Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego. - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.110.2018.2.NK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.03.2018, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.110.2018.2.NK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2018 r. (data wpływu 26 lutego 2018 r.), uzupełnionym w dniu 5 marca 2018 r. (data wpływu do organu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7 do właściwego Urzędu Skarbowego. Wnioskodawca ukończył budowę świetlicy wiejskiej w miejscowości i występuje o dofinansowanie kosztów z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Powyższe zdarzenie stanowi zadanie własne Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 pkt 10 w zw. z pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875). Warunkiem do zakwalifikowania w projekcie kosztów zadania jest uzyskanie interpretacji indywidualnej, co do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji niżej opisanego zdarzenia inwestycyjnego.

Wnioskodawca ukończył budowę nowej świetlicy w miejscowości . Ustawa o samorządzie gminnym określa w art. 7, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Budując świetlicę wiejską, Wnioskodawca realizuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym. Głównym celem jest zabezpieczenie potrzeb społeczności lokalnej, a przede wszystkim integracja mieszkańców, poprzez zapewnienie im miejsca wspólnych spotkań, programowanie inicjatyw społecznych i organizacji pozarządowych. Budowa świetlicy umożliwia dostęp mieszkańców do działań kulturalnych oraz zaspokaja oczekiwania dzieci i młodzieży, przez co przyczyni się do rozwoju intelektualnego jej mieszkańców. Nowa świetlica jest miejscem ogólnodostępnym, niekomercyjnym, administrowanym i zarządzanym przez Wnioskodawcę. W celu zapewnienia prawidłowego i powszechnego dostępu do przedmiotu inwestycji, zostanie opracowany regulamin korzystania z obiektu. Zgodnie z regulaminem, świetlica wiejska działa w celu umożliwienia wspólnocie samorządowej sołectwa:

  • stworzenie bazy do integracji środowiska lokalnego;
  • prowadzenia działalności statutowej sołectwa oraz rozwoju samorządowych inicjatyw lokalnych;
  • prowadzenia działalności kulturalnej, opiekuńczej, edukacyjnej, socjalnej i sportowej.

Ze świetlicy mogą korzystać bezpłatnie:

  • dzieci i młodzież z terenu Gminy w ramach prowadzonych zajęć bądź spędzania wolnego czasu pod opieką osoby dorosłej;
  • uczestnicy zebrań wiejskich, mieszkańcy Gminy w ramach organizowanych inicjatyw lokalnych: zabawy taneczne, imprezy okolicznościowe i inne.

Świetlica wiejska stanowi własność Gminy, która ponosi koszty utrzymania obiektu w zakresie:

  • remontów i modernizacji;
  • ogrzewania;
  • dostaw energii elektrycznej i wody;
  • odbioru ścieków i śmieci.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawione są na Wnioskodawcę. Towary i usługi nabyte w ramach projektu, nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również efekty realizowanej operacji nie będą w żadnym czasie i zakresie służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że zabawy taneczne, imprezy okolicznościowe i inne będą organizowane nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym przypadku, Wnioskodawca, jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, jest i będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z budową i utrzymaniem świetlicy wiejskiej?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikającego z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W tej sytuacji, podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym. Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne do otrzymania pomocy finansowej ze środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej