Temat interpretacji
Wnioskiem z 22.08.2005 r. Spółka zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku od towarów i usług w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:
Spółka ogłosiła przetarg na roboty budowlane w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Przedmiotem zamówienia było wykonanie sieci elektroenergetycznej wraz z przyłączami do budynków mieszkalnych, w których znajdują się także lokale użytkowe. Postępowanie o udzielenie zamówienia odbywało się w trakcie obowiązywania ustawy z dnia 8 stycznia 1993 o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), która w art. 51 ust 1 pkt 2 lit. c przewidywała stawkę VAT 7% na roboty budowlane związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Ponadto obowiązywało Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24.12.1999 r. w sprawie szczegółowego zakresu, trybu oraz sposobu ustalania różnicy podatku od towarów usług podlegającej zwrotowi w przypadku, gdy podatnik dokonuje sprzedaży niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług (Dz. U. Nr 109, poz. 1250), które jednoznacznie rozstrzygało, w jakim przypadku roboty budowlane dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu były w całości związane z budownictwem mieszkaniowym. Obowiązywała zasada, że gdy infrastruktura ta byłaby w co najmniej 60 % wykorzystywana na potrzeby mieszkaniowe, zamawiający przedstawiał wykonawcy zamówienia oświadczenie na podstawie zatwierdzonego projektu budowlanego, poświadczone przez właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej, a wykonawca do całości inwestycji mógł zastosować stawkę VAT 7%.
Wyłoniony przez zamawiającego wykonawca oferujący najkorzystniejsze warunki przystąpił do prac budowlanych będąc przekonanym, że do całości zadania inwestycyjnego w przeważającym zakresie związanego z budownictwem mieszkaniowym ma zastosowanie 7 % stawka VAT. Roboty budowlane nie zostały wykonane przed dniem 1.05.2004 r., tj. do chwili wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Wprawdzie w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) tej ustawy została utrzymana stawka podatku VAT w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, to brak jest aktów wykonawczych oraz urzędowej interpretacji, czy stawka ta ma zastosowanie wyłącznie do całości inwestycji związanej z infrastrukturą techniczną towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, a także co do metody postępowania w przypadku gdy infrastruktura ta związana jest w części również z obiektami użytkowymi. Wykonawca sieci elektroenergetycznej która tylko w części będzie zasilała obiekty mieszkaniowe, a w części inne obiekty, zamierza wystawić fakturę VAT dokumentującą całość robót budowlano-montażowych ze stawką 22 % VAT.
W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:
Czy w przypadku otrzymania faktury VAT wystawionej przez wykonawcę zamówienia publicznego ze stawką VAT 22 % na całość robót budowlanych związanych w części z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu zamawiający ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego?
Według stanowiska Spółki zamawiający ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wykazanego na tej fakturze zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile podatek należny został zapłacony przez wykonawcę.
Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zakres i sposób realizacji tego uprawnienia może odbywać się wyłącznie na zasadach określonych w dalszych ustępach art. 86 cyt. ustawy. W jednym z tych unormowań (art. 86 ust. 2 pkt. 1 lit. a ustawy o VAT) określony został warunek, iż kwota podatku naliczonego musi wynikać z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, tj. faktur VAT potwierdzających wykonanie czynności objętych opodatkowaniem przez zarejestrowanych podatników VAT (wystawionych na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT oraz zgodnie z przepisami § 8 ust. 1 i § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobów ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 i Dz. U. Nr 100, poz. 860)).
Przypadki, w jakich faktury VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, określają przepisy art. 88 ust. 3a ustawy o VAT. W ograniczeniach tych nie są wymienione przypadki związane ze stosowaniem stawki podatkowej. Dla celów odliczenia podatku wynikającego z danej faktury istotnym jest aby sprzedawca zadeklarował i zapłacił należny podatek.
W świetle powyższego, jeżeli usługodawca jako zarejestrowany podatnik VAT wykonane na rzecz Spółki usługi opodatkuje 22% stawką VAT, transakcję tą udokumentuje fakturą VAT, a kwotę podatku wykazaną na fakturze ujmie w ewidencji księgowej oraz wykaże w deklaracji podatkowej VAT-7 i zapłaci wynikające z tej deklaracji zobowiązanie podatkowe, to Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z otrzymanych faktur w takim zakresie w jakim usługi te były wykorzystywane w Spółce do czynności opodatkowanych.
Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy podziela stanowisko Strony w tym zakresie, stąd też postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać podstawy uzasadniające to żądanie.