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Zatem art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana lub budowlano-montażowa, wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. lh ustawy, mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Oznacza to, że nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług.

Natomiast transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem zbiornikowych przepompowni ścieków. Są to kompletne urządzenia zbiornikowo-tłoczne zautomatyzowane przeznaczone do transportu ścieków. Przepompownie stanowią kompletny obiekt składający się ze zbiornika z wyposażeniem, pomp, instalacji tłocznej oraz układu sterowania. Zbiornik produkowany jest przez Wnioskodawcę z wytwarzanej przez Niego rury (patent własny), bądź jest odlewany odśrodkowo (rotacyjnie) przez pracowników Wnioskodawcy. Innowacyjne urządzenie roto i linia produkcyjna rur nawo są własnością Wnioskodawcy wykonane tak, żeby spełniały założenia patentowe. Układ sterowania zaopatrzony jest w opatentowany przez Wnioskodawcę sterownik. Zbiornik, wyposażenie, sterowanie są produkowane i montowane w zakładzie Wnioskodawcy i sprzedawane jako kompletne przepompownie bez instalowania ich w terenie (montaż i podpięcie do sieci wodociągowych jest po stronie nabywcy).

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia opodatkowania sprzedaży przepompowni ścieków.

Zauważa się, że zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia:

  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT odnosi się do towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, natomiast
  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy odnosi się do sprzedaży usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie do sprzedaży przepompowni ścieków nie będzie miało zastosowanie opodatkowanie na zasadzie mechanizmu odwrotnego obciążenia:

  • ani na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy - gdyż przedmiotem sprzedaży nie będzie usługa lecz dostawa przepompowni ścieków, ani
  • na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy gdyż będąca przedmiotem sprzedaży przepompownia ścieków nie została wymieniona w załączniku nr 11 do ustawy.

Tym samym sprzedaż przepompowni ścieków powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych.

Stawka podatku zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zauważa się, że dla sprzedaży przepompowni ścieków ustawodawca nie przewidział obniżonej stawki podatku VAT.

Zatem sprzedaż ta winna być opodatkowana stawką podatku VAT 23%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2 jest prawidłowe.

Tut. Organ pragnie wskazać, że poruszone w przedmiotowym wniosku kwestie opodatkowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę jako partnera konsorcjum oraz świadczonych przez lidera konsorcjum na rzecz zleceniodawcy (objęte pytaniem nr 1) będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Zaznacza się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, interpretacja traci ważność w przypadku zmiany stanu prawnego lub w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej