Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla kompleksowej usługi polegającej na humusowaniu, sianiu i jednokrotnym koszeniu, w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej wyłącznie na humusowaniu oraz w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na założeniu trawnika i jednokrotnym koszeniu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2017 r. (data wpływu 2 stycznia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 lutego 2018 r. (data wpływu 6 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w zakresie stawki podatku dla kompleksowej usługi polegającej na humusowaniu, sianiu i jednokrotnym koszeniu oraz w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na założeniu trawnika i jednokrotnym koszeniu,
- nieprawidłowe w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej wyłącznie na humusowaniu.
UZASADNIENIE
W dniu 2 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla kompleksowej usługi polegającej na humusowaniu, sianiu i jednokrotnym koszeniu, w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej wyłącznie na humusowaniu oraz w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na założeniu trawnika i jednokrotnym koszeniu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 lutego 2018 r. (data wpływu 6 marca 2018 r.) poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.
Wnioskodawca jest w trakcie negocjowania warunków umowy z wykonawcą generalnym budowy drogi ekspresowej, który to wykonawca wykonuje roboty dla A.
Jako podwykonawca Wnioskodawca podjął się wykonania humusowania skarp wraz z siewem trawy na zahumusowanym terenie oraz wykonania jednokrotnego koszenia trawy na ww. skarpach.
Efektem finalnym zrealizowanego zlecenia będzie wykonanie zieleni (trawnika) na skarpach wzdłuż drogi ekspresowej.
Trawa poprzez ukorzenienie ma zapobiegać rozmywaniu się skarp oraz uszkodzeniu jezdni i infrastruktury towarzyszącej (np. znaków, tablic informacyjnych).
W tabeli przedmiarowej oraz specyfikacji technicznej roboty te określono jako humusowanie skarp wraz z siewem trawy i jednokrotnym koszeniem.
W kolejnych latach trawa będzie koszona przez podmiot wyłoniony w drodze postępowania przetargowego na tę czynność.
Czynności związane z osiągnięciem efektu końcowego, czyli założeniem trawnika na skarpach będą polegać na:
- załadunku koparką ziemi urodzajnej (humusu) na samochód ciężarowy,
- przewóz ziemi w rejon formowanej skarpy,
- rozplantowanie ziemi na skarpach przy użyciu koparek, spycharek,
- ręczne zagrabienie i wyrównanie rozłożonej ziemi,
- ręczny wysiew trawy,
- ręczne wałowanie skarp celem wciśnięcia w ziemię wysianych nasion trawy,
- podlewanie, nawożenie,
- koszenie trawy po osiągnięciu 15-20 cm wysokości.
Firma zlecająca te roboty przewiduje również podział robót na dwa etapy:
- humusowanie,
- założenie trawnika na zahumusowanych już skarpach i jego jednokrotne koszenie.
Wnioskodawca rozważa również możliwość najmu ciężkiego sprzętu typu koparka, ładowarka, zamiatarka, samochód ciężarowy od firm mających siedzibę bliżej miejsca wykonywania zlecenia.
Między przedstawicielami firm (zlecającej i przyjmującej zlecenie) doszło do różnicy zdań na temat obciążenia zlecenia podatkiem VAT.
W złożonym uzupełnieniu wskazano, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT niekorzystającym ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ustawy. Nabywca usługi wykonywanej przez Wnioskodawcę również jest czynnym podatnikiem podatku VAT niekorzystającym ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ustawy.
- Usługa kompleksowa polegająca na humusowaniu, sianiu i jednokrotnym koszeniu jest sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0,
- Usługa humusowania jest sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0,
- Usługa założenia trawnika i jego jednokrotne koszenie jest sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0.
W przypadku wykonania przez Wnioskodawcę: kompleksowej usługi polegającej na humusowaniu, sianiu i jednokrotnym koszeniu lub usługi polegającej wyłącznie na humusowaniu, lub usługi polegającej na założeniu trawnika i jednokrotnym koszeniu generalny wykonawca (nabywca usługi) realizuje na rzecz zlecającego (A.) kontrakt pn. Zaprojektowanie i wybudowanie drogi () PKWiU 42.11.20.0.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować w przypadku:
- zlecenia usługi kompleksowej polegającej na humusowaniu, sianiu i jednokrotnym koszeniu,
- zlecenia tylko humusowania,
- zlecenia założenia trawnika z jednokrotnym koszeniem?
Zdaniem Wnioskodawcy, stawka podatku VAT dla pytania nr:
- 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (załącznik nr 3, poz. 135).
- Odwrotne obciążenie jako roboty ziemne wymienione w załączniku nr 14, poz. 20 ustawy o VAT.
- 8% zgodnie z załącznikiem nr 3, poz. 135 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest:
- prawidłowe w zakresie stawki podatku dla kompleksowej usługi polegającej na humusowaniu, sianiu i jednokrotnym koszeniu oraz w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na założeniu trawnika i jednokrotnym koszeniu,
- nieprawidłowe w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej wyłącznie na humusowaniu.
Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danych usług istotne jest właściwe ich zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.
Wskazać należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania usług, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do prawidłowego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.
Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług świadczonych przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował usługi będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania usług do grupowania statystycznego.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku usług) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
W myśl art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Należy wskazać, że od dnia 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).
Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych art. 15 ust. 2 ustawy.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.
W świetle art. 17 ust. 2 ustawy w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.
Należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.
Jednocześnie zauważyć należy, że przy każdej z usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, podano również symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU, co wskazuje, że tylko konkretne usługi sklasyfikowane pod danym symbolem, wymagają rozliczania podatku na zasadzie odwrotnego obciążenia.
W świetle powyższego nabywca usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu podwykonawca wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008).
Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%,z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 176 wymieniono sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.
Należy wskazać, że z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 81.30.10.0 obejmuje:
- usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i
utrzymanie:
- parków i ogrodów:
- przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych,
- przy budynkach użyteczności publicznej i częściowo publicznej (szkoły, szpitale, budynki administracyjne, kościoły itp.),
- na terenach miejskich (parki miejskie, strefy zieleni, cmentarze itp.), przy budynkach przemysłowych i handlowych,
- zieleni:
- budynków (zieleń fasad, ogrody na dachach i wewnątrz budynków itp.),
- autostrad, ulic, dróg kolejowych i tramwajowych, brzegów dróg wodnych, w portach itp.,
- terenów sportowych, terenów przeznaczonych do gier i zabaw na świeżym powietrzu i innych terenów rekreacyjnych (np. trawniki przeznaczone do zażywania kąpieli słonecznych, pola golfowe),
- wód stojących i płynących (zbiorniki wodne, bagna, stawy, baseny kąpielowe, fosy, strumyki, potoki, rzeki, systemy oczyszczania ścieków),
- parków i ogrodów:
- zagospodarowanie terenów zieleni i dokonywanie zasadzeń w celu ochrony przed hałasem, wiatrem, erozją, oślepianiem lub dla ułatwienia widoczności,
- sadzenie i pielęgnację drzew i innych roślin, włączając przycinanie gałęzi i żywopłotów, przesadzanie wieloletnich drzew,
- pozostałe usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni innych niż rolnicze i leśne: renaturalizacja, rekultywacja, melioracja gruntów, tworzenie obszarów retencyjnych, zbiorników burzowych itp.,
- usługi projektowe i budowlane w zakresie drobnych prac związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni (kształtowania terenu, budowy ścian oporowych, ścieżek spacerowych itp.).
Grupowanie to nie obejmuje:
- produkcji w celach handlowych i dokonywania zasadzeń w celu sprzedaży roślin, drzew, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działów 01, 02,
- usług szkółek, włączając szkółkarstwo leśne, sklasyfikowanych w 01.30.10.0, 02.10.20.0,
- usług w zakresie utrzymania terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym, sklasyfikowanych w 01.61.10.0,
- usług w zakresie architektury i projektowania krajobrazu, sklasyfikowanych w 71.11.4,
- robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach Sekcji F.
Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca podjął się wykonania humusowania skarp wraz z siewem trawy na zahumusowanym terenie oraz wykonania jednokrotnego koszenia trawy na ww. skarpach. Efektem finalnym zrealizowanego zlecenia będzie wykonanie zieleni (trawnika) na skarpach wzdłuż drogi ekspresowej. Trawa poprzez ukorzenienie ma zapobiegać rozmywaniu się skarp oraz uszkodzeniu jezdni i infrastruktury towarzyszącej (np. znaków, tablic informacyjnych). Roboty te określono jako humusowanie skarp wraz z siewem trawy i jednokrotnym koszeniem. W kolejnych latach trawa będzie koszona przez podmiot wyłoniony w drodze postępowania przetargowego na tę czynność.
Czynności związane z osiągnięciem efektu końcowego, czyli założeniem trawnika na skarpach będą polegać na:
- załadunku koparką ziemi urodzajnej (humusu) na samochód ciężarowy,
- przewóz ziemi w rejon formowanej skarpy,
- rozplantowanie ziemi na skarpach przy użyciu koparek, spycharek,
- ręczne zagrabienie i wyrównanie rozłożonej ziemi,
- ręczny wysiew trawy,
- ręczne wałowanie skarp celem wciśnięcia w ziemię wysianych nasion trawy,
- podlewanie, nawożenie,
- koszenie trawy po osiągnięciu 15-20 cm wysokości.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku mającej zastosowanie w przypadku świadczenia przez niego:
- kompleksowej usługi polegającej na humusowaniu, sianiu i jednokrotnym koszeniu,
- usługi tylko humusowania,
- usługi założenia trawnika z jednokrotnym koszeniem.
Wnioskodawca wskazał, że powyższe usługi są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0.
W załączniku nr 14 do ustawy ww. usługi nie zostały wymienione. Zatem względem przedmiotowych usług mieszczących się w PKWiU 81.30.10.0 nie znajdzie zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, lecz usługi te będą opodatkowane na zasadach ogólnych.
Jak już wcześniej wskazano, Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 81.30.10.0 wymienione zostały w poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy.
W związku powyższym, skoro będące przedmiotem zapytania usługi, które Wnioskodawca planuje świadczyć jak sam wskazał mieszczą się w PKWiU 81.30.10.0, korzystają z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy oraz poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy.
Podsumowując, w przypadku wykonania przez Wnioskodawcę usługi kompleksowej polegającej na humusowaniu, sianiu i jednokrotnym koszeniu lub tylko usługi humusowania, lub usługi założenia trawnika z jednokrotnym koszeniem, winien on zastosować stawkę podatku w wysokości 8%, dla każdej z ww. usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy oraz poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy.
Należy zauważyć, że Wnioskodawca błędnie wskazał we własnym stanowisku na poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy, zamiast powołać poz. 176. Powyższe organ potraktował jako oczywistą omyłkę, która pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie.
W konsekwencji stanowisko w zakresie stawki podatku dla kompleksowej usługi polegającej na humusowaniu, sianiu i jednokrotnym koszeniu oraz w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na założeniu trawnika i jednokrotnym koszeniu jest prawidłowe. Natomiast w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej wyłącznie na humusowaniu jest nieprawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Tutejszy organ informuje, że wniosek w części dotyczącej stawki podatku dla usługi najmu sprzętu do rozplantowania humusu z obsługą został rozpatrzony w postanowieniu bez rozpatrzenia z dnia 15 marca 2018 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.147.2018.1.AP, natomiast w części dotyczącej stawki podatku dla usługi najmu sprzętu do rozplantowania humusu bez obsługi zostało wydane postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 15 marca 2018 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.148.2018.1.AP.
Dodatkowo tutejszy organ wyjaśnia, że wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są w terminie, o którym mowa w art. 14d § 1 Ordynacja podatkowej, tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosków. Wszystkie wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej załatwiane są z zachowaniem kolejności wpływu.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej