Temat interpretacji
Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ,,Zakup specjalistycznego sprzętu diagnostyczno-rehabilitacyjnego oraz systemu elektronicznej rejestracji wizyt dla Centrum. W analizowanym przypadku wydatki związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od tego podatku).
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2018 r. (data wpływu 2 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ,,Zakup specjalistycznego sprzętu diagnostyczno-rehabilitacyjnego oraz systemu elektronicznej rejestracji wizyt dla Centrum jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ,,Zakup specjalistycznego sprzętu diagnostyczno-rehabilitacyjnego oraz systemu elektronicznej rejestracji wizyt dla Centrum.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym zarejestrowanym w Rejestrze Podmiotów Leczniczych prowadzonym przez Wojewodę. Wnioskodawca prowadzi działalność związaną z ochroną zdrowia, służącą poprawie, ratowaniu i zachowaniu zdrowia pacjentów poprzez wykonywanie konsultacji lekarskich i fizjoterapeutycznych, wykonywaniu zabiegów fizykoterapii, zabiegów terapii manualnej, masaży leczniczych, ćwiczeń indywidualnych i grupowych, terapii wad postawy u dzieci, rehabilitacji pourazowej, pooperacyjnej, neurologicznej. Firma zatrudnia dyplomowanych fizjoterapeutów, którzy zajmują się pacjentami. Według ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty Rozdział 1, art. 2: zawód fizjoterapeuty jest zawodem medycznym. Również lekarz ortopeda konsultujący pacjentów jest również zawodem medycznym. W związku z tym, że firma prowadzi działalność związaną z ochroną zdrowia i zatrudnia dyplomowanych fizjoterapeutów i lekarzy jest podmiotem zwolnionym z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.)
Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych na operację pt. ,,Zakup specjalistycznego sprzętu diagnostyczno-rehabilitacyjnego oraz systemu elektronicznej rejestracji wizyt dla Centrum. Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
W ramach wniosku zostaną zakupione:
- Urządzenie FED - służące rehabilitacji skolioz u dzieci - planowana kwota 153.360,00 zł w tym VAT 11.360,00 zł,
- Aparat USG - służący do badań i stawianiu diagnozy pacjentom - planowana kwota 125.000,00 zł w tym VAT 9.259,264 zł,
- Zestaw serwerowy - służący rozbudowie systemu obsługi pacjentów - planowana kwota 13.950,00 zł w tym VAT 2.608,54 zł,
- Komputer przenośny z oprogramowaniem - do wyposażenia gabinetu badań USG - planowana kwota 6.200,004 zł w tym VAT 1.159,354 zł,
- Zestaw komputerowy stacjonarny - do utworzenia nowego stanowiska rejestracji i obsługi pacjentów - planowana kwota 6.000,00 zł w tym VAT 1.121,954 zł,
- Program obsługi pacjentów - program komputerowy służący obsłudze pacjentów - planowana kwota 13.222,50 zł w tym VAT 2.472,50 zł.
Razem planowana wartość brutto kosztów kwalifikowanych zadania to 317.732,504 zł w tym VAT 27.981,604 zł. Wszystkie zakupione w ramach wniosku pozycje będą służyły tylko i wyłącznie prowadzeniu działalności związanej z ochroną zdrowia, która jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.). W przypadku podmiotów, które mogą odliczyć podatek VAT od zapłaconych faktur zakupu kosztami kwalifikowanymi są ceny netto (bez podatku VAT). W przypadku Wnioskodawcy tj. podmiotów, które nie mogą odliczyć podatku VAT od zapłaconych faktur zakupu, można ubiegać się o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych, o co wystąpiono składając wniosek o dofinansowanie. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność zwolnioną z podatku VAT. Wszystkie nabywane przez firmę towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy istnieje możliwość odzyskania przez Wnioskodawcę naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu ?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania przez Wnioskodawcę naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, ponieważ firma prowadzi tylko i wyłącznie działalność zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, firma nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane w ramach działalności gospodarczej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Ponadto jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:
- lekarza i lekarza dentysty,
- pielęgniarki i położnej,
- medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638, 1948 i 2260),
- psychologa.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy o VAT zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym zarejestrowanym w Rejestrze Podmiotów Leczniczych prowadzonym przez Wojewodę. Wnioskodawca prowadzi działalność związaną z ochroną zdrowia, służącą poprawie, ratowaniu i zachowaniu zdrowia pacjentów poprzez wykonywanie konsultacji lekarskich i fizjoterapeutycznych, wykonywaniu zabiegów fizykoterapii, zabiegów terapii manualnej, masaży leczniczych, ćwiczeń indywidualnych i grupowych, terapii wad postawy u dzieci, rehabilitacji pourazowej, pooperacyjnej, neurologicznej. Firma zatrudnia dyplomowanych fizjoterapeutów, którzy zajmują się pacjentami. W związku z tym, że firma prowadzi działalność związaną z ochroną zdrowia i zatrudnia dyplomowanych fizjoterapeutów i lekarzy jest podmiotem zwolnionym z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy VAT. Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych na operację pt. ,,Zakup specjalistycznego sprzętu diagnostyczno-rehabilitacyjnego oraz systemu elektronicznej rejestracji wizyt dla Centrum. Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Wszystkie zakupione w ramach wniosku pozycje będą służyły tylko i wyłącznie prowadzeniu działalności związanej z ochroną zdrowia, która jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność zwolnioną z podatku VAT. Wszystkie nabywane przez firmę towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Na tle ww. opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nakładów z tytułu realizowanego projektu.
Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W konsekwencji, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ,,Zakup specjalistycznego sprzętu diagnostyczno-rehabilitacyjnego oraz systemu elektronicznej rejestracji wizyt dla Centrum. W analizowanym przypadku wydatki związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od tego podatku).
A zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej