Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu wystawionych w związku z realizacją projektu pn. Budowa centrum przesiadkowego () wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2018 r. (data wpływu 18 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu wystawionych w związku z realizacją projektu pn. Budowa centrum przesiadkowego () wraz z infrastrukturą towarzyszącą jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu wystawionych w związku z realizacją projektu pn. Budowa centrum przesiadkowego () wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca Miasto Na Prawach Powiatu jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną jest obowiązany do realizowania zadań własnych wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.). W przypadku wykonywania zadań wynikających z ww. ustawy Wnioskodawca nie jest uznawany za podatnika podatku VAT, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Wnioskodawca realizuje w latach 2014-2019 projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn.: Budowa centrum przesiadkowego () wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Wnioskodawca złożył wniosek w ramach Poddziałania 4.5.1 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie () na lata 2014-2020. Wnioskodawca po podpisaniu umowy o dofinansowanie stał się beneficjentem przedmiotowego projektu, a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie.
Przedmiotem projektu jest realizacja następujących zadań:
- Zadanie 1 przebudowa urządzeń uzbrojenia podziemnego,
- Zadanie 2 wykonanie nawierzchni jezdni i chodników (),
- Zadanie 3 wykonanie przebudowy () i budowa łącznika,
- Zadanie 4 budowa ciągów rowerowych wraz z parkingiem Bike&Ride,
- Zadanie 5 liniowy system Zarządzania Ruchem na terenie miasta,
- Zadanie 6 prace przygotowawcze uwzględniające koszt koncepcji budowy parkingu Bike&Ride oraz koszt koncepcji rowerów miejskich,
- Zadanie 7 promocja z uwzględnieniem kosztów poniesionych na wykonanie tablic i bilbordów informacyjno-promocyjnych.
Zakres inwestycji obejmuje: zintegrowanie rozproszonych przystanków komunikacji zbiorowej w rejonie () z czterech lokalizacji w jedno wspólne wielofunkcyjne miejsce poprzez budowę centrum przesiadkowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Wnioskodawcą jest Miasto Na Prawach Powiatu. Realizację projektu powierzono jednostce budżetowej Wnioskodawcy, tj. Miejskiemu Zarządowi Ulic i Mostów (MZUiM), który w zakresie Zadań 1, 2, 3 realizowanych w latach 2015-2016 figurował jako nabywca na wystawionych przez wykonawcę prac fakturach VAT, natomiast na fakturach dot. Zadań 4-6 jako nabywca figuruje Wnioskodawca, a jako odbiorca MZUiM. Faktury zakupu dot. realizacji Zadania 7 będą wystawione na Wnioskodawcę.
Podczas realizacji projektu Wnioskodawca dokonał/dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę usług faktur VAT za zrealizowanie przedmiotu projektu zgodnie z dokumentacją projektową i postanowieniami SIWZ oraz za działania promocyjne w ramach projektu.
W zakresie Zadań 1, 2, 3 faktury zostały wystawione na Miejski Zarząd Ulic i Mostów (jednostka budżetowa Wnioskodawcy, dalej: MZUiM). MZUiM realizował powyższe etapy projektu w latach 2015-2016, tj. przed centralizacją rozliczeń VAT.
W ramach projektu poniesiono koszty związane z przebudową uzbrojenia podziemnego, z wykonaniem nawierzchni jezdni i chodników (), wykonano przebudowę () z budową łącznika, wykonano prace przygotowawcze związane z koncepcją budowy parkingu Bike&Ride.
Do wykonania zostały następujące prace: budowa ciągów rowerowych wraz z parkingiem Bike&Ride, liniowy System Zarządzania Ruchem, utworzenie systemu rowerów miejskich, wykonanie tablic i bilbordów informacyjno-promocyjnych.
Beneficjentem bezpośrednim projektu jest Wnioskodawca odpowiedzialny za realizację zadania inwestycyjnego oraz właściciel majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji.
Po zakończeniu realizacji projektu Beneficjent będzie pełnić nadzór nad właściwym użytkowaniem i wykorzystywaniem produktów projektu przy pomocy jednostki organizacyjnej MZUiM. Beneficjentami pośrednimi efektu projektu będą mieszkańcy.
W ramach zakończonych Zadań 1-3, poza funkcjonującym centrum przesiadkowym powstała infrastruktura towarzysząca, w skład której wchodzą m.in. wiaty przystankowe. Powierzchnia wiat na podstawie zawartej w dniu 26 czerwca 2016 r. umowy pomiędzy MZUiM a podmiotem zewnętrznym jest odpłatnie wynajmowana do celów informacyjno-reklamowych. Uzyskane w 2016 r. przychody stanowiły przychód MZUiM, natomiast od dnia 1 stycznia 2017 r. w związku z centralizacją rozliczeń VAT, rozliczane są w deklaracji VAT-7 składanej przez Wnioskodawcę.
Powstałe w wyniku realizacji projektu produkty, tj. centrum przesiadkowe, parking typu Bike&Ride, szlaki i drogi rowerowe, liniowy system zarządzania ruchem będą udostępniane nieodpłatnie, nie będą służyły opodatkowanej podatkiem VAT działalności Wnioskodawcy.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony wykazany w fakturach zakupu wystawionych w trakcie realizacji poszczególnych Zadań projektu, tj. Zadań 1-7?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Wystawione w latach 2015-2016 faktury dokumentujące zrealizowane przez MZUiM zakupy (Zadanie 1-3) nie dają Wnioskodawcy podstawy do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nie zaistniał związek pomiędzy dokonanymi zakupami a czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy. Jako nabywca towarów/usług figurował MZUiM jednostka organizacyjna Wnioskodawcy.
W związku z powyższym nie został zachowany podstawowy warunek określający możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego wskazany przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
W szczególności zadania własne obejmują zadania z zakresu m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; bezpieczeństwa obywateli (art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 14 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W opisanym przypadku budowa centrum przesiadkowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, realizowana jest w ramach tzw. zadań własnych gminy, nałożonych na nią przepisami ustawy o samorządzie gminnym, gdyż budowa ta służyć będzie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty gminnej poprawie możliwości komunikacyjnych i bezpieczeństwa mieszkańców oraz ochronie środowiska i przyrody.
Zbudowane centrum przesiadkowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą nie będzie służyło działalności opodatkowanej podatkiem VAT, tym samym Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, ponieważ nabywanych towarów i usług niezbędnych do zrealizowania tej inwestycji nie będzie wykorzystywał do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowanej podatkiem VAT.
Mając na względzie obowiązujące przepisy ustawy o VAT oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub części, zarówno w trakcie trwania tej inwestycji jak i po zakończeniu inwestycji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280) jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.
W myśl art. 4 ww. ustawy jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.
Stosownie do art. 2 pkt 1 cyt. ustawy przez jednostkę organizacyjną rozumie się:
- utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
- urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868, z późn. zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.
Jak stanowi art. 92 ust. 2 powołanej ustawy miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Na mocy art. 6 ust. 1 cyt. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 14 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1);
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (pkt 2);
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (pkt 14).
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca Miasto Na Prawach Powiatu jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W latach 2014-2019 realizuje projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn.: Budowa centrum przesiadkowego () wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wnioskodawca złożył wniosek w ramach Poddziałania 4.5.1 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie () na lata 2014-2020. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie Wnioskodawca stał się beneficjentem przedmiotowego projektu, a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie.
Przedmiotem projektu jest realizacja następujących zadań:
- Zadanie 1 przebudowa urządzeń uzbrojenia podziemnego,
- Zadanie 2 wykonanie nawierzchni jezdni i chodników (),
- Zadanie 3 wykonanie przebudowy () i budowa łącznika,
- Zadanie 4 budowa ciągów rowerowych wraz z parkingiem Bike&Ride,
- Zadanie 5 liniowy system Zarządzania Ruchem na terenie miasta,
- Zadanie 6 prace przygotowawcze uwzględniające koszt koncepcji budowy parkingu Bike&Ride oraz koszt koncepcji rowerów miejskich,
- Zadanie 7 promocja z uwzględnieniem kosztów poniesionych na wykonanie tablic i bilbordów informacyjno-promocyjnych.
Zakres inwestycji obejmuje: zintegrowanie rozproszonych przystanków komunikacji zbiorowej w rejonie Rynku z czterech lokalizacji w jedno wspólne wielofunkcyjne miejsce poprzez budowę centrum przesiadkowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Budowa centrum przesiadkowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, realizowana jest w ramach zadań własnych Wnioskodawcy, nałożonych na niego przepisami ustawy o samorządzie gminnym, gdyż budowa ta służyć będzie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty poprawie możliwości komunikacyjnych i bezpieczeństwa mieszkańców oraz ochronie środowiska i przyrody.
Realizację projektu powierzono jednostce budżetowej Wnioskodawcy, tj. Miejskiemu Zarządowi Ulic i Mostów (MZUiM), który w zakresie Zadań 1, 2, 3 realizowanych w latach 2015-2016, tj. przed centralizacją rozliczeń VAT, figurował jako nabywca na wystawionych przez wykonawcę prac fakturach VAT, natomiast na fakturach dot. Zadań 4-6 jako nabywca figuruje Wnioskodawca, a jako odbiorca MZUiM. Faktury zakupu dot. realizacji Zadania 7 będą wystawione na Wnioskodawcę. Podczas realizacji projektu Wnioskodawca dokonał/dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę usług faktur VAT za zrealizowanie przedmiotu projektu zgodnie z dokumentacją projektową i postanowieniami SIWZ oraz za działania promocyjne w ramach projektu.
Wnioskodawca jako beneficjent bezpośredni projektu jest odpowiedzialny za realizację zadania inwestycyjnego oraz właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji. Po zakończeniu realizacji projektu Wnioskodawca będzie pełnić nadzór nad właściwym użytkowaniem i wykorzystywaniem produktów projektu przy pomocy jednostki organizacyjnej MZUiM. Beneficjentami pośrednimi efektu projektu będą mieszkańcy.
W ramach projektu poniesiono koszty związane z przebudową uzbrojenia podziemnego, z wykonaniem nawierzchni jezdni i chodników () wykonano przebudowę () z budową łącznika, wykonano prace przygotowawcze związane z koncepcją budowy parkingu Bike&Ride. Do wykonania zostały następujące prace: budowa ciągów rowerowych wraz z parkingiem Bike&Ride, liniowy System Zarządzania Ruchem, utworzenie systemu rowerów miejskich, wykonanie tablic i bilbordów informacyjno-promocyjnych.
W ramach zakończonych Zadań 1-3, poza funkcjonującym centrum przesiadkowym powstała infrastruktura towarzysząca, w skład której wchodzą m.in. wiaty przystankowe. Powierzchnia wiat na podstawie zawartej w dniu 26 czerwca 2016 r. umowy pomiędzy MZUiM a podmiotem zewnętrznym jest odpłatnie wynajmowana do celów informacyjno-reklamowych. Uzyskane w 2016 r. przychody stanowiły przychód MZUiM, natomiast od dnia 1 stycznia 2017 r. w związku z centralizacją rozliczeń VAT, rozliczane są w deklaracji VAT-7 składanej przez Wnioskodawcę.
Powstałe w wyniku realizacji projektu produkty, tj. centrum przesiadkowe, parking typu Bike&Ride, szlaki i drogi rowerowe, liniowy system zarządzania ruchem będą udostępniane nieodpłatnie.
Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu wystawionych w trakcie realizacji poszczególnych zadań projektu.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Zatem w przedmiotowej sprawie występuje sprzedaż opodatkowana. Najem powierzchni wiat na podstawie umowy cywilnoprawnej do celów informacyjno-reklamowych za wynagrodzeniem stanowi odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dla tej sprzedaży Wnioskodawca działa w charakterze podatnika.
W celu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie mając na uwadze komercyjne wykorzystanie powierzchni wiat do celów informacyjno-reklamowych wskazać należy na orzeczenie TSUE w sprawie C-378/02, które wprawdzie dotyczy prawa do dokonania korekt podatku naliczonego, ale Trybunał wypowiada się w nim co do prawa odliczenia podatku naliczonego od majątku będącego majątkiem organu władzy publicznej. W przedmiotowym orzeczeniu Trybunał uznał, że w sytuacji, w której podmiot prawa publicznego, który nabywa dobro inwestycyjne jako władza publiczna, w rozumieniu art. 4 ust. 5 akapit pierwszy szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L Nr 145, s. 1 ze zm.), a zatem nie działając w charakterze podatnika, i który następnie sprzedaje to dobro działając w charakterze podatnika, nie korzysta w zakresie tej sprzedaży z prawa do dokonania korekty na podstawie art. 20 tej dyrektywy na potrzeby odliczenia naliczonego podatku VAT zapłaconego przy nabyciu tego dobra.
W ocenie Trybunału, skoro podmiot prawa publicznego w chwili nabycia dobra inwestycyjnego działa jako władza publiczna, to nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, który zapłacił od tego dobra. Okoliczność, że następnie podmiot ten działał jako podatnik, nie może na podstawie art. 20 szóstej dyrektywy skutkować tym, że będzie można odliczyć podatek VAT zapłacony przez ten podmiot z tytułu transakcji dokonanych jako władza publiczna i z tego względu nieopodatkowanych. Trybunał stwierdził, że przymiot podatnika jest decydujący i jego posiadanie ocenia się w chwili nabycia danego dobra przez ten podmiot.
Z orzeczenia tego wynika zatem, że jeśli dane dobro inwestycyjne zostanie zakwalifikowane do majątku organu władzy publicznej, to późniejsza zmiana przeznaczenia tego składnika majątku nie daje prawa do dokonania odliczenia podatku naliczonego. Sam fakt późniejszego wykorzystania składnika majątku podmiotu prawa publicznego do czynności opodatkowanych (dla których to czynności podmiot ten występuje w charakterze podatnika), nie przesądza o tym, że zmienia się prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia (wytworzenia) tego majątku, to również prawo takie nie przysługuje w stosunku do wydatków związanych z utrzymaniem takiego majątku.
Niniejsze przekłada się również na ww. wydatki związane z budową centrum przesiadkowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, które to wydatki służą w pierwszej kolejności (bezpośredni związek z czynnościami niepodlegającymi) do realizacji zadań w ramach zadań własnych Wnioskodawcy, wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 14 ustawy o samorządzie gminnym.
Budowa centrum przesiadkowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą odbywa się w ramach władztwa publicznego i Wnioskodawca wykonując przedmiotową inwestycję działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Wnioskodawca bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.
Wobec powyższego zakres wykorzystania powierzchni wiat do czynności opodatkowanych (najem do celów informacyjno-reklamowych) nie może skutkować wystąpieniem prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tą częścią inwestycji (Zadania 1-3).
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występować. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Wnioskodawca będzie dokonywać budowy centrum przesiadkowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ramach zadań własnych, zatem w tym zakresie będzie działał w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie będzie ponosił wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, a Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.
W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu wystawionych w trakcie realizacji poszczególnych Zadań projektu pn. Budowa centrum przesiadkowego () wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej