Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 19 września 2005 r. w zakresie zastosowania kursu waluty obcej w przypadku otrzymania faktury
korygującej dotyczącej wielu dostaw, jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 19 września 2005 r. nr DF1/522/296/05 ( data wpływu do tut. Urzędu 20 września 2005 r.), Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:
Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, które dokumentuje fakturami VAT wewnętrznymi, przeliczając kwoty wyrażone w walucie obcej wg średniego kursu ogłaszanego przez NBP z dnia wystawienia faktury przez kontrahenta. Spółka otrzymuje faktury korygujące dotyczące kilku dostaw zrealizowanych przez kontrahenta w przedziale czasowym, obejmującym
kilka okresów rozliczeniowych podatku od towarów i usług, spowodowane uznaniem reklamacji, bądź też zmianą ceny. W takim wypadku Spółka wystawia faktury wewnętrzne korekty.
Spółka zadała pytanie wg jakiego kursu należy przeliczyć kwoty wyrażone w fakturze korygującej wystawionej przez kontrahenta w walucie obcej i rozliczeniu którego miesiąca należy wykazać przedmiotową korektę dla celów podatku od towarów i usług?
W opinii Podatnika prawidłowym jest zastosowanie średniego kursu ogłaszanego przez NBP z dnia wystawienia faktury korygującej i rozliczenie jej w deklaracji dla podatku od towarów i usług dotyczącej miesiąca, w którym otrzymano fakturę korygującą.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje:
Na wstępie należy zaznaczyć, iż w opinii tut. organu
podatkowego, zarówno przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm. - zwanego dalej ?rozporządzeniem wykonawczym?), jak i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm. - zwanego dalej ?rozporządzeniem?), jak również przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - zwanej dalej ?ustawą?), nie regulują wprost sposobu przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych, wykazywanych na fakturach korygujących. Przepis § 37 rozporządzenia wykonawczego odwołuje się jedynie do faktur, nie zaś do faktur korygujących, dlatego też nie będzie miał zastosowania
w niniejszej sprawie.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Przepis ten stosuje się odpowiednio do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie art. 31 ust. 3 w związku z art. 31 ust. 1 ustawy, zgodnie z którymi podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić, przy czym przy ustalaniu podstawy opodatkowania przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z § 16 ust. 3 pkt 1 w związku z ust. 1 i 2 rozporządzenia w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik
udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, powyższe stosuje się odpowiednio w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Natomiast zgodnie z § 25 ust. 1 rozporządzenia przepisy § 9, 13-17, 19, 20 i 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych dotyczących m.in. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Z powyższego wynika, iż faktury korygujące powodują zmianę wysokości obrotu i kwot podatku wykazanych w fakturze pierwotnej i nie mogą powodować powstania różnic kursowych w tych wartościach (w przypadku zastosowania średniego kursu z dnia wystawienia faktury korygującej), bowiem byłoby to sprzeczne z zasadami dot. określania i korygowania obrotu, wynikającymi z przepisów art. 29 ustawy. Wobec powyższego tut. organ podatkowy stoi na stanowisku, iż w przedstawionym stanie faktycznym należy stosować średni kurs ogłaszany przez NBP na dzień wystawienia faktur pierwotnych, nie zaś z dnia wystawienia faktury korygującej.
Zgodnie z § 16 ust. 5 rozporządzenia nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał. W związku z faktem, iż w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów kwota podatku naliczonego jest wtórna do kwoty podatku należnego (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy), rozliczenie faktur korygujących wystawionych przez kontrahenta winno nastąpić w miesiącu ich otrzymania zarówno po stronie podatku należnego, jak i podatku naliczonego.
Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.
Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.
Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenie przez organ odwoławczy, lub zmiany przepisów prawnych.
Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.