Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Zakładu w zakresie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy sprzedaży skierowań na wczasy i kolonie przedstawione w piśmie z dnia 22 marca 2005r. oraz uzupełnione pismem z dnia 7 kwietnia 2005r. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 22 marca
2005r. (data złożenia w tut. Urzędzie 22 marca 2005r.) Zakład zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, przedstawiając następujący stan faktyczny:
Zakład posiada własne ośrodki wypoczynkowe nad morzem, w których organizuje wczasy oraz kolonie. Miejsca wczasowe lub kolonijne sprzedawane są zarówno pracownikom Zakładu jak i innym kontrahentom. Zgodnie z regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pracownicy mogą starać się o dofinansowanie do wypoczynku, jego wysokość jest zróżnicowana w zależności od sytuacji rodzinnej, materialnej i życiowej. Przyznane imiennie dofinansowanie pracownicy mogą przeznaczyć na tzw. ?wczasy pod gruszą? lub dopłatę do wczasów, ewentualnie kolonii. Organizując kolonie, jednostka
uzyskuje kartę kwalifikacyjną obiektu oraz zgłasza kadrę pedagogiczną i medyczną do odpowiedniego kuratorium oświaty.
Zakład skierowania sprzedaje stosując stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% na podstawie załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm. ? zwanej dalej ?ustawą?), poz. 140 dla symbolu PKWiU ex 55.2 /dla wczasów 55.23.12, dla kolonii 55.23.11/.
Zakład ma wątpliwości czy prawidłowo nalicza podatek 7% od pełnej wartości skierowania.
Zdaniem Zakładu zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania, czyli obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje zatem całą wartość należnego świadczenia, w tym przypadku sprzedawanego skierowania. Przyznanie dofinansowania z ZFŚS nie zmniejsza podstawy opodatkowania.
Po przeanalizowaniu obowiązującego stanu faktycznego oraz
obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z powyższego wynika, iż w przedstawionym stanie faktycznym dojdzie do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nastąpi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Należy podkreślić, że fakt częściowego finansowania towarów i usług z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pozostaje bez wpływu na ich odpłatny charakter.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest
także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z uwagi na powyższe w przedmiotowym stanie faktycznym podstawą opodatkowania będzie kwota, na którą składać się będzie zarówno kwota należna od pracownika pomniejszona o kwotę należnego podatku, jak i kwota przekazana z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, pomniejszona o kwotę podatku.
Bowiem zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami,
w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług oraz w myśl art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Biorąc powyższe pod uwagę, usługi świadczone lub przekazywanie towarów na rzecz pracowników w systemie obniżonej odpłatności, przy której część świadczona lub przekazywana jest nieodpłatnie, a podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z częścią świadczoną nieodpłatnie, to tę część usługi lub przekazania towarów traktuje się jak odpłatne świadczenie usług lub odpłatną dostawę towarów oraz usługa ta i ten towar w nieodpłatnej części również podlega opodatkowaniu.
Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym, w zakresie zadanego przez Zakład pytania i w stanie prawnym obowiązującym na dzień złożenia przedmiotowego wniosku przez Zakład.
Ponadto informuje się, iż zmiany przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, które weszły w życie z
dniem 01 czerwca 2005r. nie wpływają na prawidłowość niniejszej interpretacji.
Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 §1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.